SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

290 mln zł na reklamę outdoorową - 3 proc. w dół (raport)

W I półroczu br. na reklamę out of home wydano w Polsce 287,9 mln zł, czyli 3 proc. mniej niż rok wcześniej. Ponad 8 mln zł z tej kwoty przypadło na reklamę na pojazdach komunikacji miejskiej.

O 3 proc. wartość polskiego rynku reklamy out of home zmniejszyła się w I półroczu br., przy czym o ile w I kwartale ten spadek wyniósł 5 proc., o tyle w II kwartale - 1,4 proc. - Świadczy to o zahamowaniu tendencji spadkowej w branży - przekonuje Lech Kaczoń, prezes Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej, która przygotowała wszystkie te dane.

W II kwartale br. - podobnie jak w całym I półroczu br. - największe udziały w sprzedaży reklamy out of home mieli marketerzy z sektora handlu, żywności i telekomunikacji.

SPRZEDAŻ     18,19% (II kwartał 2010: 16,14%)
ŻYWNOŚĆ        15,07% (II kwartał 2010: 16,70%)
TELEKOMUNIKACJA   13,29% (II kwartał 2010: 14,90%)
ROZRYWKA/KULTURA     9,46% (II kwartał 2010:   9,61%)
FINANSE/MARKETING       8,17% (II kwartał 2010:   5,34%)

W pierwszej piątce branż reklamodawców znalazły się też finanse i marketing. - Firmy z tego segmentu są na drodze odbudowy zaufania wśród swoich klientów i starają się zabiegać o nich coraz intensywniej, przy czym wcześniej lokowały większość swoich kampanii w telewizji i prasie - komentuje Lech Kaczoń.

Natomiast jeśli chodzi o produkty, to największym kosztem na outdoorze reklamowane są sieci handlowe i hipermarkety oraz oferty i produkty telefonii komórkowej. - W drugiej połowie br. interesujące będzie, czy inni operatorzy odpowiedzą na intensywną kampanię T-Mobile - zapowiada Kaczoń.

SIECI HANDLOWE/HIPERMARKETY   15,64% (II kwartał 2010: 13,45%)
SYSTEMY TELEFONII KOMÓRKOWEJ  12,33% (II kwartał 2010: 12,33%)
ODZIEŻ/OBUWIE        5,45% (II kwartał 2010:   5,80%)
PIWO          5,24% (II kwartał 2010:   4,61%)
ŚRODKI OSOBISTEJ PIELĘGNACJI CIAŁA    5,13% (II kwartał 2010:   5,37%)
 

SPRZEDAŻ REKLAMY ZEWNĘTRZNEJ W POLSCE W I PÓŁROCZU 2011 r.
kategorie wielkość sprzedaży w PLN
I kw. II kw.
Sieci handlowe/hipermarkety/galerie 23 954 533 26 964 042
Pozostałe z sektora Sprzedaż 2 138 599 4 396 906
Piwo 1 657 603 9 031 614
Napoje 2 355 450 4 366 231
Pozostałe z sektora Żywność 6 461 999 12 576 539
Filmy kinowe 3 922 349 2 853 895
Stacje TV 5 302 903 1 602 640
Stacje radiowe 96 079 251 013
Magazyny 612 833 451 576
Gazety codzienne 437 755 64 442
Edukacja 1 122 144 2 294 999
Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura 4 372 374 8 785 822
Internet 839 358 185 845
Systemy telefonii komórkowej 16 109 320 21 260 881
Telefonia stacjonarna 18 588 565 209
Pozostałe z sektora Telekomunikacja 496 794 891 397
ŚRODKI OSOBISTEJ PIELĘGNACJI CIAŁA 1 818 344 8 851 099
PRODUKTY ZDROWOTNE/LEKI 873 917 2 385 804
Samochody 5 825 911 6 972 941
Oleje/Paliwa 243 930 912 736
Stacje benzynowe 389 061 280 807
Transport 343 964 1 000 871
Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport 1 368 947 1 354 836
Banki 3 209 684 8 365 333
Ubezpieczenia 36 599 1 072 851
Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing 1 460 955 4 642 786
Proszki do prania 619 894 885 961
Pozostałe z sektora Domowe środki czystości 997 653 3 898
Akcje społeczne non-profit 1 762 134 1 556 364
Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja 142 967 429 160
AGD/RTV 2 989 004 2 464 965
Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura 1 804 421 3 927 311
Biura podróży 709 320 3 435 233
Usługi medyczne 501 682 404 069
Pozostałe z sektora Usługi 3 311 612 2 602 973
BUDOWNICTWO 3 408 871 5 178 655
PRODUKTY DLA DZIECI 303 190 423 222
ODZIEŻ/OBUWIE 6 704 044 9 392 522
PRODUKTY DLA ZWIERZĄT 589 472 621 339
PRZEMYSŁ 177 971 47 043
ROLNICTWO/OGRODNICTWO 43 180 664 472
KAMPANIE POLITYCZNE 877 326 23 307
NIEOKREŚLONY SEKTOR 5 098 249 7 937 733
ŁĄCZNIE 115 510 981 172 381 344
ŁĄCZNIE W I PÓŁROCZU 287 892 326

