SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Maciej Żurawski kontra TP SA

To sytuacja bez precedensu. Maciej Żurawski, kapitan reprezentacji Polski, wytoczył proces TP SA, głównemu sponsorowi kadry.

Zawodnik Celtiku Glasgow uważa, że TP SA bezprawnie wykorzystała jego wizerunek w reklamach w czasie mistrzostw świata. Gra toczy się o wysoką stawkę. Szacuje się, że być może nawet o kilka milionów złotych - pisze Dziennik.

Nie zagłębiając się na razie w szczegóły, główne pytanie brzmi: "Czy PZPN miał prawo swobodnie dysponować wizerunkiem Żurawskiego, sprzedając go sponsorowi kadry". Odpowiedź radcy prawnego Daniela Majchrzaka, reprezentującego Macieja Żurawskiego: "Absolutnie nie! Taki handel nie ma żadnych podstaw ani w przepisach prawa, ani nawet w przepisach regulujących działalność PZPN. Wizerunek należy tylko i wyłącznie do naszego klienta".

Cofnijmy się na chwilę w czasie. Jest kwiecień zeszłego roku. W prasie reklamy, na budynkach wielkie płachty. I wszędzie napis: "Wejdź do rozgrywek z neostradą tp po 1 zł (1,22 z VAT) przez 6 miesięcy". Na pierwszym planie Żurawski i Frankowski, w dynamicznych ujęciach. Właśnie wtedy menedżer Żurawskiego rozmawiał z kilkoma firmami, czy byłyby zainteresowane współpracą z piłkarzem. Przedstawiciel jednej z nich stwierdził: "Przykro mi, ale TPSA tak mocno eksploatuje wizerunek Maćka, że my już nie chcemy". I wtedy ktoś zadał sobie pytanie: "Czemu piłkarz ma tracić pieniądze, skoro od Telekomunikacji Polskiej nie dostał ani złotówki?"

Jak czytamy w "Dzienniku" w sprawę zaangażował się też Kamil Kosowski. On także przekazał kancelarii prawnej Majchrzak Brandt i Wspólnicy pełnomocnictwo do reprezentowania w sprawie z TP S.A. Jeszcze w kwietniu mec. Daniel Majchrzak wysłał do Telekomunikacji pismo: "Proszę o wyjaśnienie podstaw prawnych dotychczasowego wykorzystywania wizerunku moich mandatów przez Telekomunikację Polską S.A., a jednocześnie żądam natychmiastowego zaprzestania korzystania z wizerunku moich mandatów przez Telekomunikację Polską S.A. - zastrzegając sobie możliwość w przyszłości dalszych roszczeń".

Odpowiedział Dariusz Pućka, kierownik działu sponsoringu TP S.A.: "Pragniemy poinformować, iż Telekomunikacja Polska S.A. jako Główny Sponsor Piłkarskiej reprezentacji Polski ma prawo do wykorzystywania wizerunków zawodników Reprezentacji na mocy umowy z dnia 25 sierpnia 2004 roku zawartej z Polskim Związkiem Piłki Nożnej". Można przeczytać też, że Żurawski na sesje zdjęciową się stawił i z grubsza wiedział, co to oznacza.

Pod umową pomiędzy TP S.A. i PZPN widnieją trzy podpisy: Michała Listkiewicza, Eugeniusza Kolatora i Zdzisława Kręciny. Czytamy w niej między innymi, że "Związek oświadcza, iż na podstawie Statutu Związku zawodnicy całej Piłkarskiej Reprezentacji Polski wraz z I-szym i II-gim trenerem oraz ekipą obsługi zezwalają TP na wykorzystanie ich wizerunku jako Reprezentacji lub Reprezentantów Polski tj. głosów, imion, nazwisk, postaci, artystycznych wykonań opisanych w paragrafie 10 niniejszej umowy we wszystkich formach (...)".

Jak podał "Dziennik" PZPN stanął oczywiście po stronie TP S.A. i też sporządził pismo. Powołuje się na ustawę o sporcie kwalifikowanym i fragment mówiący, iż ma prawo wykorzystać wizerunek reprezentantów do "własnych celów gospodarczych". Ten argument w kolejnym piśmie mec. Majchrzak zbija. Poza tym PZPN w dokumencie sporządzonym przed duet Andrzej Wach - Zdzisław Kręcina wykazuje, że zgodnie ze Statutem PZPN wszyscy zawodnicy reprezentacji są zobowiązani "udostępniać własny wizerunek, nazwisko, pseudonim, podobiznę i inne prawa osobiste dla celów promocyjnych i marketingowych". "Tylko, że statut PZPN - akt nie będący nawet aktem prawa powszechnie obowiązującego - nie może modyfikować postanowień powszechnie obowiązujących przepisów prawa, w szczególności naruszający prawa osobiste obywateli. Statut PZPN jest sporządzony w sposób rażąco sprzeczny z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Poza tym jest w sprzeczności z zasadą ochrony praw osobistych" - mówi dla "Dziennika" Majchrzak.

Dołącz do dyskusji: Maciej Żurawski kontra TP SA

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl