SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Lekarze większym autorytetem dla Polaków niż Ewa Chodakowska

Polacy narzekają na jakość usług medycznych, ale bardziej niż przed pandemią ufają lekarzom. Wrócili oni na szczyt rankingu autorytetów zdrowotnych, detronizując Ewę Chodakowską. Reklamy farmaceutyków irytują najbardziej spośród wszystkich kategorii, zostawiając w tyle wicelidera, czyli elektromarkety - pokazuje HealthWave 2, badanie agencji Wavemaker (GroupM).
 

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

Pandemia nieznacznie wpłynęła na nasz system wartości pozostawiając zdrowie na szczycie priorytetów Polaków. Zmiana stylu życia i szereg ograniczeń związanych z COVID-19 nie pozostały jednak bez wpływu na sposoby dbania o zdrowia czy postrzeganie swojego dobrostanu.
 
Prawie co trzeci polski internauta uważa, że w czasie pandemii jego ogólny stan zdrowia się pogorszył w stosunku do okresu sprzed pandemią. Spadek jakości leczenia, który zauważa aż 3/4 badanych, wyraża się gorszym dostępem do lekarzy, badań, nowoczesnych metod leczenia czy profilaktyki.

Wyostrzone zainteresowanie zdrowiem i szersza obecność tej tematyki w mediach wpłynęła pozytywnie na postrzeganie tradycyjnej medycyny. Już tylko 18 proc. (rok temu – 26 proc.) badanych uważa, że medycyna konwencjonalna bardziej szkodzi niż pomaga. To lekarze są też najczęściej wymieniani jako główny autorytet Polaków w kwestiach zdrowia, przed członkami rodziny, a dalej - Anną Lewandowską i Ewą Chodakowską, która otwierała ranking autorytetów zdrowotnych w 2019 roku.


 

Większa wiara w tradycyjną medycynę łączy się u Polaków ze spadkiem zainteresowania alternatywnymi metodami leczenia. W porównaniu z HealthWave 1 z 2019 roku mniej osób kuruje się dużymi dawkami witaminy C czy homeopatią.


Częściej wspomagamy się za to suplementami diety, które co czwarty Polak przyjmuje codziennie, a ponad 1/3 rodziców daje je także swoim dzieciom. O radę przed zakupem suplementu najczęściej  pytani są farmaceuci (trudniejszy dostęp do lekarzy wpłynął na ich mniejszą rolę w tej kategorii) oraz Google. W przypadku suplementów mocno wzrosła tez ranga wszystkich kanałów internetowych – for, blogów, portali o zdrowiu, a także stron samych producentów.  
 
Intensywność kampanii farmaceutyków – najsilniej reklamowanej kategorii w 2020 r. – nie pozostaje bez echa wśród polskich konsumentów. Aż 12 proc. z nich spontanicznie wymienia tę kategorię jako najbardziej irytującą, odsadzając w tym wymiarze inne branże.


Rośnie odsetek sceptyków szczepień
 
Wzrost autorytetu lekarzy nie idzie w parze z większym zaufaniem do szczepień. W stosunku do HealthWave 1, badania z 2019 r., wyraźnie wzrósł odsetek sceptyków – przekonanych, że szczepionki mają więcej negatywnych niż pozytywnych skutków.  
 


Badanie Wavemaker dowodzi też polaryzacji postaw względem dobrowolności szczepień. Z jednej strony do niemal 50 proc. wzrósł odsetek przekonanych, że to rodzice powinni decydować, czy zaszczepić swoje dziecko, z drugiej – więcej osób (34 proc. względem 28 proc. w 2019 r.) uważa, że tylko zaszczepione dzieci powinny mieć wstęp do publicznych szkół i przedszkoli.

- Przystępując do HealthWave 2, spodziewaliśmy się bardziej radykalnych zmian postaw względem zdrowia, a także gruntowniejszej niż wynika z danych przebudowy systemu wartości polskich internautów. COVID-19 bez wątpienia przyczynił się do racjonalizacji postaw zdrowotnych, lecz, jak pokazuje przykład szczepionek, nie w każdej sferze – komentuje Łukasz Kołdys, szef działu badań Wavemaker. –  Chociaż o zdrowiu trudno dziś mówić bez kontekstu pandemii, to nasze badanie pokazuje, że kiedy w pytaniu pojawia się odniesienie do pandemii, odpowiedź na nie wypada zdecydowanie gorzej (pesymistyczniej) niż w sytuacji, gdy zadajemy pytanie bez odniesienia do COVID-19. To sugeruje ostrożność przy wykorzystaniu wątku pandemii w komunikacji marketingowej - dodaje.

Badanie HealthWave 2 agencja Wavemaker zrealizowała metodą CAWI na przełomie grudnia 2020 i stycznia 2021 na próbie 2 tys. dorosłych Polaków z dostępem do internetu.

Dołącz do dyskusji: Lekarze większym autorytetem dla Polaków niż Ewa Chodakowska

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Zart
Też mi zestawienie
odpowiedź
User
Hubert
Badanie deklaratywne? A co innego ludzie mieli powiedzieć? Po prostu nie chcieli wyjść na durniów, którzy w kwestiach zdrowia słuchają szarlatanów.
odpowiedź
User
JAN
Zapraszam na największą giełdę kryptowalut. Można płacić w PLN.

https://binance.com/en/register?ref=21890971
odpowiedź