SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Equinox: polska reklama w tym roku w górę, w 2012 roku w dół

W br. wydatki reklamowe netto w Polsce wyniosą 7,21 mln zł, czyli 3-3,5 proc. więcej niż w ub.r. - prognozuje dom mediowy Equinox. W przyszłym roku wartość branży spadnie do 7,1 mld zł.

- Tendencja do cięcia budżetów i pogłębiający się kryzys gospodarczy w Europie - tak Maciej Malec, dyrektor zarządzający Equinox Polska, uzasadnia mało optymistyczne prognozy jego firmy dla polskiego rynku reklamowego. - Trend spadkowy jedynie w ograniczonym zakresie może być powstrzymany przez Euro 2012 - uważa.

Zdaniem analityków Equinoxu jeżeli kryzys w strefie euro będzie się pogłębiał, najprawdopodobniej powtórzy się w Polsce scenariusz z lat 2008-2009, kiedy wzrost rynku reklamowego w stawkach cennikowych był ledwo zauważalny (na poziomie 1 proc.). Spadający popyt na rynku może tylko pogłębić presję na obniżki cen reklam w mediach.

>>> MPG: polska reklama o 4,9 / 7,4 proc. w górę, 5,45 mld zł w 3 kwartałach

Według szacunków Equinox Polska w pierwszych trzech kwartałach br. do telewizji trafiło 59 proc. wszystkich wydatków reklamowch, czyli o 3 punkty proc. mniej niż w ub.r. Na drugim miejscu pod tym względem jest internet, który zanotował stosunkowo największy wzrost inwestycji reklamowych w skali roku. Natomiast do radia trafiło 12 proc. wszystkich wydatków na marketing - o 2 proc. więcej niż rok wcześniej.

>>> Starlink: 5,3 mld zł na reklamę w Polsce - w górę o 4,3 proc.

Jeśli chodzi o reklamodawców, to największe wzrosty wydatków marketingowych w skali roku zanotowały firmy z sektora odzieżowego (38 proc. ) i finansowego (35 proc.). Natomiast swoje budżety w tym zakresie mocno ograniczyły branże trwałych produktów do użytku domowego (o 21 proc.) oraz komputerów i sprzętu audio video (o 19 proc.). Aż ośmiu z dwunastu największych marketerów wydało na reklamę mniej niż rok wcześniej, w tym Unilever, Nestle Polska, L'Oreal Polska, Danone czy Henkel - po 20-30 proc. mniej. Z drugiej strony Aflofarm na działania reklamowe przeznaczył prawie 90 proc. więcej niż rok wcześniej, Polska Telefonia Cyfrowa - 30 proc. więcej, a P4 - 20 proc. więcej.

Dołącz do dyskusji: Equinox: polska reklama w tym roku w górę, w 2012 roku w dół

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Hauru
7,21 mln zł - hm... nie ten rząd wielkości
dodatkowo wcześniej ten dom mediowy nie tworzył tego typu raportów
na rynku jest kilka innych raportów, w których wartości za cały 2010 są wyższe od rzekomych 7,21 MLD !!! Także jak ktoś na tej podstawie chce budować swoją opinię proszę bardzo - wcześniej jednak proszę sprawdzić jak to było rok wcześniej i czasem jednak warto zaufać raportom, które na rynku są od lat publikowane
kolejne sprawa - udział wydatków w TV 59%!!! - jakby tak było, to stacje nie miałby problemów z realizacją celów na 2011 - udział ten jest na poziomie 50% i nadal spada w dół za sprawą internetu
i na koniec udział radia 12% jeżeli by tak przyjąć to wydatki w radiu 865,2 mln zł - w życiu takiej kasy radio nie widziało nawet przy rekordowym 2008 roku - mogłoby tak być jakby rabaty w radiu były po niżej 50% a są w granicach 60-90%
odpowiedź
User
ad
7,21 mln zł w stosunku do 7,21 mld to dla mnie jest wzrost a nie spadek... i to taki, którego życzę i sobie i całemu rynkowi :)

ciekawe kto walną babola - czy dziennikarze wm czy może pierwszy raport tego domu
odpowiedź
User
Ja
No muszę przyznać, że pojechali z udziałami :D
odpowiedź