Prasa2023-04-26
14

"Gazeta Wyborcza" najbardziej opiniotwórczym medium w Polsce. Wysoko Wirtualnemedia.pl

Wnętrze redakcji „Gazety Wyborczej” w WarszawieWnętrze redakcji „Gazety Wyborczej” w Warszawie

W marcu na czele najbardziej opiniotwórczych mediów była "Gazeta Wyborcza" - do jej informacji inne redakcje w kraju odwoływały się ponad 2,5 tys. razy - wynika z raportu Instytutu Monitorowania Mediów (IMM). Drugie miejsce utrzymuje stacja RMF FM, na którą polskie media powoływały się blisko 2,3 tys. razy. Podium zamyka portal Onet z wynikiem 2,2 tys. cytowań. Najwyższy awans w rankingu głównym odnotowało radio TOK FM. Wirtualnemedia.pl ponownie w ścisłej czołówce najczęściej cytowanych mediów internetowych.

Marcowy ranking "Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce" otwiera "Gazeta Wyborcza" z liczbą ponad 2,5 tys. odwołań w innych mediach. Dziennik odnotował tym samym wzrost cytowań o blisko 100 proc. Zdecydowany skok liczby cytowań zauważono w drugiej połowie marca w związku z publikacją Agnieszki Kublik o wielowariantowym sondażu dotyczącym preferencji partyjnych. Z badania wynika, że opozycja miałaby szansę wygrać wyłącznie w przypadku startu z jednej listy wyborczej.

Na drugim miejscu zestawienia znalazło się RMF FM wzmiankowane blisko 2,3 tys. razy. Podium z awansem o trzy miejsca zamyka Onet, na który dziennikarze innych mediów powoływali się 2,2 tys. razy.

Najwyższy awans aż o trzydzieści pięć pozycji względem poprzedniego zestawienia zanotowało radio TOK FM z liczbą prawie 800 powołań.

Wirtualnemedia.pl w ścisłej czołówce redakcji internetowych

Na pierwsze miejsce wśród najbardziej opiniotwórczych portali internetowych w Polsce powraca Onet z liczbą 2,2 tys. odwołań. Redakcja jako pierwsza dotarła do treści zeznań wiceministra Jacka Żalka w sprawie toczącego się śledztwa na temat dotacji przyznawanych przez Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Drugie miejsce zajmuje Wirtualna Polska z liczbą ponad 2,1 tys. wzmianek w innych tytułach. Podium niezmiennie w stosunku do ubiegłego miesiąca zamyka Interia (1,1 tys.).

Miejsce czwarte zajmuje portal Wirtualnemedia.pl, którego informacje były cytowane w marcu 585 razy.

"Gazeta Wyborcza" liderem tytułów prasowych

Z wynikiem 2,5 tys. cytowań liderem zestawienia najbardziej opiniotwórczych mediów prasowych IMM jest "Gazeta Wyborcza". Tym razem na miejscu drugim znalazła się "Rzeczpospolita", na której informacje inne redakcje w kraju powoływały ponad 1,8 tys. razy. Zaledwie trzy cytowania mniej odnotował "Fakt", który jednocześnie zamyka podium rankingu z liczbą 1814 cytatów.

Na pierwszym miejscu rankingu najbardziej opiniotwórczych tygodników i dwutygodników znalazła się "Viva" – w marcu gazeta odnotowała wzrost o dwie pozycje z liczbą 334 cytowań w innych mediach przed "Wprost" i "Newsweekiem".

Pierwszą trójkę najbardziej opiniotwórczych miesięczników i dwumiesięczników otwiera "Twój Styl", za nim "Forbes" i "Press".

TVN24 cytowany najczęściej po reportażu „Franciszkańska 3”

TVN24 z wynikiem ponad 2 tys. cytowań utrzymuje pozycję lidera najbardziej opiniotwórczych stacji telewizyjnych w kraju. Najwyższy skok liczby publikacji stacja odnotowała tuż po publikacji reportażu Marcina Gutowskiego „Franciszkańska 3”, w którym autor szukał odpowiedzi na pytanie, czy Jan Paweł II wiedział o skandalach pedofilskich w Kościele.

 

Na drugim miejscu w zestawieniu znalazła się stacja TVN (około 1,5 tys. cytowań). Z kolei podium z awansem o jedno miejsce względem lutego zamyka TVP Info (1,3 tys.).

W kategorii stacji radiowych liderem jest RMF FM, wyprzedzając Radio ZET i TOK FM.

BI i "Rz" w czołówce mediów ekonomiczno-biznesowych

Na pierwsze miejsce w zestawieniu portali biznesowych awansuje tym razem Business Insider (532 wzmianek), dalej Money z liczbą 466 cytowań, a miejsce trzecie zajmuje Bankier (188).

Na podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o profilu ekonomiczno–biznesowym niezmiennie utrzymuje się "Rzeczpospolita" (1,8 tys.). Kolejne miejsce podobnie jak w zeszłym miesiącu zajmuje "Dziennik Gazeta Prawna" (957), a podium ze wzrostem o jedno oczko należy do "Pulsu Biznesu" (189).

Abczdrowie w TOP 5 mediów o tematyce zdrowotnej

Pozycję lidera w niedawno wprowadzonej przez IMM kategorii mediów o tematyce zdrowotnej zajmuje utrzymuje kwartalnik "Rynek Zdrowia", na który dziennikarze powoływali się w marcu 165 razy. Miejsce drugie należy do Pulsu Medycyny (124 cytowań), a podium zamyka Medonet (58).

Radio Poznań liderem mediów regionalnych

Miejsce pierwsze w rankingu najczęściej cytowanych w kraju mediów regionalnych należy do Radia Poznań cytowanego w marcu 133 razy.

Kolejne miejsce zajmuje "Gazeta Krakowska", na której publikacje powoływano się w marcu 113 razy. Awans o osiem pozycji i ostatnie miejsce na podium zdobywa "Gazeta Wrocławska", cytowana przez inne tytuły w kraju 97 razy.

Agora liderem zestawienia wydawnictw

Na pozycji lidera rankingu najbardziej opiniotwórczych wydawnictw po raz pierwszy pojawia się Agora, której redakcje monitorowane w ramach badania ("Gazeta Wyborcza", Radio Zet, TOK FM, Radio Plus, Gazeta.pl, Plotek.pl, Sport.pl) łącznie były cytowane przez dziennikarzy innych mediów w Polsce ponad 6,2 tys. razy.

Na drugim miejscu jest Ringier Axel Springer z łącznym wynikiem 6 tys. wzmianek dla tytułów z raportu Business Insider, "Fakt", "Forbes", "Newsweek", Noizz, Onet, Medonet, Plejada i "Przegląd Sportowy".

Podium zamyka TVN Warner Bros. Discovery (TVN24, TVN, TVN24 Biznes i świat, TVN Turbo) której materiały redakcyjne łącznie pojawiły się ponad 3,5 tys. razy w innych tytułach mediowych w kraju.

Analizę częstotliwości 40 624 cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1 – 31 marca 2023 roku.

Autor:jd

KOMENTARZE(14)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas