Telewizja2017-02-01
17

Grupa TVP na czele oglądalności w 2016 roku, mimo dużego spadku. Rośnie Puls i TVN

W 2016 roku najwyższy łączny udział w rynku telewizyjnym wśród grup głównych nadawców miała Telewizja Polska. Z kolei na czele wśród widzów w wieku od 16 do 49 lat znalazł się Polsat. Zestawienie największych grup telewizyjnych w raporcie Wirtualnemedia.pl.

Łączny udział wszystkich kanałów Telewizji Polskiej w 2016 roku wyniósł 29,38 proc. To o 5,86 proc. mniej niż w 2015 roku - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl przez dom mediowy MullenLowe MediaHub.

Udział wszystkich stacji Grupy Polsat w zeszłym roku wyniósł 22,53 proc., czyli o 1,81 proc. więcej niż rok wcześniej. Dało to jej drugą lokatę w zestawieniu.

Z kolei trzecie miejsce zajęła Grupa TVN, której łączny udział uplasował się na poziomie 21,15 proc., o 4,08 proc. większym niż w 2015 roku.

Tuż za podium uplasowały się dwie stacje, należące do Telewizji Puls. Ich średni miesięczny udział wyniósł 4,98 proc, po wzroście o 5,73 proc.

Zobacz tabelę

W grupie komercyjnej największy łączny udział wśród głównych nadawców miała Grupa Polsat. Jej średni wynik w 2016 roku to 24,73 proc., czyli o 0,98 proc. więcej niż w 2015 roku.

Z trzeciej na drugą pozycję awansowała Grupa TVN. Jej kanały w tej grupie wiekowej w zeszłym roku miały łącznie 23,08 proc. udziału, po wzroście o 3,87 proc. Podium uzupełnia Telewizja Polska, której wynik w ub.r. zmalał najbardziej w zestawieniu - o 7,24 proc. do 22,04 proc.

Wynik czwartej Grupy TV Puls to 5,75 proc., po wzroście o 3,23 proc.

Zobacz tabelę

- Wzrost liczby i popularności kanałów naziemnych cyfrowych przez kilka sezonów przyczyniał się do lekkiej defensywy stacji płatnych, kablowo-satelitarnych. W ub.r., gdy segment stacji naziemnych nie rozwijał się już ilościowo, także udziały kanałów płatnych i tych z multipleksów ustabilizowały się, nie oznacza to jednak, że ta stabilizacja dotyczyła udziałów wszystkich nadawców. Dane za 2016 i 2015 rok wyraźnie ilustrują dobrą passę największych lokalnych graczy, którzy są reprezentowani we wszystkich segmentach rynku (płatnym, naziemnym). Za wyjątkiem TVP, której wynik obciążyły spadki głównych anten, rośli w zasadzie wszyscy duzi polscy nadawcy: TVN, Polsat, Puls, ZPR; dwaj pierwsi - poza tym, że z ogromnym i zróżnicowanym portfolio stacji, dodatkowo jeszcze związani z operatorami płatnej TV. Większość międzynarodowych nadawców płatnych w ubiegłym roku traciła udziały w rynku - o lekko topniejącą liczbę widzów kablówek i platform walczyła tu większa liczba kanałów, w tym - relatywnie dobrze prosperujące kanały własne największych lokalnych grup (TVN, Polsat). Ich konkurenci z międzynarodowych grup, poza wyjątkami, raczej tracili udziały w rynku. Co ciekawe, spadkom oparły się np. kanały premium, jak HBO czy Canal+ - analizuje dla Wirtualnemedia.pl Joanna Nowakowska, manager ds. komunikacji i analiz rynku w domu mediowym MEC.

Zobacz tabelę

Autor:Michał Kurdupski

KOMENTARZE(17)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas