SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Domy mediowe podsumowują polską reklamę w 2014 roku i prognozują 2015 rok

O mijającym roku w polskiej branży reklamowej i perspektywach na 2015 rok mówią portalowi Wirtualnemedia.pl menedżerowie z czołowych domów mediowych, m.in. Izabela Albrychiewicz, Jakub Bierzyński, Piotr Piętka, Agnieszka Kosik, Krzysztof Sobieszek i Marek Wochna.

 


Izabela Albrychiewicz, CEO w MEC

Wydarzenie roku
Do wydarzenia roku, jakim miała być reklamowa megafuzja Omnicomu i Publicisu, nie doszło. Martin Sorrel, globalny szef WPP, twierdzi, że gdyby doszło - byłaby to jeszcze lepsza wiadomość dla naszej grupy niż ostateczna porażka tej inicjatywy. Tak czy owak, widmo połączenia działało na wyobraźnię branży, w tym moją, w 2014 roku.
 
Sukces roku
Obrona polskich jabłek - sankcje gospodarcze miały mniej uciążliwe konsekwencje dla polskich sadowników, ponieważ całe społeczeństwo, sieci handlowe, marketerzy, firmy i osoby opiniotwórcze stanęły murem za polskimi jabłkami, tj. zaczęły ich znacznie więcej jeść. Takiego przejawu solidarności nasz kraj dawno już nie widział. Brawo dla „Pulsu Biznesu” - PR-owy majstersztyk roku!
 
Porażka roku
Gdybym była złośliwa, powiedziałabym, że porażką roku są obchody 20-lecia bezowocnych rozmów na temat wprowadzenia standardu pomiaru outdooru w Polsce. Ale do inicjatywy firm outdoorowych, które znów łączą siły w próbie jego powołania, podchodzę naprawdę optymistycznie i mam nadzieję, że w przyszłym roku będę mogła ten projekt nazwać Sukcesem 2015.
 
Trend roku
Jeśli przeanalizować branżowy „buzz”, to eksplozja big data… Tyle że z perspektywy domu mediowego trudno uznać ten trend za nowość. Wspominam o nim dlatego, że PR-owa kariera „big data” wspiera biznes domów mediowych. W odróżnieniu od firm z wielu segmentów rynku, my nie tylko o danych dużo mówimy, ale naprawdę potrafimy zrobić z nich biznesowy użytek.
 
Prognoza na 2015
Więcej rozwiązań na urządzenia mobilne. Rozwój content marketingu. Mobilizacja na rynku VoD. Reklamowe kariery celebrytów z YouTube’a. Intensywna promocja płatnych treści w sieci. Umacnianie się domów mediowych w roli głównych dostawców usług marketingowych dla klientów. To wszystko w warunkach względnie stabilnego rynku reklamy.

 


Jakub Bierzyński, CEO Grupy OMD

 

 

 


Agnieszka Kosik, CEO w MediaCom Warszawa

Wydarzenie roku
Wydarzenie z obszaru polityki, ale z dużym potencjałem promocyjnym, mianowicie nominacja Donalda Tuska na stanowisko szefa Rady Europejskiej. To wydarzenie odbiło się szerokim echem medialnym w regionie i na świecie. Trudno wymyśleć lepszą formę promocji naszego kraju.

Z branży natomiast - sprzedaż najstarszego portalu internetowego w Polsce - Wirtualnej Polski przez Orange Polska Grupie O2, jednej z dynamicznie rozwijających się grup internetowych w Polsce.
 
Sukces roku
W tym roku brakowało jednego, wyraźnego sukcesu. Na podkreślenie zasługuje wprowadzenie pod koniec ubiegłego roku nowej polityki handlowej TVN Media związanej z transparentnością kosztów i zmieniającej strukturę wydatków reklamowych. Decyzja TVN-u miała istotny wpływ na cały rynek telewizyjny w tym roku. Tą samą ścieżką podąża TVP. Wart zaznaczenia jest też wzrost zainteresowania big data, w końcu otwarcie mówi się o poprawieniu standardu badań internetu, ruszył przetarg na dostawcę Megapanelu, a z aktualnych ustaleń wiadomo, że będzie lepiej niż do tej pory. Za to określenie biznesowych korzyści i społecznych zagrożeń związanych z wykorzystywaniem big data nadal stanowi dla nas duże wyzwanie.

Sukcesem spoza branży były niewątpliwie dwa wydarzenia sportowe: mistrzostwa świata w siatkówce mężczyzn  historyczne zwycięstwo polskiej reprezentacji nad Niemcami 2:0 w eliminacjach do Euro 2016. Te dwa wydarzenia zrobiły w tym roku więcej dla wizerunku Polski niż milionowe kampanie w mediach.

Porażka roku
Rezygnacja Dominika Libickiego z funkcji prezesa Cyfrowego Polsatu i wiceprezesa Polkomtelu - po 20 latach pożegnał się z Polsatem z powodu różnicy zdań co do sposobów realizacji strategii spółki.

Ciągłe mówienie i tworzenie buzzu wokół mobile’owej rewolucji. Mobile to tak naprawdę kolejne narzędzie optymalizacji komunikacji, stąd wydatki na reklamę będą wzrastały ewolucyjnie, wraz z rosnącymi możliwościami reklamowymi i większym użyciem transferu danych. Mobile już jest i będzie kolejnym punktem styku na linii marka-konsument, który każdy marketer musi uwzględnić w swojej komunikacji 360. Również brak istotnego rozwoju rynkowego standardu badań online wideo. To sprawia, że zarówno w procesie planowania jak i ewaluacji wyników marketerzy nie mają pełnego dostępu do danych, który umożliwiłby jeszcze lepsze wykorzystanie tego kanału komunikacji.
 
Człowiek roku
Za wydarzeniami roku w naturalny sposób stoją ludzie roku czyli Donald Tusk oraz Michał Brański, jeden z trójki założycieli Grupy O2, nowego właściciela Wirtualnej Polski.
 
Trend roku
Zdecydowanie jest to postępująca contentyzacja mediów oraz wykorzystanie social mediów i blogerów w działaniach reklamowych. Coraz więcej marketerów odkrywa, że tradycyjny model reklamy push nie jest już tak skutecznym kluczem do serc i kieszeni konsumentów. Konieczne jest uwzględnienie w strategii marketingowej wartościowego contentu, który zainteresuje grupę docelową. Obserwujemy ten trend z dużym zadowoleniem i sami go tworzymy.
 
Prognoza na 2015
Myślę, że ciągle będziemy świadkami emigracji naszych rodzimych specjalistów do krajów zachodnich, o ile ta tendencja nie wzrośnie. Powinniśmy też obserwować dalszy rozwój usług peer-to-peer - mamy już aplikacje, dzięki którym kierowcy podwożą pasażerów do innych miast (Blablacar), użytkownicy wymieniają się meblami, ubraniami bez udziału instytucji, aplikacje taksówkowe (Uber), parkingowe. W przyszłym roku możemy częściej zadawać sobie pytanie, czy idziemy w kierunku słuchania innych i pomijania przy tym roli organizacji. To może być też rok pod znakiem rozwoju programmatic buyingu, który wymusi zmianę modelu biznesowego i zacznie dynamicznie zmieniać sposób prowadzenia kampanii online. Umożliwi to także użycie na szerszą skalę big data w celu zwiększenia skuteczności działań marketingowych.


 

Na kolejnych podstronach wypowiedzi przedstawicieli firm Starcom MediaVest Group, ZenithOptimedia Group, Lowe Media, Carat Polska, Easymedia, PHD, Mindshare Polska, Mastermind, MEC i DDC Media.

Dołącz do dyskusji: Domy mediowe podsumowują polską reklamę w 2014 roku i prognozują 2015 rok

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Marian
Fajnie, że jest tyle kierujących babek w mediach :)
0 0
odpowiedź
User
znawca
Mój kandydat na porażkę roku - domy mediowe pasożytujące na klientach, wciskające każdy kit będąc przekonanymi, że po stronie klientów siedzą sami idioci.
Prognoza na 2015 - jak wyżej.

Gratuluje dobrego samopoczucia państwu mediowym.
0 0
odpowiedź
User
Karpik
Sukces roku - rosnace kiki :)))
0 0
odpowiedź