SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Polsat i TVN liderami product placement w serialach

Najdłużej znane marki pokazywane są w serialach emitowanych w Polsacie, jednak to "W-11" w stacji TVN wygenerował największą wartość reklamową - pokazują badania obecności product placement w polskich serialach przeprowadzone przez Pentagon Research.

Zdecydowanie najczęściej, bo aż przez ponad 45 minut, ekspozycja marek miała miejsce w serialach nadawanych przez Polsat. Jednak przez większość tego czasu (prawie 42 minuty) pokazywane były logotypy nieistniejące realnie (na czele z marką "Mocny Full" - nieodłącznym rekwizytem bohaterów serialu "Świat według Kiepskich").

Biorąc pod uwagę marki istniejące, w mimowolnym (bądź celowym) eksponowaniu przewodził TVN (ponad 10 minut). W znaczącej mierze przyczyniła się do tego obecność w programie tej stacji dwóch seriali kryminalnych: "Detektywi" i "W-11" - w każdym z nich czas pokazywania istniejących logotypów wyniósł ponad 2,5 minuty.

Łączne wyniki pomiarów ekspozycji pod względem wartości medialnej pokazały, że największy potencjał tej formy przekazu reklamowego mają seriale emitowane w Polsacie. Łączny czas poświęcony w nich ekspozycjom produktów kosztowałby reklamodawców prawie 2 mln zł.

Jeśli natomiast chodzi o szacowaną wartość product placement w poszczególnych serialach, to liderem okazał się "W-11", w którym gdyby czas eksponowania znanych marek zastąpić przerwami reklamowymi, przyniosłoby to zysk ponad 180 tys. zł. Nieznacznie mniej (170 tys. zł) zarobiłaby TVP 2, gdyby postąpiła tak samo z serialem "M jak miłość".

Podstawowy (85% czasu ekspozycji) i najdroższy (787 tys. zł wartości medialnej) przedmiot product placementu stanowiły marki samochodów, a zwłaszcza Audi, Seat oraz Volkswagen.

W trakcie monitorowania seriali uwzględniono zarówno jawne ekspozycje marek, jak i przypadki ich zasłonięcia, o ile nadal możliwa była ich identyfikacja. Badanie pokazało jednak, że ukrywanie istniejących logotypów to zabieg rzadko (tylko 6% przypadków) stosowany przez stacje telewizyjne.

Natomiast rozróżnienie dokonane pomiędzy istniejącymi markami rynkowymi a tymi wymyślonymi na potrzeby scenariusza danego serialu pokazało, że te drugie stanowiły prawie 3/4 wszystkich odnotowanych ekspozycji.

Firma Pentagon Research monitorowała seriale nadawane w czterech głównych stacjach telewizyjnych (TVP 1, TVP 2, TVN-ie i Polsacie) w styczniu 2008 roku. Badaniem przeprowadzonym przy pomocy elektronicznego systemu rejestrującego objęto seriale emitowane w porze zwiększonej oglądalności (14:00-23:00), z wyłączeniem powtórek.

Dołącz do dyskusji: Polsat i TVN liderami product placement w serialach

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl