Liderem oglądalności rynku telewizyjnego w trzech pierwszych kwartałach br. w 4+ był Polsat, a w 16-49 pierwsze miejsce zajął TVN. Ratingowymi hitami miesiąca okazały się takie pozycje jak: transmisja TCS w Bischofshofen i serial „M jak miłość”. - Nowości nowościami, ale to co przyciąga najbardziej masowego widza to ukochane polskie seriale i sport - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Katarzyna Baczyńska, tv director w Codemedia.
Pierwsze miejsce wśród najpopularniejszych stacji telewizyjnych w trzech pierwszych kwartałach 2018 roku zajął Polsat. Średni dobowy udział tego kanału względem pierwszego półrocza 2017 roku zmniejszył się o 5,65 proc. i wyniósł 10,35 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.
Druga była TVP1, którego udział w analizowanym okresie zwiększył się o 2,28 proc. do 9,89 proc.
Podium uzupełnia TVN. Udział tej stacji w zeszłym miesiącu wyniósł 9,22 proc., po spadku o 4,46 proc.
Z kolei średni udział czwartej Dwójki wyniósł 7,97 proc., po wzroście o 4,73 proc.
Telewizja | Coraz mniej młodych widzów ogląda telewizję. „Serwisy SVOD stały się usługą masową, problem dla reklamodawców” |
Wielka czwórka traci widzów
Łączny udział czterech największych stacji zmniejszył się z 37,90 proc. w trzech pierwszych kwartałach 2017 roku do 37,43 proc. w trzech pierwszych kwartałach 2018 roku.
Na piątym miejscu zestawienia uplasował się kanał TV4, który awansował z szóstej lokaty. Jego udział wyniósł 4,14 proc., po wzroście o 4,55 proc.
W czołowej dziesiątce znalazły się jeszcze takie stacje, jak: TVN24 (4,04 proc.; spadek o 8,39 proc.), TVP Info (3,42 proc.; - 10,24 proc. - największy spadek w top 10), TV Puls (3,41 proc.; + 15,20 proc.), TVN7 (3,24 proc.; - 0,92 proc.) i TTV (2,15 proc.; + 22,86 proc. - największy wzrost w top 10).
Udział będącego liderem TVN wśród widzów w grupie komercyjnej 16-49 wyniósł 11,96 proc., po spadku o 4,17 proc.
Drugą lokatę zajął Polsat. Jego wynik w trzech pierwszych kwartałach br. zmniejszył się o 7,78 proc. do 11,50 proc.
Dalej uplasowały się TVP1 (6,95 proc udziału; do góry o 13,56 proc.), która wyprzedziła TVP2 (6,71 proc.; + 2,60 proc.).
- Warto zwrócić uwagę na fakt, że główne anteny Telewizji Publicznej jako jedyne z grupy BIG4 zyskały udziały w rynku zarówno w grupie 4+, jak i 16-49 - oznacza to zahamowanie trendu spadkowego. Nadal nie jest to zmiana, która zmieniłaby układ widowni, zwłaszcza w grupie A16-49, natomiast niewątpliwie - poszło ku lepszemu - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Katarzyna Baczyńska, TV Director w Codemedia.
W grupie wiekowej 16-59 liderem był Polsat (w dół o 7,85 proc. do 11,27 proc.).
Hitem mecz Polska-Kolumbia
Największą widownię w badanym okresie zgromadziła transmisja mundialowego meczu Polska-Kolumbia. W samej TVP1 oglądało ją 11,64 mln widzów, co przełożyło się na 64,39 proc. udziału w rynku telewizyjnym wśród wszystkich widzów.
Drugie miejsce zajęło spotkanie Polaków z Senegalem. Pojedynek pokazany w samej TVP1 19 czerwca miał 9,28 mln oglądających, a jego SHR% wyniósł 65,13 proc.
Podium uzupełnia spotkanie Polski z Japonią. Mecz pokazany 28 czerwca w Jedynce śledziło 7,67 mln oglądających, a jego SHR% wyniósł 64,55 proc.
Na czwartym miejscu sklasyfikowana została transmisja finałowego konkursu prestiżowego Turnieju Czterech Skoczni w skokach narciarskich. Wygrane przez Kamila Stocha zawody z Bischofshofen (Polak zwyciężył również w całym cyklu TCS) śledziło średnio 7,28 mln widzów TVP1, co przełożyło się na 47,11 proc. udziału.
Ósmy był najwyżej sklasyfikowany w zestawieniu serial, czyli „M jak miłość”, który 30 stycznia na antenie Dwójki oglądało 6,43 mln widzów, co dało stacji 40,14 proc. udziału.
Telewizja | Dzienniki telewizyjne oglądane przez starszych widzów, zwłaszcza serwisy TVP (profil widza) |
Dwa oczka niżej znalazł się „Teleexpress” TVP1, czyli najchętniej oglądany program informacyjny. 28 stycznia na antenie tej stacji (pokazany wyjątkowo w przerwie konkursu PŚ w skokach narciarskich o 17.06) obejrzało go 6,41 mln widzów (41,49 proc. udziału).
Wśród 20 najchętniej oglądanych programów najwięcej, bo 19 miejsc zajęły pozycje wyemitowane przez TVP1. Jedna lokat należała do programu TVP2.
