SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

7 mln internetowych PIT-ów za 2014 r. Rząd dalej będzie modernizował administrację podatkową

Szybciej i bezpieczniej – Ministerstwo Finansów wychodzi naprzeciw oczekiwaniom podatników i usprawnia internetową administrację podatkową. Ponadto unowocześnia kontakt podatnika z fiskusem. Załatwianie spraw w dowolnym urzędzie skarbowym czy osobisty pomocnik startującego mikroprzedsiębiorcy to najważniejsze zmiany, jakie przyjął Sejm 27 maja br., uchwalając rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej. Niektóre z nowości zaczną obowiązywać już na jesieni.

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

Liczba składanych przez internet zeznań podatkowych szybko rośnie. W 2010 r. tę drogę rozliczenia się z fiskusem wybrało zaledwie 2% podatników, ale w 2013 r. przez internet napłynęło 25% zeznań, w 2014 r. - 37% , a w tym roku było to już 46% wszystkich złożonych deklaracji.

Zgodnie z raportem, liczba zeznań rocznych złożonych drogą elektroniczną wynosiła w 2010 r. 324 192. Liczba internetowych PIT-ów w 2015 r. sięgnęła 7 089 746, bijąc tym samym wynik z zeszłego roku o ponad 2 mln.

Czemu e-deklaracje nie przekonały jeszcze wszystkich? Jak wynika z raportu Ministerstwa Finansów (opracowanego z PwC), dotyczącego preferencji podatników w zakresie zeznań podatkowych, 35,9% spośród tych, którzy rocznego PIT-a składali w okienku urzędu skarbowego, przyznało, że przyzwyczaiło się do tej tradycyjnej metody, 11,8% nie wierzy w bezpieczeństwo składania dokumentów przez internet, a 41,1% w ogóle nie „męczyło się” z zeznaniem rocznym, bo nie składało go osobiście.

Czy wypełnienie rocznej deklaracji podatkowej jest nadal trudne? Niemalże połowa podatników (48,5%) na wypełnienie zeznania rocznego potrzebowała jedynie od 9 do 30 min, tylko 8,1% musiało poświęcić na to od pół godziny do ponad godziny. Reszta to ci, którzy zlecili rozliczenie PIT-a komuś innemu. Korzystający z e-deklaracji aż w 77,4% oceniają jej funkcjonalność jako przejrzystą, a w 20,7% jako akceptowalną. Za największą zaletę elektronicznego kontaktu z fiskusem natomiast wskazali oszczędność czasu i wygodę.

Użytkownicy systemu e-deklaracje w 99% deklarują, że skorzystają z tej formy za rok. Przy składaniu internetowego PIT-a za 2014 r. największy problem mieli z koniecznością podawania kwoty przychodu z rok ubiegłego (23,5% użytkowników) oraz wymagania sprzętowe (11,9%).

Czas na kolejne kroki

Wydaje się, że system e-deklaracje zaczyna utrwalać się w świadomości podatnika jako łatwiejszy i szybszy sposób wywiązywania się z obowiązków wobec państwa. Następne kampanie rządowe mają skupić się na wyeliminowaniu wszelkich wątpliwości użytkowników e-deklaracji (np. związanych z bezpieczeństwem przesyłanych elektronicznie danych). Ale na tym nie koniec. W najbliższej przyszłości nacisk położony zostanie też na kampanie zachęcające do korzystania ze wstępnie wypełnionych zeznań rocznych (PFR) oraz na budowanie przyjaznego systemu ogólnej obsługi i wsparcia podatnika.

Będzie jak Belgii czy Holandii?

Sejm 27 maja br. uchwalił marcowy rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej. Ma ona wzmocnić rolę usługową administracji podatkowej, wyeliminować niewydolność administracji i umożliwić jej świadczenie usług najwyższej jakości, a także zmaksymalizować orientację na potrzeby podatnika dzięki nowatorskiej interakcji podatnik-fiskus. Rozwiązania mają zbliżyć polską administrację do nowoczesnych rozwiązań wykorzystywanych na Zachodzie (m.in. w Belgii czy Holandii). Ustawa o administracji podatkowej z 27 maja 2015 r. wprowadza regulacje prawne w zakresie:
- określenia zadań oraz organizacji administracji podatkowej,
- wprowadzenia systemu obsługi i wsparcia podatnika,
- regulacji dotyczących pracowników administracji podatkowej,
- zasad naboru na niektóre stanowiska urzędnicze w administracji podatkowej.

Nowości: centra obsługi i asystent podatnika

Budowa systemu wsparcia i obsługa podatnika ma rozpocząć się od stworzenia centrów obsługi oraz stanowiska asystenta podatnika. W takim centrum obsługi Kowalski, niezależnie od tego, pod który urząd skarbowy podlega, będzie mógł złożyć podanie, deklarację podatkową, otrzymać zaświadczenie, a nawet wyjaśnienie w zakresie przepisów podatkowych (art. 17 ww. ustawy). Z pewnością ułatwi to życie rozliczającym podatek akcyzowy czy płatnikom składek ZUS-owskich, którzy dokumenty (np. zgłoszeniowe i rozliczeniowe) będą mogli składać w dowolnym urzędzie skarbowym. Z kolei asystent będzie do dyspozycji osób zakładających własną firmę oraz świeżo upieczonych przedsiębiorców – przez okres nie dłuższy niż 18 miesięcy, licząc od dnia wydania podatnikowi potwierdzenia nadania NIP-u, ssystent będzie udzielał informacji, jak wypełniać zeznania i deklaracje i jak korzystać z dostępnych ulg, jaką formę opodatkowania wybrać, z którym sprawami należy się zwrócić np. do ZUS-u oraz będzie przypominał o terminach podatkowych.

Po drugie, powstanie też Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, które będzie specjalizowało się w zapewnianiu i powszechnym udostępnianiu informacji podatkowej, a także w wydawaniu interpretacji podatkowych oraz szkoleniu kadry urzędniczej. Ma też ono edukować samego podatnika, m.in. poprzez prowadzoną elektronicznie Bazę Wiedzy Administracji Podatkowej (art. 9 ww. ustawy).

Przepisy dotyczące obsługi i wsparcia w centrach obsługi zaczną obowiązywać już od 1 września 2015 r., cała ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2016 r.


Katarzyna Miazek, Tax Care

Dołącz do dyskusji: 7 mln internetowych PIT-ów za 2014 r. Rząd dalej będzie modernizował administrację podatkową

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
privat
Skoro tyle ludzi rozlicza się przez internet, to dlaczego do tej pory nie poprawili jeszcze tego bubla informatycznego do rozliczeń? ... Pytanie retoryczne, czego można się spodziewać po tej hołocie co rządzi Polską...
odpowiedź