SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Co trzecia firma z sektora MMŚP stawia na leasing (raport)

W latach 2009-2013 oraz w 2014 roku 31 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw korzystało z leasingu w celach inwestycyjnych, a niektóre z nich kilkakrotnie - wynika z badania CBOS.

Wraz z upowszechnieniem się wiedzy na temat leasingu, rośnie zainteresowanie leasingiem w poszczególnych sektorach gospodarczych. W 2000 roku tylko 13,7 proc. przedsiębiorstw przemysłowych deklarowało, że korzysta z leasingu, a w roku 2014 wskaźnik ten wzrósł do 30,9 proc.. W tym samym czasie udział przedsiębiorców z branży budowlano-montażowej deklarujących korzystanie z leasingu wzrósł z 23,4 proc. do 38 proc..

Najchętniej z tej formy finansowania inwestycji korzystają firmy średnie - w tej grupie firm prawie 2/3 to leasingobiorcy. Bezwzględnie najwięcej leasingobiorców jest wśród mikroprzedsiębiorstw zatrudniających od 1 do 9 pracowników, bowiem stanowią one blisko 60 proc. wszystkich firm działających w Polsce, a wśród nich ponad 28 proc. to firmy inwestujące z wykorzystaniem leasingu.

 

Najbardziej otwarte na korzystanie z leasingu są firmy przemysłowe, firmy z sektora opieka zdrowotna i pomoc społeczna, z sektora działalność profesjonalna, naukowa i techniczna oraz firmy transportowe. Relatywnie dużo firm korzystających z leasingu jest także w sektorze rolnictwo, leśnictwo, łowiectwo i rybołówstwo (ponad 20 proc.).

Z leasingu korzystają w największym stopniu firmy działające na rynku 6-11 lat, będące już po okresie "przetrwania", wchodzące w fazę rozwoju.

Relatywnie mniejszym zainteresowaniem leasing cieszy się wśród firm "kobiecych", tj. takich, których właścicielką i osobą zarządzającą jest kobieta, niż wśród firm "męskich" czy "mieszanych". Po leasing chętniej sięgają firmy, których właściciele i osoby zarządzające mają wyższe wykształcenie.

MMŚP korzystające z leasingu to firmy nastawione na rozwój – prawie 50 proc. firm w tej grupie to przedsiębiorstwa, których celem strategicznym jest wzrost sprzedaży, wzrost udziału w rynku, wzrost zysku. W grupie firm nie korzystających z leasingu stanowią one 30 proc. Prawie 40 proc. leasingobiorców (firm, które korzystały z leasingu w latach 2009-2013 i/lub korzystają w 2014 r.) inwestuje w 2014 r. W grupie MMŚP niekorzystających z leasingu inwestuje 16 proc.

Leasingobiorcy inwestujący w 2014 r. koncentrują swoje inwestycje na zakupie maszyn i urządzeń, a 46 proc. spośród nich - na zakupie maszyn i urządzeń w związku z zastosowaniem nowej technologii. Jednocześnie źródła finansowania tych inwestycji są zrównoważone - dla 37 proc. MMŚP-leasingobiorców podstawę do finansowania inwestycji stanowią kapitały własne, dla 1/4 - leasing, a dla 15 proc. – kredyt bankowy. Ponad 60 proc. tych MMŚP opiera swoją filozofię prowadzenia biznesu na założeniu, że jeżeli rynek na to pozwala, firmę należy rozwijać szybciej korzystając z zewnętrznego finansowania. W grupie firm niekorzystających z leasingu takich MMŚP jest nieco ponad 1/3, a pozostałe 2/3 rozwija biznes powoli, bo nie chcą korzystać z zewnętrznego finansowania.

Leasingobiorcy definiują swoje priorytety biznesowe jako działanie w długim okresie, oparte na planach strategicznych, z wykorzystaniem środków obcych, inwestowaniem w innowacje produktowe i ekspansją zagraniczną. W grupie leasingobiorców tych ostatnich jest 20 proc., podczas gdy w grupie MMŚP nie korzystających z leasingu jest ich tylko 4,4 proc.

 

Leasingobiorcy to także firmy zdecydowanie w większym stopniu korzystające z nowoczesnych technologii informatycznych – więcej niż wśród nie-leasingobiorców jest wśród nich firm obsługujących klienta przez internet (prawie 2/3), wystawiających e-faktury (prawie 50 proc.), posiadających portal on-line dla klientów (prawie 1/4) czy wykorzystujących specjalistyczne oprogramowanie do zarządzania zapasami (prawie 55 proc.).

12. edycja badania "Monitoring kondycji sektora MMŚP" została zrealizowana przez CBOS na zlecenie Konfederacji Lewiatan w dniach 6 maja - 18 lipca 2014 r. na losowej próbie 1111 mikro, małych i średnich przedsiębiorstw.

 

Dołącz do dyskusji: Co trzecia firma z sektora MMŚP stawia na leasing (raport)

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Leasing
Leasing zaczyna być wypierany przez wynajem długoterminowy, gdzie umowę możemy zawrzeć nawet na okres 5 lat. Generalnie im czas trwania umowy dłuższy, tym płacimy na wynajem samochodu mniej. Przykładowo leasetake oferuje nowe samochody na wynajem już od 300zł, a za niespełna 1000zł to jeździmy superbem lub nowym passatem.
0 0
odpowiedź