- Najlepiej oglądane pozycje są rok rocznie praktycznie takie same - a więc sport gdzieniegdzie przeplatany „M jak miłość”. Jaki z tego wniosek? Taki jak w każdym sezonie - nowości nowościami, ale to co przyciąga najbardziej masowego widza to ukochane polskie seriale i sport - analizuje nasza ekspertka.
20 najlepiej oglądanych programów - grupa 16-49.
20 najlepiej oglądanych programów - grupa 16-59.
Komentarz Katarzyny Baczyńskiej, tv director w Codemedia
Koszulkę lidera w analizowanym okresie w grupie 4+ utrzymał Polsat, zła wiadomość jest natomiast taka, że jednocześnie odnotował największy procentowy spadek udziału w widowni rok do roku ze wszystkich stacji z grupy BIG4. O ile w zeszłym roku w analizowanym okresie różnica między Polsatem i TVP1 (#2) wynosiła ponad 13 proc., o tyle w tym roku jest to mniej niż 5 proc. - jego przewaga więc znacznie zmalała - co z jednej strony jest efektem spadku Polsatu, z drugiej - wzrostu TVP1.
TVN, podobnie zresztą jak w zeszłym roku, utrzymał pozycję lidera w grupie komercyjnej zwiększając przewagę nad Polsatem - w zeszłym roku oba kanały szły „łeb w łeb”. TVP2 także dość znacząco poprawiła wynik zeszłoroczny, ale nadal jest to stacja zamykająca stawkę w grupie kanałów tzw. „wielkiej czwórki”.
Warto zwrócić uwagę na fakt, że główne anteny Telewizji Publicznej jako jedyne z grupy BIG4 zyskały udziały w rynku zarówno w grupie 4+, jak i 16-49 - oznacza to zahamowanie trendu spadkowego. Nadal nie jest to zmiana, która zmieniłaby układ widowni, zwłaszcza w grupie A16-49, natomiast niewątpliwie - poszło ku lepszemu. W przypadku TVP2 należy też pamiętać, że emitowane tam „M jak miłość” to nadal najchętniej oglądany niesportowy program w Polsce. Z punktu widzenia TVP1 szczególnie cenny jest wzrost udziałów w młodszej grupie komercyjnej A16-49 (aż +14 proc. względem 2017) - oznacza to, że TVP1 udało się nieco poprawić sytuację w trudnym dla niej segmencie wiekowym. W 2017 roku w analizowanym okresie była stacją #4, w tym roku: #3. Procentowy przyrost jest imponujący, ale musimy pamiętać z jakiego poziomu nastąpiło odbicie. Pierwsza jaskółka wiosny nie czyni, bo w VIII 2018 roku udział w A16-49 TVP1 wyniósł zaledwie 4,53 proc. (w tym samym okresie TVN7 - 3,7 proc., TV4 - 3,53 proc.), a stacje należące do BIG4 w grupie komercyjnej nadal możemy podzielić na pierwszą ligę z kanałami, których udziały oscylują wokół 12 proc. (TVN i Polsat) i drugą ligę z udziałami około 7 proc. (TVP1 i TVP2).
Z czego wynikają zawirowania między TVN i Polsatem a także wzrosty TVP1? Częściowe wyjaśnienie tej sytuacji można znaleźć w rankingu najlepiej obejrzanych programów: króluje oczywiście sport. W 2018 roku mieliśmy Mistrzostwa Świata w piłce nożnej transmitowane przez TVP, które wpłynęły na znaczący wzrost udziałów widoczny w skumulowanych danych za cały analizowany okres (i dużą procentową poprawę wyniku w młodszej grupie komercyjnej A16-49), mecze Reprezentacji poza MŚ oraz oczywiście skoki. Warto tu zaznaczyć, że w okresie porównawczym w 2017 roku transmisje meczy piłki nożnej Reprezentacji odbywały się równolegle w TVP i Polsacie - i to też tłumaczy spadek udziałów Polsatu w tym roku, a wzrost TVP1. Najlepiej oglądane pozycje są rok rocznie praktycznie takie same - a więc sport gdzieniegdzie przeplatany „M jak miłość”. Jaki z tego wniosek? Taki jak w każdym sezonie - nowości nowościami, ale to co przyciąga najbardziej masowego widza to ukochane polskie seriale i sport. Drugi wniosek jest natomiast taki, że o ile sytuacja TVP1 i Polsatu w dużej mierze mogła być związana z transmisjami sportowymi o tyle w przypadku TVN (którego pozycja jest najmocniejsza w grupie komercyjnej) wypracowany wynik jest efektem regularnej, konsekwentnej pracy ramówkowej - stąd stabilna sytuacja tej anteny przy jednoczesnym braku obecności na liście najlepiej obejrzanych pozycji programowych.
Ze stacji spoza BIG4 zdecydowanie udany okres mają za sobą TTV, TVP ABC i Super Polsat - kanały, które wypracowały dwucyfrowy wzrost udziału w obu grupach. Jest też oczywiście TVP Sport z trzycyfrową zmianą co jest bezpośrednim wynikiem umieszczenia tej stacji na multipleksie tuż przed Mundialem oraz transmisji meczy piłki nożnej. Dobrze radzi sobie TV4, którego udział w grupie 4+ powoli rośnie (minimalnie spadł natomiast w grupie komercyjnej). Obie stacje informacyjne w zestawieniu najsilniejszych kanałów (TVN24 i TVP Info) zmniejszyły poziomy w widowni w obu grupach. Analizując dane za pełen rok ich udział wzrośnie względem danych do IX z uwagi na wybory samorządowe.