E-commerce w Europie Środkowo-Wschodniej
Zakupy przez internet są bardziej popularne w Polsce niż w Rosji, Rumunii, na Ukrainie i Litwie - pokazują wyniki raportu Gemius. Aż 66 proc. polskich internautów, którzy słyszeli o możliwości robienia zakupów on-line, skorzystało choć raz z tej szansy.
E-zakupy w Polsce i innych krajach Europy
Środkowo-Wschodniej
Rok 2006 to kolejny rok rynkowej hossy dla właścicieli sklepów i
aukcji internetowych w Polsce. Według szacunków IAB, obroty
polskiego rynku e-commerce wyniosły około 5 mld zł, czyli aż o 60
proc. więcej niż przed rokiem. Optymistyczne wyniki finansowe nie
są zaskoczeniem, biorąc pod uwagę zainteresowanie polskich
internautów zakupami w internecie. Jak pokazują wyniki badań
Gemius, aż 66 proc. internautów w Polsce, którzy słyszeli o
możliwości robienia zakupów przez internet, skorzystało
przynajmniej raz z oferty aukcji i sklepów internetowych. Pod tym
względem polscy internauci wyprzedzają użytkowników z Rosji (53
proc.), Litwy (32 proc.), Rumunii (29 proc.) oraz Ukrainy (29
proc.).
Polscy internauci to także najbardziej doświadczeni klienci sklepów i aukcji internetowych. Aż 36 proc. badanych kupujących on-line przyznaje, że pierwszy raz zrobiło zakupy w internecie co najmniej dwa lata temu. Niemniej, w każdym z badanych krajów największy odsetek internautów korzysta z internetowych zakupów od niedawna - pierwszy raz kupując on-line w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. Wskaźnik ten jest wyjątkowo wysoki na Ukrainie (46 proc.) i w Rumunii (48 proc.).
Wśród pięciu analizowanych państw, Polska jest jedynym krajem, w którym aukcje internetowe są bardziej popularne niż sklepy - w tych pierwszych kupowało 76 proc. polskich użytkowników internetu, którzy robili zakupy przez internet, podczas gdy w tych drugich - 58 proc. W pozostałych krajach odsetek kupujących w e-sklepach kształtuje się na poziomie od 85 proc. dla Litwy do 99 proc. dla Rosji.
Handel elektroniczny - perspektywy
rozwoju
Według badań Gemius w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy należy
się spodziewać dalszego wzrostu zainteresowania polskich
internautów zakupami w internecie, a co za tym idzie również
większych niż dotychczas profitów dla właścicieli sklepów i aukcji
internetowych. Aż 36 proc. internautów w Polsce, którzy
kiedykolwiek robili zakupy on-line, przyznało, że w przyszłości
zamierza kupować w ten sposób częściej niż dotychczas. Taką samą
deklarację wyraziło ponad 40 proc. internautów z Ukrainy, Litwy i
Rumunii oraz 33 proc. użytkowników z Rosji.
O badaniu
Badanie postaw internautów względem zakupów w internecie w Europie
Środkowo-Wschodniej zostało zrealizowane za pomocą ankiet
internetowych wyświetlanych w formie pop-up. Ankiety emitowane były
losowo: na Litwie w okresie od 16 grudnia 2006 roku do 4 stycznia
2007 roku, w Polsce w okresie od 4 do 10 maja 2007 roku, w Rosji w
okresie od 19 października 2006 roku do 12 marca 2007 roku, w
Rumunii w okresie od 10 do 17 października 2006 roku, na Ukrainie
w okresie od 28 listopada 2006 roku do 9 lutego 2007 roku. W
ramach badania zebrano odpowiednio: na Litwie 1 420 wypełnionych do
końca kwestionariuszy od internautów w wieku 15 lat i więcej, w
Polsce 1 752 wypełnionych do końca kwestionariuszy od internautów w
wieku 15 lat i więcej, w Rosji 3 153 wypełnionych do końca
kwestionariuszy od internautów w wieku 18 - 79 lat, w Rumunii 1 474
wypełnionych do końca kwestionariuszy od internautów w wieku 15 lat
i więcej, na Ukrainie 1 437 wypełnionych do końca kwestionariuszy
od internautów w wieku 15 - 59 lat. Aby dane były reprezentatywne
dla całej populacji internautów w danym kraju, odpowiedzi
analizowano z wykorzystaniem wagi analitycznej, skonstruowanej na
podstawie danych o płci i wieku internautów oraz o ich
częstotliwości korzystania z internetu. Dane te pochodziły z: RAIT
dla Litwy; badania Omnibus PBS realizowanego przez PBS DGA dla
Polski; raportu "The Internet in Russia" opublikowanym przez "FOM:
Public Opinion Foundation" dla Rosji; Mercury Research dla Rumunii
oraz Gfk Ukraine dla Ukrainy.
Dołącz do dyskusji: E-commerce w Europie Środkowo-Wschodniej