SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Naga modelka z pistoletem-krzyżem w reklamie Black Energy uznana za nieetyczną

Reklama napoju energetycznego Black Energy (produkowanego przez FoodCare) wykorzystując symbolikę religijną i nagość, promuje negatywne wzorce zachowań i nie mieści się w normach etycznych, ale nie zachęca do aktów przemocy - orzekła Komisja Etyki Reklamy.

Komisja rozpatrywała skargę na prasową reklamę napoju Black Energy publikowaną na początku br., w której pokazana została naga kobieta od pasa w górę, mająca na szyi między piersiami koraliki wyglądające na różaniec, a w ręku pistolet z otworem wylotowym w kształcie krzyża. Reklama w różnych wersjach zawierała hasła „Kobieta to największa pokusa dla prawdziwych mężczyzn” i „Blackowi ulegają nawet święte”.

Autorki skargi wyraziła szereg zastrzeżeń do tego przekazu. - W sposób obrażający moją godność przedstawia kobietę, kpi z wartości religijnych, pistolet dymi czyli nawołuje do jego użycia, narusza konstytucyjne prawo, „wisiorek” naruszają godność - wyliczyła. - Gazeta czy tez strona na facebooku jest dostępna w każdym miejscu, o każdej godzinie, za darmo. Mogą mieć do niej dostęp dzieci i młodzież. Nie posiada żadnych obostrzeń co do zawartości nieodpowiednich dla nieletnich - zaznaczyła skarżąca.

Przedstawiciele FoodCare’u uznali, że zarzuty te są oparte na błędnych przesłankach. Zaprzeczyli, jakoby reklama była kierowana do dzieci, zauważając, że została opublikowana w magazynach dla osób dorosłych oraz na Facebooku, do którego nie mają dostępu osoby poniżej 13 roku życia. W ocenie marketera wykorzystanie w layoucie reklamowym niekompletnie ubranej kobiety nie jest czymś nadzwyczajnym, gdyż w wielu innych filmach, reklamach, zdjęciach prezentowane są osoby niekompletnie ubrane.

- Co do pozostałych powołanych w piśmie przepisów wskazać należy, iż użycie symboli religijnych w żaden sposób nie może równocześnie stanowić dyskryminacji ze względu na przekonania religijne. Nie sposób zgodzić się z tak na siłę przyporządkowanym do sytuacji przepisem normatywnym. Bez wskazania, iż dochodzi do dyskryminacji na tle religijnym nie sposób stwierdzić, iż doszło do naruszenia cytowanego art. 4 Kodeksu Etyki Reklamy. Podobnie odnieść się należy do zarzutu rzekomego zachęcania do aktów przemocy, szczególnie iż właśnie kształt wylotu lufy pistoletu wskazuje, iż nie da się go wykorzystać do strzelania, a służy on tylko pewnej stylizacji - napisali przedstawiciele FoodCare’u w odpowiedzi na postawione im zarzuty.

Komisja Etyki Reklamy orzekła, że reklama Black Energy wykorzystując symbolikę religijną i nagość, promuje negatywne wzorce zachowań i nie mieści się w ramach przyjętych norm etycznych. Jednocześnie uznała, że kontrowersyjna forma przekazu nie jest równoznaczna z zachęcaniem do aktów przemocy.

Przypomnijmy, że Komisja w 2012 roku stwierdziła, że spot telewizyjny Black Energy z udziałem byłego boksera Mike’a Tysona i skąpo ubranych modelek nie powinien być emitowany przed godziną 20 (więcej o tym) oraz orzekła, że reklamy outdoorowe z rozebranymi modelkami na łóżku i „Bądź grzeszny!” i „Przekonaj się, jak działa!” dyskryminują kobiety, na co FoodCare wprowadził ich ocenzurowane wersje (więcej na ten temat).

Dołącz do dyskusji: Naga modelka z pistoletem-krzyżem w reklamie Black Energy uznana za nieetyczną

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Bruce Lee
1.
uwiielbiam radę etyki. trochę nagości + krzyżyk i już nieetycznie.
ale jak saturn katował uszy słuchaczy piszczącą baba i wpłynęlo wiele skarg to baliście się ruszyć grubego reklamodawcę i w odpowiedzi wykręciliścice się sianem sugerując że skoro dzieci panicznie się boją reklamy to rodzica są winni bo puszczają im niedopowiednie programy w TV.
a ja mam spotlisty i wiem że też macie, więc to jest po prostu żałosne.

2.
przez miesiąc na serwisie bajki.vod (chyba grupy onet) przed bajakmi, i to w sekcji "dla maluchów"leciał spot reklamujący film "Bogowie". OIOM, reanimacja, krojenie pacjenta, krew, flaki na wierzchu. w sam raz dla najmłodszych. pełne 30s.
i się nikt z rady, onetu, domu mediowego, dystrybutora filmu ani tej całej sk***łej branży nie zająknął ze coś nie tak.

3.
ale jakby był kawałek gołego cycka to byłaby już na pewno gruba porno-afera.
0 0
odpowiedź
User
Andrzej
Dymiący z lufą krzyża pistolet, od razu nasuwa skojarzenie: INKWIZYCJI! Jest to więc w jakimś sensie konfrontacja z historią Kościoła. - Czy to się komuś podoba,czy nie: Inkwizycja - czyli palenie Kobiet na stosie za ludzkie przekonania - tak pięknych jak ta Modelka na zdjęciu; przynależy do historii Kościoła!
0 0
odpowiedź
User
kama
zawsze jak sie pojawi krzyz to wielka afera. jak katolicy obrazaja ludzi w konkubinacie/bez dzieci to zadnego odzewu. a pisalam skargi za kazdym razem.
0 0
odpowiedź