SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

KER: reklama Allegro Smart wprowadza w błąd, bo brakuje w niej istotnych informacji na temat usługi (wideo)

Telewizyjny spot reklamujący Allegro Smart narusza Kodeks Etyki Reklamy i może wprowadzać widzów w błąd , ponieważ nie zawiera wszystkich istotnych informacji na temat promowanej usługi - orzekła Komisja Etyki Reklamy.

Allegro latem br. wprowadziło usługę Allegro Smart, w ramach której użytkownicy mogli przez rok korzystać z pakietu 365 wysyłek kupionych na tej platformie produktów za minimum 40 zł.

Usługę promowała kampania pod hasłem „Allegro Smart. Nawet 365 przesyłek za 49 zł” Pracowały przy niej agencje 23 Heroes, F25  i Starcom.

Zatajona informacja w reklamie

KER rozpatrywała skargę na tę właśnie reklamę. Skarżący zwrócił w niej uwagę, że w reklamie pominięto bardzo ważny dla klientów fakt (a co za tym idzie reklama wprowadza klientów w błąd) że promocja obowiązuje przy zakupach za min. 40 zł u danego sprzedawcy. Zaznaczył, że nie ma takiej informacji w reklamie.

W odpowiedzi na te zarzuty Allegro wyjaśniło, że głównym celem reklamy było zwrócenie uwagi użytkowników na nową usługę w ramach serwisu - Allegro Smart! Zdaniem przedstawiciela firmy jej celem nie było wprowadzenie konsumenta w błąd, a szczegółowe informacje o usłudze, w tym o minimalnej wartości zakupów w kwocie 40 zł były wyraźnie prezentowane na stronie internetowej usługi.

Dodano również, że spot adresowany był do użytkowników Allegro, którzy aktywnie korzystają z tej platformy (są zarejestrowani, korzystają z jej funkcjonalności, nabywają towar) i tylko oni mogą z usługi Allegro Smart skorzystać, a przede wszystkim znają mechanizmy działania platformy i wiedzą, że warunki świadczenia usług objęte są dostępnymi w serwisie regulaminami oraz informacjami dodatkowymi (np. w ramach FAQ. Dział Pomocy).

Firma podkreśliła też, w nowej kampanii – w celu uniknięcia wątpliwości w przyszłości i dla podkreślenia, że reklamowana usługa Allegro Smart! jest dostępna pod pewnymi warunkami - została zawarta informacja, że szczegóły oferty dostępne są w regulaminie.

Spot narusza Kodeks Etyki Reklamy

Mimo tych wyjaśnień, KER stwierdziła, że spot promujący Allegro Smart narusza Kodeks Etyki Reklamy, bo zawiera treści, które mogą nadużywać zaufania odbiorców lub wykorzystywać ich brak doświadczenia lub wiedzy. W opinii KER spot nie zawierał informacji o istotnych warunkach/postanowieniach usługi ani odniesienia do regulaminu usługi Allegro Smart i przez to mógł wprowadzać odbiorców w błąd co do właściwości reklamowanego produktu.

Ponadto Komisja zwróciła uwagę, że przy reklamowaniu usługi Allegro Smart, łączącej w sobie elementy finansowe, pożądane byłoby sięgnięcie po standardy i praktyki rynkowe utrwalone w branży finansowej, gdzie wszystkie istotne warunki usługi są zawarte w treści komunikatu reklamowego.

Według badania Gemius/PBI w październiku br. serwis Allegro.pl zanotował 17 mln realnych użytkowników i 1,26 mld odsłon, a aplikacja mobilna Allegro - 3,01 mln użytkowników.

Według sprawozdań złożonych w KRS od końca lipca 2016 roku do końca ub.r. Allegro miało 1,59 mld zł wpływów ze sprzedaży (w tym 98,9 mln zł z reklam), 242,2 mln zł zysku operacyjnego i 118,1 mln zł straty netto. Firma ma 4,1 mld zł zadłużenia wobec swojego nowego właściciela, pracuje w niej 1,4 tys. osób.