SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Zapoluj na emocje konsumenta. IQS przedstawia Hajp Hunting

Czego pragną konsumenci? To pytanie spędza sen z powiek wielu marketerom. Z pomocą przychodzi Hajp Hunting - projekt badawczy IQS. Jak to dokładnie działa?

Powiedzieć, że żyjemy w ogromnym zgiełku informacyjnym, to jak nie powiedzieć nic. Z wielu źródeł jesteśmy zasypywani różnego typu komunikatami. To nie lada wyzwanie dla marketerów, którzy jak nigdy wcześniej muszą być o krok przed konkurencją, by nadążyć za oczekiwaniami konsumentów. Przede wszystkim jednak, muszą słuchać ich potrzeb.  

Konsumencie, pokaż swój "hajp"

Ale jak dobrze słuchać konsumentów? Wystarczy korzystać z tego, co oferują nam badacze. IQS wprowadził właśnie kolejną edycję, opartego na autorskiej metodologii, projektu Hajp Hunting. To nic innego jak mapa drogowa, na której marketerzy znajdą inspiracje do przygotowania narracji swoich marek. "Hajpy" to właśnie "to coś", co przyciąga i angażuje uwagę konsumenta. To konkretne egzekucje, które budzą emocje, obok których nie można przejść obojętnie. O "hajpie" mówią wszyscy, wszyscy chcą się do niego przyłączyć i o nim mówić. IQS w swoim projekcie wskazuje i opisuje "hajpy".

Każdy "hajp" definiowany jest na skali wartości: pożądania, atrakcyjności, świeżości i unikalności zjawiska. Do tego dochodzi ocena potrzeb, na jakie "hajp" odpowiada oraz opis tego, jak działa. W tym miksie zawarte są także autentyczne cytaty konsumentów z grupy docelowej, tak by marketerzy wiedzieli, jakim językiem opisują "hajp" klienci.

Hajp Hunting - jak to jest robione?

Pierwszy etap to dogłębne poznanie potrzeb określonych targetów (np. młodzi w wieku 16-34 l. bez dzieci,  rodzice dzieci w wieku 3-16 lat,  dorośli 35+ itp.). Kolejny krok to już polowanie na hajpy. IQS utworzył specjalną platformę, na której gromadzone były zdjęcia, filmy, linki, czyli przykłady najbardziej interesujących marketingowych egzekucji potrzeb, które dostarczane były przez tzw. Gwiazdy Socjometryczne.

Zgromadzony w ten sposób zasób "hajpów" w kolejnym etapie był walidowany ilościowo (każdy "hajp" oceniany przez minimum  400 osób).

3 formuły pracy z hajpami

Klient otrzymuje Hajp Hunting w wybranej wersji - raportu syndykatowego bądź dedykowanego. Pierwsza wersja zawiera do 40 "hajpów" w kluczowych obszarach, jakie wskazano w czasie trwania badania, m.in. bezpieczeństwo, dbanie o środowisko, kobiecość. W przygotowanym raporcie Hajp Hunting znajdują się przykłady konkretnych egzekucji, zarówno tych udanych, jak i mniej udanych,  po to, by klient miał pełny obraz rynku.

Raport dedykowany to także do 40 "hajpów", ale w obszarach wybranych przez zamawiającego.

Istnieje także możliwość weryfikacji pomysłów klienta z wykorzystaniem metodologii hajpowej. "Hajpy" klienckie są sprawdzane pod kątem ich mocy oraz szczegółowo opisywane - czy i jakie potrzeby zaspokajają, czy są silne i jak wypadają w porównaniu z innymi "hajpami".

To nie reklama, to filtr powietrza, czyli przykład „hajpu”

Smog dla sporej części Polaków stał się problemem dostrzegalnym i istotnym. Sprawił, że poczuliśmy się odpowiedzialni za stan środowiska i jesteśmy w stanie dostrzegać inicjatywy, które w realny sposób pomagają nam minimalizować zagrożenie.

Jedna z firm ubezpieczeniowych, której misją jest odpowiedzialność i troska o kolejne pokolenia, odpowiedziała na tę potrzebę tworząc billboard, który jednocześnie oczyszczał powietrze z zanieczyszczeń wytwarzanych przez ponad 90 tys. samochodów. Olbrzymiej wielkości bilbord w centrum miasta, który zazwyczaj wywołuje sprzeciw, został oceniony jako „w końcu coś prawdziwego” (27 proc.) i czyniącego świat lepszym (51 proc.).  "Hajp" uzyskał wysokie wskazania na wszystkich wskaźnikach i został oceniony jako bardzo silny i angażujący.

Więcej o badaniu https://grupaiqs.pl/sklep/hajp-hunting/