Z kolei na reklamę na pojazdach komunikacji miejskiej od stycznia do czerwca br. wydano 8,4 mln zł, czyli 21,5 proc. mniej niż rok wcześniej. W II kwartale br. udział tej reklamy w wielkości sprzedaży out of home wyniósł prawie 3,4 proc., co oznacza spadek w skali roku o ok. 0,8 pkt proc.

W wydatkach na reklamę tranzytową przodowały firmy z tych samych branż, co w przypadku całej reklamy out of home.

SPRZEDAŻ     18,19% (II kwartał 2010: 16,14%)
ŻYWNOŚĆ        15,07% (II kwartał 2010: 16,70%)
TELEKOMUNIKACJA   13,29% (II kwartał 2010: 14,90%)
ROZRYWKA/KULTURA     9,46% (II kwartał 2010:   9,61%)
FINANSE/MARKETING       8,17% (II kwartał 2010:   5,34%)

- Do tej pory nie udało się przekonać partnerów samorządowych zarządzających taborem komunikacyjnym do pozytywnych rozstrzygnięć i wypracowania rozsądnej koncepcji dla reklamy tranzytowej - tak spadek znaczenia tej reklamy na rynku out of home uzasadnia Lech Kaczoń. - Świadczy to zresztą o całościowym, specyficznym podejściu samorządów do reklamy: „Chętnie chcemy się reklamować, tylko nie na naszym terenie”. Polityka ograniczeń i zakazów zaczyna obejmować coraz liczniejsze ośrodki miejskie w Polsce - opisuje.
 

SPRZEDAŻ REKLAMY TRANZYTOWEJ W POLSCE W I PÓŁROCZU 2011 r.
kategorie wielkość sprzedaży w PLN
I kw. II kw.
Sieci handlowe/hipermarkety/galerie 673 959 812 316
Pozostałe z sektora Sprzedaż 67 098 190 993
Piwo 0 0
Napoje 130 560 32 500
Pozostałe z sektora Żywność 9 296 186 205
Filmy kinowe 14 000 28 000
Stacje TV 0 56 200
Stacje radiowe 0 0
Magazyny 12 000 0
Gazety codzienne 2 913 2 913
Edukacja 30 809 100 684
Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura 146 436 523 964
Internet 21 140 0
Systemy telefonii komórkowej 0 484 477
Telefonia stacjonarna 0 4 200
Pozostałe z sektora Telekomunikacja 0 0
ŚRODKI OSOBISTEJ PIELĘGNACJI CIAŁA 0 29 676
PRODUKTY ZDROWOTNE/LEKI 184 700 90 125
Samochody 43 494 153 453
Oleje/Paliwa 0 61 600
Stacje benzynowe 69 936 69 936
Transport 700 241 235
Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport 95 503 414 611
Banki 148 950 672 207
Ubezpieczenia 2 000 214 053
Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing 48 375 151 342
Proszki do prania 0 0
Pozostałe z sektora Domowe środki czystości 0 0
Akcje społeczne non-profit 24 069 93 775
Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja 78 000 141 650
AGD/RTV 0 13 720
Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura 83 544 151 743
Biura podróży 54 562 181 348
Usługi medyczne 56 707 39 464
Pozostałe z sektora Usługi 56 614 78 263
BUDOWNICTWO 221 890 122 078
PRODUKTY DLA DZIECI 1 682 289 782
ODZIEŻ/OBUWIE 262 688 138 732
PRODUKTY DLA ZWIERZĄT 0 37 576
PRZEMYSŁ 4 560 6 810
ROLNICTWO/OGRODNICTWO 1 590 1 590
KAMPANIE POLITYCZNE 0 0
NIEOKREŚLONY SEKTOR 0 0
ŁĄCZNIE 2 547 774 5 817 221
ŁĄCZNIE W I PÓŁROCZU 8 364 996


Zestawienie obejmuje firmy (ze wszystkimi podmiotami z grupy) AMS, BP Media, Business Consulting, CAM Media,  Cityboard Media, Clear Channel Poland, Defi Poland, Gigaboard Polska, Mini Media, Ströer i Warexpo. W stosunku do II kwartału 2010 roku nastąpiła zmiana liczby firm raportujących do IGRZ, dlatego wynik porównawczy II kwartał 2011 - II kwartał 2010 może odbiegać od rzeczywistego o 0,8 proc.

Dołącz do dyskusji: 290 mln zł na reklamę outdoorową - 3 proc. w dół (raport)

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl