SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

IAB Polska o Polskim Ładzie: Wpłynie na zaburzenie konkurencyjności

W ocenie IAB Polska zawarte w Polskim Ładzie propozycje podatkowe będą dotkliwe dla branży internetowej, a zwiększone daniny wpłyną na „zaburzenie konkurencyjności i zahamowanie rozwoju polskich przedsiębiorców z tej branży”.

Włodzimierz Schmidt, prezes IAB PolskaArticle

Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska opublikował stanowisko dotyczące propozycji zmian w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zawartych w Polskim Ładzie.

IAB w swojej opinii podziela obawy, że zaprezentowane w programie zmiany są „powierzchownie odciążające oraz iluzorycznie chroniące” i w rzeczywistości zwiększą podatki, „co bezpośrednio może wpłynąć na zaburzenie konkurencyjności i zahamowanie rozwoju polskich przedsiębiorców”.

„Każde nowe obciążenie fiskalne wprowadzane w momencie odbudowy strat poniesionych w wyniku pandemii COVID-19 może doprowadzić do zahamowania innowacyjności, redukcji zatrudnienia, aż po likwidację tych firm, które nie będą w stanie sprostać nowym wymogom. Zatem efekt finalny będzie dokładnie odwrotny od zakładanego” - podkreśla IAB Polska.

IAB Polska apeluje o mniej radykalne zmiany

Zdaniem związku zawarte w programie propozycje, jak np. ulga na ekspansję dla firm, które znajdą nowe rynki zbytu, wydają się korzystne, ale IAB ma wątpliwości, czy obejmą firmy działające w branży reklamy cyfrowej. „W szczególności niezrozumiałe jest wyłączenie możliwości korzystania z ulgi przez podatników świadczących usługi. W ocenie IAB Polska taka regulacja jest bardzo niekorzystna z perspektywy polskich nowoczesnych firm technologicznych sprzedających rozwiązania technologiczne w formie usług (SaaS, software as a service) i podejmujących liczne, kosztowne działania na rynkach zagranicznych w poszukiwaniu nabywców usług. W ocenie IAB Polska, zasadne jest umożliwienie młodym polskim kreatywnym przedsiębiorcom, np. tworzącym rozwiązania technologiczne, skorzystanie z ulgi dot. kosztów działań marketingowych na takich samych zasadach, jak w przypadków producentów towarów” - dodaje IAB.

Związek krytycznie ocenił też wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów kosztów finansowania dłużnego uzyskanego od podmiotów powiązanych przeznaczonego na tzw. transakcje kapitałowe. Według IAB Polska, „może to ograniczyć możliwości pozyskania inwestorów przez nowe, innowacyjne firmy technologiczne. Nabycie lub objęcie udziałów w takich spółkach będzie nieefektywne podatkowo w przypadku, gdy inwestor będzie finansować się długiem grupowym, co jest bardzo częste”.

IAB zaapelował o „rewizję skutków planowanej zmiany ustawy o CIT oraz rozważenie wprowadzenia mniej radykalnych zmian lub ich dopracowanie”.

Czytaj też: IAB Polska przeciwny podatkowi reklamowemu: szkodliwy, obejmie też lokalne media

 

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: IAB Polska o Polskim Ładzie: Wpłynie na zaburzenie konkurencyjności

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
(e)Artur
Konieczne i dobre stanowisko!
odpowiedź
User
Komunis
Jezus, jakie bzdury
odpowiedź
User
Yt
Jak tylko PiS zaczyna grabic i okradac naród z ciężko zarobionych pieniędzy to zaraz do akcji przystępują pisowskie trolle które albo ublizaja albo uparcie twierdzą że to dla dobra ludzi
odpowiedź