Reklama2016-07-11
2

Mniej reklam piwa w telewizji, więcej w kinach i radiu. Mocno w górę Perła, Żubr i Tyskie

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

Od stycznia do maja br. producenci piwa wydali więcej niż przed rokiem na reklamy w kinach, radiu i gazetach, głównie kosztem telewizji i magazynów. Siedmiokrotnie zwiększyły się wydatki reklamowe firmy Perła Browary Lubelskie, znaczące wzrosty zanotowały też Żubr i Tyskie.

Przez pierwsze pięć miesięcy tego roku browary wydały na reklamy w mediach tradycyjnych 223,4 mln zł, czyli 4,1 proc. więcej niż rok wcześniej - wynika z danych Kantar Media przygotowanych dla Wirtualnemedia.pl (dane cennikowe netto, bez rabatów).

Ponad połowa ich budżetów trafiła do telewizji (162,8 mln zł), jednak było to 3,5 proc. mniej w skali roku. Drugim najchętniej wybieranym kanałem do promocji piwnych marek była reklama zewnętrzna, która zarobiła na reklamie tej branży 33,2 mln zł (o 4,8 proc. więcej niż rok temu). O 160,9 proc. więcej wydano na wsparcie w kinach – 20,3 mln zł.

Polskie browary w omawianym okresie więcej niż przed rokiem zainwestowały też w radiu i w gazetach. Wydatki na reklamę radiową wzrosły o 110,7 proc., do 1,22 mln zł, a w gazetach - o 101,5 proc., do 1,21 mln zł.

Stało się to kosztem reklamy w magazynach - branża piwna zredukowała nakłady w czasopismach o 9,8 proc., do 4,7 mln zł.

Zobacz tabelę

Największym reklamodawcą wśród producentów piwa pozostaje (mimo zmniejszeniu budżetu o 4,1 proc.) Grupa Żywiec z wydatkami w kwocie 90,5 mln zł. Drugie miejsce zajmuje Kompania Piwowarska z wydatkami wynoszącymi 73,9 mln zł (wzrost o 19,2 proc.), a trzecia lokata przypadła firmie Carsberg Polska, która przeznaczyła w tym roku na reklamy 39 mln zł (1,4 proc. mniej niż w ub.r.).

Browar Namysłów w omawianym okresie na promocje swoich marek w tradycyjnych mediach wydał 12 mln zł, czyli 26,9 proc. więcej niż rok temu. Z kolei Perła Browary Lubelskie miały spośród polskich browarów największą dynamikę wydatków na reklamę - zwiększyły je o 693 proc., z 452 tys. zł do 3,6 mln zł.

Zobacz tabelę

W okresie od stycznia do maja br. najmocniej promowaną marką piwną był Żywiec (Grupa Żywiec) - reklamy tej marki warte były 38,2 mln zł, czyli 5,6 proc. więcej niż przed rokiem. Wiosną reklamowane były m.in. warianty gatunkowe tego piwa (w kampanii pod hasłem „Nie lada degustacja”) i jego wersja bezalkoholowa.

O 92,5 proc. więcej wzrosły wydatki na reklamy Żubra (Kompania Piwowarska) - do 24,6 mln zł.  Pod koniec czerwca ruszyła nowa kampania tej marki, ilustrująca żartobliwie dwuznaczne hasło „Jeśli przerwa między Żubrami to mała”.

Z kolei producent piwa Tyskie za obecność reklamową marki w tradycyjnych mediach zapłacił 22 mln zł, o 117,8 proc. więcej niż rok temu. Od kilku miesięcy trwa kampania Tyskiego pokazująca perypetie Mazura i Mecenasa, dezerterów z armii austro-węgierskiej. W obecnej odsłonie akcji są pokazywani jako najlepsi kibice piłkarscy.

Grupa Żywiec na reklamy Warki wydała w tym roku 32,8 proc. więcej niż przed rokiem (19,5 mln zł), z kolei Kompania Piwowarska zmniejszyła inwestycje we wsparcie marki Lech o 14,5 proc. (do 17,2 mln zł).

Marka Lech ostatnio była promowana w związku z Euro 2016 i Przystankiem Woodstock. Z kolei Warka była wspierana wspólną promocją z chipsami Lay's.

Zobacz tabelę

Autor:bg

KOMENTARZE(2)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas