SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Operatorzy narzekają na brak możliwości podnoszenia cen. „Jesteśmy prawie najtańszym rynkiem w Europie”

W obliczu wysokiej inflacji operatorzy telekomunikacyjni chcą wprowadzenia regulacji pozwalających na podniesienie cen klientom w trakcie umowy. - Jesteśmy prawie najtańszym rynkiem w Europie, może Rumunia jest tańsza - mówił podczas panelu Maciej Nowohański, członek zarządu Orange Polska. Prezes UKE Jacek Oko stwierdził, że o systemowych mechanizmach podnoszenia cen warto rozmawiać.

GUS podał w szybkim szacunku, że we wrześniu br. inflacja w naszym kraju wyniosła 17,2 proc. - Ceny energii od końca zeszłego roku poszły w górę 4-5 razy – mówił Michał Bartkowiak, prezes Vectry w trakcie panelu "Wyzwania rynku szerokopasmowego” zorganizowanego podczas 49. Międzynarodowej Konferencji i Wystawy PIKE w Toruniu.

Rosną też koszty pracy czy inne związane z prowadzeniem biznesu. Odbija się to na biznesie operatorów, którzy nie mają możliwości podniesienia cen klientom będącym w trakcie umów promocyjnych

- Jesteśmy ostatnią tak dużą branżą regulowaną, która ma tak mocne ograniczenie możliwości zmian cen dla klientów. Trudno utrzymywać ceny jednostkowe usług na poziomie sprzed kilku lat - mówił Andrzej Abramczuk, prezes Netii - Porównałem parametry dziś i 10 lat temu. Dochód rozporządzalny wzrósł dwukrotnie. PKB jeszcze bardziej, rynek telekomunikacyjny spadł – wtórował mu Maciej Nowohański.

Abramczuk zwrócił in też uwagę na to, że serwis streamigowy może z dnia na dzień podnieść cenę dwukrotnie. - Nasza infrastruktura, nasza oferta jest w to zaangażowana -  podkreślał. Tymczasem operatorzy w ten sposób ceny nie mogą podnosić. - Jak mamy dostarczyć klientowi ten streaming? - pytał.

Zdaniem prezesa sieci kablowej Vectra branża telekomunikacyjna jest mocno niedoceniona. - Budujemy krytyczną z perspektywy bezpieczeństwa państwa infrastrukturę. Patrzymy na zagrożenia związane na cyberbezpieczeństwa. Operatorzy wydają miliardy na rozwój infrastruktury, nie tylko na zwiększanie zasięgów, ale też na utrzymanie usług w nie najgorszym stanie, Branża nigdy nie dostała też specjalnej pomocy państwa, mamy środki dzięki inwestorom. Projekt POPC nie udałby się bez wkładu firm telekomunikacyjnych – mówił Michał Bartkowiak.

Sieć UPC posiada od kilku lat klauzulę modyfikacyjną, pozwalającą na podniesienie ceny dopiero po zakończeniu okresu zobowiązania, na ściśle określonych warunkach - zmiana może zostać wprowadzona raz do roku, o maksymalnie 10 zł. W ostatnich miesiącach Orange i T-Mobile Polska wprowadziły w umowach zapisy pozwalające od 2023 roku podwyższać ceny w związku inflacją. Inea takie rozwiązania wprowadziła od września. Regulacje te dotyczą tylko nowych lub aneksowanych umów, a nie trwających.

Z kolei Vectra jesienią ub.r. wysłała klientom informujące o jednostronnym dodaniu do ogólnych warunków umowy zapisów pozwalającym firmie raz w roku podnieść wysokość abonamentu. Prezes UOKiK postawił spółce zarzut naruszenia praw konsumentów, za co grozi kara w wysokości do 10 proc. rocznych obrotów.

Michał Bartkowiak stwierdził podczas panelu, że branża potrzebuje jasno zdefiniowanych zasad w oparciu o jakie może działać. jeśli chodzi o ceny hurtowe i detaliczne na rynku - mówił. Dodał, że np. w Austrii istnieje waloryzacja cen usług detalicznych.

Prezes UKE: warto rozmawiać o mechanizmach cenowych

Do kwestii podnoszenia cen odniósł się podczas kolejnego wystąpienia Jacek Oko, prezes UKE. Ocenił, że o systemowych mechanizmach urealniania cen warto rozmawiać. - Oczekujemy propozycji od grupy przedsiębiorców - mówił Oko. Dodał, że klient podpisując umowę musi wiedzieć na czym stoi i trzeba mu jasno pokazać, z czego wynika ta cena.

Podczas panelu z udziałem operatorów zwrócono też uwagę, że liczba klientów korzystających z infrastruktury światłowodowej jest zbyt mała. Zdaniem prezesa Nexery Jacka Wiśniewskiego wynika to z faktu, że operatorzy telefonii komórkowej wydali miliardy zł na kampania promocyjne mówiące o tym, że wystarczy posiadać dostęp do LTE, by korzystać z internetu bez kabla. - Firmy stacjonarne wydały 5-7 razy mniej na informowanie o swoich usługach - mówił.

Paneliści zwrócili uwagę, że powinna powstać kampania społeczne informująca o zaletach korzystania z łącz światłowodowych.

Dołącz do dyskusji: Operatorzy narzekają na brak możliwości podnoszenia cen. „Jesteśmy prawie najtańszym rynkiem w Europie”

28 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Basia S
No co, trzeba podziękować pisowskimi "czempion". Ile przez te 8 lat udało się wybudować elektrowni?? Na co poszły pieniądze z emisji?? Kogoś obciążyli za Ostrołękę?? Niczego nie ma i nic nie będzie a pieniądze pisowi się należą!!!
odpowiedź
User
Gosc
Cena jest kluczowym elementem umowy i jej zmiana zawsze powinna dawać klientowi prawo do odstąpienia od jej kontynyacji. Operator telekomunikacyjny chciałby zjeść ciastko i mieć ciastko. Lojalka jest też zobowiązaniem po stronie klienta, że będzie ale jak widzę paneliści w tej kwestii mają zaniki pamięci.
odpowiedź
User
WściekłyChopin
Trzeba będzie rezygnować z usług, jeśli operatorzy zaczną nie wywiązywać się z umów. Umowa, to umowa. Zmiany nie są dozwolone. Chyba, że w formie aneksu za zgodą obu stron.
odpowiedź