Badania2013-10-31
2

Megapanel z wynikami streamingu audio/wideo bez czołowych graczy. “Nie będziemy publicznie testować rozwiązań Gemiusa”

W ramach Megapanelu PBI/Gemius po raz pierwszy zbadano, jak internauci korzystają z treści audio i wideo. Liderami pod tym względem okazały się Onet, Wirtualna Polska z Orange oraz Allegro i GG. Do pomiaru nie przystąpiły na razie m.in. Interia, Gazeta.pl i TVN.

Pierwszy pomiar audio/wideo w ramach Megapanelu PBI/Gemius został przeprowadzony w sierpniu i objął zarówno treści VoD/wideo i audio, jak też transmisje na żywo i streaming audio - w serwisach i aplikacjach. Okazało się, że z takich materiałów skorzystało ponad 6,5 mln użytkowników, czyli 31 proc. wszystkich polskich internautów.

Do badania wprowadzono jednolity dla całego rynku system kategoryzacji materiałów multimedialnych, wypracowany podczas konsultacji branżowych. Wyróżniono dziesięć kategorii tematycznych, w tym: film, serial, informacje i publicystyka, rozrywka i kultura, programy dla dzieci, sport, styl życia/poradniki, erotyka oraz user generated content.

- To odpowiedź na zapotrzebowanie rynku. Telewizje internetowe i serwisy oferujące stream otrzymały dostęp do danych o sobie, dzięki czemu powalczą o reklamodawców. Podobnie z radiem w internecie: dotychczas pomijane w badaniach stacje radiowe będą mogły mieć swoją reprezentację. To też szansa dla niewielkich nadawców telewizyjnych, którzy dzięki obecności w wynikach mogą zaistnieć na rynku online - przekonuje Andrzej Garapich, prezes spółki Polskie Badania Internetu, na zlecenie której Gemius realizuje badanie Megapanel. - Wyniki badania audio i wideo w sieci umożliwią reklamodawcom obliczenie wspólnego zasięgu materiałów streamowych i witryn. Dzięki temu rozszerzą się ich możliwości w planowaniu kampanii online. Jest to szczególnie ważne przy coraz szybszym rozwoju internetu, postępującej cyfryzacji społeczeństwa i przenoszeniu coraz większej liczby materiałów audio i wideo do sieci - dodaje Małgorzata Wołejko, dyrektor ds. badań w Gemiusie.

>>> Google, YouTube i Facebook zyskują użytkowników, w dół NK.pl (Megapanel z sierpnia)

Pełne wyniki pomiaru audio/wideo są prezentowane tylko wydawcom, którzy do niego przystąpili. Natomiast wraz z comiesięcznymi wynikami Megapanelu przekazano jedynie zestawienia pięciu czołowych wydawców oparte na czterech kryteriach.

Okazuje się, że najwięcej użytkowników treści audio/wideo miała w sierpniu Grupa Onet (do której należy m.in. serwis VoD.pl, ale materiały wideo są też kontekstowo umieszczane w serwisach informacyjnych i rozrywkowych). Grupa Onet przyciągnęła 3,84 mln takich użytkowników, podczas gdy Wirtualna Polska i Orange (m.in. z serwisami WP.tv, Tosiewytnie.pl i Orange.pl) miała ich 2,38 mln.

Zobacz tabelę


Pod względem czasu, przez który użytkownicy korzystali z treści audio/wideo, najlepsze wyniki osiągnęły Grupa Allegro - GG (do której należy m.in. serwis Open.fm) i Grupa Murator - Time (m.in. z serwisem EskaGo.pl). Open.fm miał w sierpniu największy zasięg wśród serwisów radiowych (650 tys. użytkowników), a na EskaGo.pl przeciętny użytkownik spędził najwięcej czasu - 9 godzin.

Na trzecim miejscu w tym zestawieniu znalazł się Cyfrowy Polsat, do którego należy aplikacja Ipla i serwis Ipla.tv. Właśnie ta strona osiągnęła najdłuższy wśród serwisów wideo czas na średniego użytkownika - ponad 4,5 godziny.

Zobacz tabelę


W rankingach liczby wizyt streamowych i krajowych odtworzeń treści audio/wideo zdecydowanym liderem jest Grupa Onet, wyprzedzając WP i Orange oraz Allegro i GG.

Zobacz tabelę

 

Zobacz tabelę

 

Autor:tw

Więcej informacji:Megapanel PBI/Gemius

KOMENTARZE(2)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas