SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Polacy winni dostawcom mediów 1,4 mld zł

390 tys. Polaków jest winnych dostawcom tzw. mediów domowych blisko 1,4 mld zł. To blisko 3,5 tys. złotych do oddania na każdą osobę - wynika z danych zebranych przez Krajowy Rejestr Długów Biura Informacji Gospodarczej.

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

Polscy dłużnicy najwięcej winni są operatorom sieci komórkowych. Ponad 250 tys. klientów ma do oddania łącznie przeszło 758 mln zł. W kwocie tej mieszczą się nie tylko niezapłacone rachunki, ale również kary naliczone za niewywiązywanie się z postanowień zawartych w umowach dotyczących świadczenia usług telekomunikacyjnych czy niespłacane raty za smartfonów i innych urządzeń elektronicznych.

Dalej na liście KRD znajdują się długi za nieopłacone czynsze (422 mln zł), radio i telewizję (162 mln zł), oraz energię elektryczną (37 mln zł).  

Zaległości za wodę opiewają na 5 mln zł, za ogrzewanie  na 4,6 mln zł, a za internet na 1,4 mln zł. Stawkę zamykają zaległości z tytułu nieuiszczonych na czas opłat za ścieki i śmieci, które wynoszą odpowiednio 584 tys. zł oraz 171 tys. zł.

Portret polskiego dłużnika

Okazuje się, że najczęściej w dług popadają osoby w przedziale wiekowym od 35 do 55 lat. Jest ich ponad 166 tys., a ich łączne zadłużenie sięga prawie 600 mln zł. Najsumienniej ze zobowiązań finansowych wywiązują się seniorzy (w zestawieniu KRD to osoby po 56 roku życia). W bazie KRD są 92 tys. takich osób z łącznym długiem 350 mln zł.

Z kolei dłużnicy do 35. roku życia stanowią grupę 132 tys. osób (z przeterminowanym długiem 441 mln zł).

- Wydawać by się mogło, że największy problem z terminowym płaceniem rachunków mają osoby starsze, które dysponują niskimi dochodami i jeszcze mniejszymi oszczędnościami albo młodsze osoby, które jeszcze nie mają doświadczenia w kwestiach finansowych (np. nie są świadome wszystkich konsekwencji wynikających z zaniechania obowiązku, jakim jest regularne płacenie rachunków lub nawet nie do końca wiedzą, jak powstaje dług) lub nie zawsze mogą liczyć na stałe dochody, itp., i stąd wynikają ich problemy z płynnością finansową - analizuje Edyta Stawowa, ekspertka Intrum.

Rosną koszty życia, łatwo popaść w długi

Dane Intrum pokazują z kolei, że aż 85 proc. polskich konsumentów zapłatę rachunków, w tym tych za gaz, wodę czy prąd, traktuje priorytetowo w stosunku do pozostałych miesięcznych wydatków.

- Oznacza to, że mamy jasno określone priorytety finansowe. Najważniejsze jest dla nas opłacenie tzw. rachunków domowych za podstawowe media, które zapewniają nam i naszej rodzinie normalne funkcjonowanie i spokojny byt. To jest dla nas szczególnie ważne, jeżeli dysponujemy mniejszymi środkami lub kiedy wiemy, że w danym miesiącu czekają nas nieplanowane, większe wydatki. Osoby, które znalazły się na liście dłużników KRD, które nie uiszczają swych domowych rachunków na czas, mają zupełnie inne podejście do tej sprawy lub również bardzo prawdopodobne jest to, że są to dłużnicy, którzy mają po prostu problemy finansowe i trudności z bieżącym opłacaniem innych zobowiązań finansowych - zaznacza Stawowa.

Zdaniem 44 proc. badanych przez Intrum, koszty życia, a co za tym idzie, rachunki, rosną szybciej niż nasze pensji. 47 proc. przyznało, że obawy związane z rosnącymi wydatkami wpływają negatywnie na ich samopoczucie.

Intrum publikuje European Consumer Payment Report co roku od 2013 r. Jest to siódma edycja European Consumer Payment Report dla Polski. Raport bazuje na danych zebranych od 24 004 konsumentów z 24 krajów w Europie, by zyskać spojrzenie na ich codzienne życie, ich wydatki oraz zdolność do zarządzania finansami gospodarstwa domowego każdego miesiąca. Lokalne dane w raporcie opierają się na odpowiedziach 1 000 respondentów  z Polski i są reprezentatywne pod względem płci, wieku i regionu.

Dołącz do dyskusji: Polacy winni dostawcom mediów 1,4 mld zł

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl