SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Paweł Laskowski prezesem GPW DAI, Maciej Stanecki wiceprezesem

Paweł Laskowski objął stanowisko prezesa spółki GPW DAI, którą powołała Giełda Papierów Wartościowych do projektu Telemetria Polska - dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl. Na wiceprezesa powołano Macieja Staneckiego, w latach 2016-2019 członka zarządu spółki TVP.

Paweł Laskowski od 2018 pełnił funkcję prezesa spółki Polskie Badania Internetu. Wcześniej był dyrektorem zarządzającym w firmie Ve Interactive Poland oraz współtworzył projekty telewizyjne takie jak 4fun.tv i Golf Channel Polska.

Na stanowisko wiceprezesa spółki GPW DAI powołano Macieja Staneckiego, który w latach 2016-2019 pełnił funkcję członka zarządu spółki TVP, następnie był zastępcą dyrektora i p.o. dyrektora WFDiF gdzie był min. odpowiedzialny za projekty digitalizacji i rekonstrukcji archiwów filmowych. Od 2021 r. jest doradcą Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. W swojej karierze Stanecki pracował również jako redaktor programowy Telewizji Puls, kierownik redakcji nowych mediów w TVN 24, szef pionu produkcji w TV Republika. Prowadził własną firmę producencką.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Rekrutacja na stanowisko była dwuetapowa - pierwszy etap to składanie dokumentów (do 14 listopada 2022 r.), a drugi - rozmowa kwalifikacyjna.

GPW DAI i Telemetria Operator

Spółka GPW DAI została powołana do realizacji prowadzonego przez GPW projektu Telemetria Operator. Jego celem jest z kolei budowa kompleksowej platformy  technologicznej obsługującej dynamiczną podmianę reklam DAI (ang. Dynamic Ad Insertion).

Jesienią ubiegłego roku zarząd i rada nadzorcza GPW, w oparciu o prowadzone od ponad roku analizy rynku mediowego, podjęli decyzję o rozpoczęciu projektu dotyczącego budowy platformy technologicznej obsługującej dynamiczną podmianę reklam DAI. Powstały system mógłby funkcjonować w sieciach kablowych, platformach streamingowych i w telewizji naziemnej przy pomocy hybrydowych platform Hbb TV.

GPW wchodzi w rynek medialny

Platforma tworzona w Telemetrii Operator (TeO ) będzie przeznaczona do profilowania użytkowników odbiorników telewizyjnych oraz sprzedaży i wyświetlania targetowanych reklam w telewizji linearnej. TeO wykorzystywać będzie najnowocześniejsze technologie (m.in. uczenia maszynowego i sieci neuronowych), zapewniające wysoką precyzję profilowania oraz działanie systemu z minimalnymi opóźnieniami, umożliwiającymi zakup i wyświetlenie reklam w czasie zbliżonym do rzeczywistego.

- GPW ma 30-letnie doświadczenie w tworzeniu, ale też rozwoju platform obrotu efektywnie łączących kupujących i sprzedających. Dysponujemy środkami oraz technologią, umożliwiającą bezpieczną realizację transakcji i ich rozlicznie oraz zapewniamy najwyższy poziom zabezpieczania danych. W ramach TeO chcemy zapewnić wszystkim stronom rynku mediowego niezależne i nowoczesne rozwiązanie technologiczne. Projekt docelowo ma być dedykowany całemu rynkowi mediowemu, tj. nadawcom,  operatorom i reklamodawcom – mówił w ubiegłym roku dr Marek Dietl, prezes GPW.

Model biznesowy nowo tworzonej platformy będzie oparty o formułę opłaty za transakcję. GPW zadeklarowała zapewnienie odpowiedniego zaplecza technologicznego do budowy Platformy oraz transparentnego systemu rozliczeniowego. W projekt włączyła się także Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. Organ w ramach podpisanego listu intencyjnego zadeklarował wsparcie w zakresie m.in. stworzenia takiego systemu aukcyjnego, który będzie działać w oparciu o zasady wypracowane w całym rynkiem mediów. Chodzi tu w szczególności o algorytmy dotyczące wyceny czasu reklamowego oraz formuły rozliczania i audytowania operacji kupna i sprzedaży reklam.

Koszt realizacji projektu oszacowany przez GPW to 33 345 386,73 zł. Projekt uzyskał dofinansowanie NCBiR o wartości 13,3 mln zł.

Co to jest DAI

AddressableTV/DAI (inaczej reklamy adresowalne) polega na dostarczaniu w czasie rzeczywistym zróżnicowanych reklam, w zależności od zdefiniowanego profilu odbiorcy. Za sprawą takiego systemu kampanie reklamowe docierają wyłącznie do odbiorców spełniających kryteria tzw. targetowania, co oznacza, że różni widzowie oglądają różne, ściśle dopasowane pod nich reklamy, emitowane przez tego samego nadawcę telewizyjnego w tym samym czasie.

Na polski rynku pierwsza reklamy w technologii DAI wyemitowały kanały z grupy Warner Bros Discovey. W październiku ubiegłego roku na antenach TVN, TVN7 i TTV do widzów trafiły pierwsze reklamy adresowalne. Mogli je obejrzeć widzowie naziemnej telewizji cyfrowej z aktywną usługą HbbTV, których telewizory są podłączone do internetu. TVN Warner Bros. Discovery szacuje liczbę takich urządzeń na 800 tys. DAI, czyli dynamiczna technologia podmiany reklam polega na zastępowaniu spotów lub bloku reklamowego, treściami adekwatnymi dla danego odbiorcy.

Można więc wyemitować reklamę dla mieszkańców konkretnych okolic, przedstawicieli danej grupy wiekowej, osób interesujących się konkretnymi rzeczami lub o wyższych dochodach. W czwartym kwartale 2022 roku stacje TVN wyemitowały ponad 17 tys. reklam adresowalnych.

Nad wprowadzaniem narzędzia do adresowalnych pracuje także Telewizja Polska, ale nie informuje na razie, kiedy nastąpi wprowadzenie go na rynek.

Ostrożne szacunki mówią, że potencjał rynku reklamy adresowalnej w Polsce to około 660 mln zł rocznie przy rynku warty około 4,4 mld zł rocznie.

Dołącz do dyskusji: Paweł Laskowski prezesem GPW DAI, Maciej Stanecki wiceprezesem

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Worteks
No proszę. Zmiany, zmiany, zmiany. Dobra wiadomość. Wyglada na to, że giełda poszła po rozum do głowy i wzięła ludzi z rynku zamiast jednego Marcina G co wszędzie wszystkim opowiadał, że wszystko może…
0 1
odpowiedź
User
Koleżanka
Bardzo dobra wiadomość, dla bardzo dobrego pomysłu, który był bardzo źle biznesowo prowadzony.
0 1
odpowiedź
User
AOL
Projekt trafił w dobre ręce. Gratulacje dla Panów. Ten rynek dopiero powstaje i dobrze, że giełda będzie go realizować. Rozumiem, że Pan Marcin co wszystkim opowiadał co to nie on pożegnał się z projektem i to też pozytywne dla projektu.
0 1
odpowiedź