SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Konsumenci szybciej podejmują działania

Proces podejmowania decyzji przez konsumentów oraz czas podejmowania przez nich działań istotnie się zmieniły.

Wynika z najnowszych badań konsumenckich ogłoszonych dziś przez międzynarodową firmę public relations Weber Shandwick.

Globalne badanie, “New Wave of Advocacy,” (Nowa Fala Rzecznictwa) dostarczyło mocnych dowodów świadczących o tej zmianie. Pomogło też zidentyfikować rzeczników spośród grup konsumentów, którzy wspierają marki czy jakieś zjawiska lub im szkodzą, wyrażając negatywne opinie.

„W obliczu konkurencyjnego i szybko zmieniającego się otoczenia działalności biznesowej, firmy oraz organizacje muszą poszukiwać nowych i kreatywnych sposobów angażowania kluczowych grup odbiorców,” powiedział prezes Weber Shandwick Jack Leslie. „Ważną rolę odgrywają w tym rzecznicy, którzy wpływają na opinię publiczną z szybkością Internetu. Są oni w stanie nawiązywać emocjonalne więzi oraz przyczyniać się do większego zaangażowania innych, co pomaga pozyskiwać nowych klientów, uzyskiwać ich poparcie dla ważnych spraw i problemów, szerzyć marketing szeptany oraz wzmacniać lojalność wobec marki.”

Wyniki badania wskazały również na czynniki wpływające na opinie rzeczników, czas podejmowania przez nich decyzji oraz zasięg oddziaływania ich pozytywnych i negatywnych opinii:

Konsumenci na całym świecie podejmują dziś decyzje szybciej niż parę lat temu. Prawie dwie trzecie (63 procent) konsumentów stwierdziło, że obecnie znacznie szybciej decydują się popierać lub negować ważne sprawy, problemy, firmy, produkty i usługi, w porównaniu z ostatnimi dwoma-trzema laty. Wpływa na to kilka czynników – konsumenci są dziś lepiej poinformowani, mają większe możliwości wyrażania swych opinii i mają łatwiejszy dostęp do informacji i ekspertów.
Demokratyzacja rzecznictwa. Prawie co drugi konsument na świecie (45 procent)  angażuje się w rzecznictwo. Rzecznicy podejmują działania popierające lub szkodzące ważnym sprawom i problemom, firmom i produktom, jak rekomendowanie zakupu, napisanie listu do firmy czy urzędu, zorganizowanie protestu lub bojkotu.

Kluczową rolę odgrywają zaangażowani rzecznicy. Najbardziej aktywni rzecznicy to tzw. rzecznicy zaangażowani (ang. High-Intensity Advocates), którzy stanowią zaledwie 9 procent konsumentów. To oni najbardziej aktywnie wpływają na opinie innych, szybciej podejmują decyzje oraz w bardziej zagorzały sposób demonstrują swoje poparcie lub niezadowolenie niż mało zaangażowani (36 procent).

Krytykanci nie marnują czasu. Weber Shandwick zidentyfikował inną równie ważną grupę wśród rzeczników – krytykantów. Osoby te aktywnie demonstrują/wyrażają swoje niezadowolenie na wiele sposobów i o wiele szybciej niż jeszcze dwa-trzy lata temu. Reagują bardzo szybko — 76 procent z nich wyraża swoje niezadowolenie w ciągu tygodnia.

Rzecznictwo jest bardziej powszechne w Europie i Azji. Rzeczników jest więcej w Europie oraz regionie Azji i Pacyfiku niż w Stanach Zjednoczonych. W Europie oraz w regionie Azji i Pacyfiku rzecznicy są bardziej wyczuleni na kwestie związane ze środowiskiem czy też problemy społeczne. Te regionalne różnice dostarczają  zarówno możliwości, jak i stawiają wyzwania przed wielonarodowymi marketerami, którzy chcą dotrzeć ze swoimi przekazami szerzej - do globalnej grupy odbiorców.

Na kształtowanie opinii rzeczników mają wpływ zarówno tradycyjne, jak i nowe media. Opinie rzeczników o ważnych sprawach i problemach, firm, marek oraz produktów są częściej kształtowane pod wpływem mediów niż ma to miejsce w przypadku osób, których nie zalicza się do grupy rzeczników. Na opinie wszystkich konsumentów największy wpływ mają media elektroniczne i drukowane, a zaraz po nich media online

O badaniu
Weber Shandwick przeprowadził badanie z udziałem 583 konsumentów, w wieku 21 lat i więcej, w dziewięciu krajach: Australii, Chinach, Hiszpanii, Japonii, Niemczech, Singapurze, Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii.  Badanie przeprowadzone zostało online przez KRC Research w dniach 13 – 26 marca 2007. Margines błędu wynosi ±4.1 punktu procentowego.

Dołącz do dyskusji: Konsumenci szybciej podejmują działania

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl