SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

PZPN chce zarobić na sponsoringu ponad 91 mln zł

Pod hasłem "Łączy nas więcej niż piłka" Polski Związek Piłki Nożnej i Publicon Sport zaprezentowały strategię biznesową związku na lata 2023-2026. Związek chce wykorzystać platformę komunikacyjną “Łączy nas piłka” do współprac z biznesem czy mediami. PZPN prognozuje, że w tym roku osiągnie ponad 91,4 mln zł przychodów ze sponsoringu.

Prezentacja strategii biznesowej PZPN, fot. Justyna Dąbrowska-Cydzik/WMPrezentacja strategii biznesowej PZPN, fot. Justyna Dąbrowska-Cydzik/WM

Nowe podejście do współpracy sponsoringowej, sprzedaży praw telewizyjnych oraz realizacji programów licencyjnych – Polski Związek Piłki Nożnej zaprezentował zaktualizowaną strategię biznesową na lata 2023-26. Dokument zakłada zwiększenie sumy przychodów generowanych z działalności komercyjnej w perspektywie czterech lat o 30 proc.

Najważniejszym założeniem strategii jest właśnie otwarcie się na nowe gałęzie i współprace - z biznesem, mediami, instytucjami kultury czy NGOsami.

- Związek, oprócz tego, że jest organizacją sportową, największym związkiem sportowym w Polsce, zrzeszającym największą liczbę zawodników, klubów, piłkarskich itd., działającym na bardzo szerokim polu, jeśli chodzi o kwestie sportowe, to jest organizacją, która generuje przychody. Wszystkie te przychody konsumowane są przez naszych członków, wydawane na działalność statutową - podkreślał podczas prezentacji sekretarz generalny PZPN Łukasz Wachowski.

Dziś pod swoimi skrzydłami PZPN ma 17 reprezentacji narodowych i 22 tys. licencjonowanych trenerów. Ponad 5 mln Polek i  Polaków śledzi profile w mediach społecznościowych Reprezentacji Polski.

PZPN chce zarabiać więcej ze sponsoringu

Z opublikowanego dokumentu wynika, że PZPN na kolejne trzy lata stawia przed sobą cztery cele strategiczne: podnoszenie poziomu gry w piłkę nożną, integracja społeczna, edukacja piłkarska promująca właściwe wzorce zachowań oraz promocja aktywnego stylu życia.

W obszarze marketingowym, PZPN szacuje w tym roku swoje przychody ze sponsoringu na 91,45 mln zł w porównaniu z 81,18 mln z roku 2022. W ostatnich siedmiu latach wpływy z tego obszaru wzrosły o 250 proc.

 

- Jeśli chodzi o przychody to absolutnie jesteśmy na bardzo wysokim poziomie. Porównując się do Federacji Europejskich, to jest naprawdę bardzo wysoka kwota. Dla porównania cały budżet Federacji Bułgarskiej to jest 10 milionów euro - podkreślał Łukasz Wachowski.

Strategicznym celem komercyjnym PZPN na lata 2013-2026 jest tworzenie skutecznej platformy do realizacji działań marketingowych. Do 2026 roku Związek chce zwiększyć przychody z działalności komercyjnej o  30 proc., dzięki dywersyfikacji źródeł przychodów i  maksymalizacji potencjału marketingowego własnych marek.

- Wypracowaliśmy strategię biznesową, która zakłada innowacyjne podejście do świadczeń sponsorskich i otwiera nas na innowacyjne projekty cyfrowe i licencyjne. W kolejnych latach zbudujemy nowe modele biznesowe, które pozwolą nam jeszcze więcej zainwestować w szkolenie młodzieży, piłkarstwo amatorskie czy futbol kobiet – mówi Łukasz Wachowski, sekretarz generalny PZPN.

11 filarów strategii biznesu PZPN  Wspólne produkty z Biedronką

Strategia biznesowa PZPN została pokazana w formie piłkarskiej "jedenastki" - drużyny składającej się z  11 filarów. Są to: sponsoring, prawa telewizyjne, produkty licencyjne, bilety i hospitality, digitalizacja, e-commerce, e-futbol, platforma biznesowa, obszar money can’t buy, własność intelektualna oraz ewaluacja zaangażowania we współpracę PZPN.

Przedstawiona strategia w obszarze praw transmisyjnych zakłada zwiększenie przychodów ze sprzedaży niescentralizowanych praw telewizyjnych w perspektywie czterech lat kolejno o 90 proc.

- Model sponsoringu, który funkcjonuje tak naprawdę do dzisiaj, to model oparty w znakomitej większości na ekspozycji logotypów i liczeniach pików wewnętrznych. Bardzo trudno jest to przeskoczyć. Z drugiej strony związek musi się rozwijać. Budowanie tego ekosystemu medialnego, stwarza niesamowite pole do rozwoju dla innych produktów. Dlatego myśląc o strategii, braliśmy pod uwagę to, co jeszcze można zrobić i jak rozwijać Polski Związek Piłki Nożnej, żeby wyjść poza wyłącznie stricte aspekt sponsoringowy - podkreślał podczas prezentacji Szymon Sikorski, szef agencji Publicon Sport.

W najbliższych latach federacja chce zmaksymalizować potencjał synergii płynącej ze współpracy ze sponsorami. W ramach tego filaru już w drugiej połowie roku do sklepów Biedronka, sponsora PZPN, trafią produkty spożywcze i niespożywcze. W sierpniu na półkach zobaczymy m.in. napoje izotoniczne, żele energetyczne, batony i odżywki - dowiaduje się portal Wirtualnemedia.pl. W Biedronkach będzie można kupić także specjalną serię artykułów szkolnych z logo PZPN - zeszytów, teczek itp. Jest to model współpracy licencyjnej, zakładający partycypację związku w dochodach ze sprzedaży produktów.

- To, co my możemy [sponsorom]  dać, to właśnie dostęp do tego potężnego ekosystemu medialnego, który jest wygenerowany z tych emocji, które generuje piłka. To, co dzisiaj się liczy, to społeczność zaangażowana, a w Polskim Związku Piłki Nożnej ona jest. Dlatego myśląc o produktach i o tym, jak chcemy to budować, staraliśmy się stworzyć takie możliwości, pomysły, które pomogą wyjść nam poza stricte ekspozycje logotypu na koszulkach, na bandach - wyjaśniał Sikorski.

PZPN szykuje także dla sponsorów nowe pakiety świadczeń, udoskonali także system monitoringu efektywności współpracy z PZPN.

Federacja zrealizuje także nowe projekty w obszarze digitalu, wykorzystując technologiczne zaplecze partnerów i dobre praktyki wdrażane przez zagraniczne federacje piłkarskie.

Strategia powstała we współpracy z wybranymi departamentami i działami Polskiego Związku Piłki Nożnej oraz agencji Publicon Sport. Pełen dokument dostępny jest an stronie internetowej PZPN.

Sponsorem głównym reprezentacji Polski w piłce nożnej jest PKN Orlen. Sponsorem strategicznym jest InPost. Status oficjalnych partnerów mają Biedronka, STS, Leroy Merlin, Tarczyński. oficjalnymi partnerami są Inszury.pl, Tyskie, Fakro, Tymbark, Car4Share.

Dołącz do dyskusji: PZPN chce zarobić na sponsoringu ponad 91 mln zł

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Na siłę szukają kasy
Przypomnę tylko, że wcześniej Min.Sportu chciało zabrać 100 mln zł z ustawy o jakości i bezpieczeństwie pacjenta, ale się im dotąd nie udało, bo Senat uznał ją za niekonstytucyjną. Jednak Min. Zdrowia znów ją wznawia.
odpowiedź
User
X5
A czy "partner" jest też sponsorem, czy nie nie musi skoro jest partnerem? Jak to jest zorganizowane przez specjalistyczny marketing polskiej piłki nożnej?
odpowiedź
User
lkl
dziady bede mialy wiecej do podziału haahahaa
odpowiedź