SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Mniejszy limit transakcji gotówkowych

Resort finansów chce obniżyć limit dopuszczalnych transakcji gotówkowych między przedsiębiorcami z 15 tys. euro do 15 tys. zł. Karą za niedotrzymanie limitu ma być brak możliwości zaliczania wydatku opłaconego gotówką do kosztów uzyskania przychodów.
 

fot. Shutterstock.com fot. Shutterstock.com

Ministerstwo Finansów opracowało projekt ustawy, która zmienia prawo o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz osób prawnych a także przepisy o swobodzie działalności gospodarczej. Wszystko po to, aby – jak wyjaśnia resort – walczyć z tymi, którzy oszukują na podatkach.

Przejście z euro na złotówki
Sam projekt jest stosunkowo krótki. Do ustaw o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz od osób prawnych wprowadza dodatkowe ograniczenie, dotyczące możliwości zaliczania wydatków do kosztów uzyskania przychodów. W rezultacie przedsiębiorca nie będzie mógł zaliczyć do kosztów płatności dokonanych gotówką, jeśli wartość transakcji przekracza 15 tys. zł (teraz jest to 15 tys. euro).

Ważne jest, że nie chodzi o pojedynczą płatność, ale o całą transakcję. Innymi słowy, jeśli ktoś np. płaci w ratach, to bez względu na wartość jednej płatności, będzie musiał dokonywać jej przelewem na rachunek bankowy, o ile suma wydatków przekroczy 15 tys. zł.

Przy czym w ustawach podatkowych ma być zapisane jedynie odwołanie do przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, konkretnie do art. 22 tego prawa. Tam właśnie – w ust. 1 pkt. 2 - ma znaleźć się zapis, wprowadzający nowy limit.

Zaliczone trzeba będzie odliczyć
Ci, którzy mimo wszystko zaliczą taki wydatek do kosztów uzyskania przychodów, będą mieli do wyboru albo obniżyć o kwotę takiej płatności gotówkowej koszty działalności, albo – jeśli kosztów nie będą mogli zmniejszyć – będą zwiększać przychody.

Jak wynika z ustawy, ta zasada – zakaz wpisywania wydatków gotówkowych do kosztów lub konieczność korygowania kosztów lub przychodów o kwotę takiego wydatku – ma dotyczyć także sytuacji, w której podatnik nabywa lub wytwarza środki trwałe lub wartości niematerialne lub prawne oraz jeśli płatność została dokonana po zmianie formy opodatkowania na ryczałt. A więc jeśli przedsiębiorca zmienił formę działalności i potem dokonał zbyt dużej płatności gotówkowej, będzie musiał korygować dokumenty podatkowe wstecz – bo za rok podatkowy poprzedzający ten, w którym zmienił formę opodatkowania. Z kolei osoba, która zlikwidowała firmę, będzie musiała korygować dokumenty z roku, w którym do likwidacji doszło.

Nowe przepisy mają być stosowane od 1 stycznia 2017 r. Przy czym nie objęłyby płatności, wynikających z transakcji zawartych przed wejściem w życie ustawy. A więc po 1 stycznia przyszłego roku nadal można by dokonać płatności gotówką, o ile byłaby to zapłata związana z umową zawartą w roku bieżącym.

MF: uczciwi płacą przelewem
Resort finansów nie kryje, że cała operacja ma mu ułatwić walkę z osobami, które oszukują na podatkach. Jak czytamy w uzasadnieniu, wg MF przedsiębiorcy zazwyczaj – choćby ze względów bezpieczeństwa – nawet mniejszych niż stosowane obecnie 15 tys. euro płatności dokonują za pośrednictwem rachunku bankowego. „Faktury gotówkowe opiewające na kilkadziesiąt tysięcy złotych są na ogół w praktyce dokumentem dotyczącym transakcji, która nie miała de facto miejsca” – napisali urzędnicy w uzasadnieniu.
 


Marek Siudaj, Tax Care
 

Dołącz do dyskusji: Mniejszy limit transakcji gotówkowych

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl