Optymizm konsumencki w Polsce wyższy niż w UE
Poziom nastrojów konsumenckich w Polsce jest wyższy niż w całej Unii Europejskiej - wynika z badania GfK. Jednak Polacy i tak źle oceniają swoje zdolności nabywcze - najgorzej skłonność do oszczędzania.
Poziom nastrojów konsumenckich w Polsce wzrósł w Polsce od maja do czerwca o 6,8 pkt, ale i tak pozostaje znacznie poniżej zera, wynosząc dokładnie -19,5 pkt. Mimo to Polacy lepiej oceniają swoje zdolności nabywcze niż pozostali mieszkańcy Unii Europejskiej, u których ten wskaźnik wyniósł w czerwcu -21.
Niski poziom nastrojów konsumenckich w Polsce i tak poprawił się w ciągu ostatnich miesięcy. Ocena przyszłej sytuacji ekonomicznej swojego gospodarstwa domowego zwiększyła się w czerwcu o 4 pkt, wynosząc tylko -4 pkt. Natomiast optymizm widzenia przyszłego pozycji gospodarczej kraju wzrósł o 7 pkt, osiągając poziom -11 pkt.
Znacznie gorzej Polacy oceniają swoje możliwości znalezienia lub zmiany zatrudnienia oraz skłonności do oszczędzania. Poziom nastrojów na rynku pracy wzrósł co prawda o 11 pkt, ale mimo to wynosi -29 pkt. Z kolei wskaźnik możliwości oszczędzania zwiększył się o 5 pkt, jednak i tak wynosi jedynie -34 pkt.
Badanie nastrojów konsumenckich w Unii Europejskiej jest regularnie realizowane przez sieć GfK na zlecenie Komisji Europejskiej we wszystkich 27 krajach wspólnoty.
Dołącz do dyskusji: Optymizm konsumencki w Polsce wyższy niż w UE