SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Rok 2008 pod lupą branży reklamowej - prognozy na 2009

Jaki był mijający rok dla branży reklamowej? Oceniają m.in.: Jakub Potrzebowski (CEO ZenithOptimedia Group), Marek Gargała (dyr.zarządzający Publicis), Monika Biedrzycka (dyr. Momentum Worldwide), Rafał Baran (Grey Group Polska), Jacek Olechowski (Founding Partner, Change Integrated), Krzysztof Łada (dyr. biura reklamy Gadu-Gadu), Tomasz Kłaczkow (dyr. Arc Worldwide Polska), Bianka Pawlewska (dyr. New Age Media).

Portal Wirtualnemedia.pl kontynuuje serię podsumowań mijającego roku w mediach i reklamie. Dzisiaj na temat kończącego się roku wypowiadają się przedstawiciele branży reklamowej.


Zarejestruj się, wymieniaj wiedzę, doświadczenia i poglądy z innymi profesjonalistami
Cafe.Wirtualnemedia.pl - portal społecznościowy dla ludzi mediów, reklamy, internetu, marketingu, PR, badań i gospodarki!



jakubJakub Potrzebowski (CEO ZenithOptimedia Group)

Najwalniejszym wydarzeniem roku 2008 był dalszy wzrost cen, szczególnie na rynku TV, związany także ze zmiana sposobu zakupu czasu antenowego: przejście na zakup cennika (vs CPP). Większość Klientów (niestety) odczuła to brutalnie na własnej skórze, poprzez dużą inflację kosztu dotarcia oraz nieprzewidywane z miesiąca do miesiąca skoki kosztu dotarcia.

Z rzeczy istotnych należy także odnotować wycofanie sie News Corp z Pulst TV oraz zmianę na stanowisku prezesa Agory. Obydwa wydarzenia, wydaje nam się, pomimo tego, że może nie utrzymywały sie w kategoriach news-ów tygodnia, miały wielkie znaczenie. Ciężko sie odnosić do zmian w Agorze, bo nie znane nam są wewnętrzne decyzje holdingu. Więcej możemy się zastanawiać nad decyzjami News Corp. W kategoriach potencjału rynku (Polska) jak i biorąc pod uwagę możliwości News Corp. szczególnie dziwi decyzja o wycofaniu sie z Polski. Wielu graczy rynku upatrywało wielkie możliwości wynikające z pojawienia sie nowego, silnego gracza. Jak wiemy, konkurencja jest zdrowa, dobra i nie mamy nic przeciwko temu, aby była elementem naszego rynku. Jak widać trzeba będzie jeszcze poczekać.

Jeśli chodzi o wielkość rynku w roku 2009, to nie spodziewamy sie wzrostów. Najprawdopodobniej rynek będzie na poziomie roku 2008, co w sumie oznacza i tak szczęśliwe rozwiązanie. Miejmy nadzieję, że tak będzie. Biorąc pod uwagę wartość rynku szacowana w roku 2008 na prawie 10 mld PLN netto i kryzys zataczający coraz większe kręgi na świecie, Polskę można uznać za bardzo mocny, zdrowy rynek. Myślę, że należy patrzeć na nasz rynek optymistycznie, aczkolwiek spowolnienie jest oczywiste i wzrostów w na rynku, do których byliśmy przyzwyczajeni przez ostatnie lata, na pewno nie będzie! Ekstremalne scenariusze przepowiadają nawet spadek inwestycji o 10%, w co raczej nie należy wierzyć. Najprawdopodobniej ucierpią wszystkie media. Jedynym, ciągle opierającym sie jakimkolwiek globalnym trendom medium, które będzie rosło, to internet. Dalej przewidujemy 2-cyfrowy wzrost wydatków w roku 2009. I tym optymistycznym akcentem wejdźmy w rok 2009!


baran
Rafał Baran - Chief Executive Officer Grey Group Polska

Najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008 roku
Stworzenie Grey Group - jednej z największych grup komunikacyjnych w Polsce. W ramach nowego holdingu działają spółki reprezentujące różne specjalizacje i kompetencje. Udało się w ten sposób zrealizować koncepcję podejścia 360 stopni. Grupa działająca w tej skali i z tymi możliwościami to prawdziwy przełom na rynku usług komunikacyjnych.


Największe zaskoczenie

Negatywnym na pewno kryzys finansowy na świecie, a raczej jego rozmiary. Poza zagrożeniem dla wielu biznesów ma on jednak walor edukacyjny. Możemy bardzo precyzyjne odczytać naturę błędów poprzez ich konsekwencje. Ta nauka przyda się w przyszłości. W tym kontekście, największym zaskoczeniem jest z kolei siła polskiej gospodarki w obliczu kryzysu, którego jak dotąd nie widać w budżetach reklamowych. Nasi klienci kontynuują walkę o rynek, co niewątpliwie pozytywnie wpłynie zarówno na nasz jak i ich biznes. To bardzo racjonalne zachowanie.

Wartość rynku reklamowego w 2008 roku

Trudno podać dokładną kwotę, ze względu na to, że dotychczasowe podsumowania dotyczą pierwszych trzech kwartałów 2008. Myślę jednak, że wartość rynku w tym roku to około 7-7,5 miliardów złotych


Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największy wpływ na rynek

Pierwszym jest Pietro Leone - regionalny CEO Grey Group w Europie Środkowej, Wschodniej, Włoszech i Turcji. Pietro odegrał kluczową rolę w procesie łączenia Testardo Red Cell i Grey Warszawa. Jest ojcem chrzestnym Grupy Grey w Polsce. Drugą osobą jest Marek Żołędziowski, który w bardzo krótkim okresie zbudował silną pozycję Change Integrated, wykazał się nowatorskim podejściem do sztuki reklamy, zarówno z perspektywy biznesowej jak i kreatywnej.

Co wydarzy się w branży w 2009 roku
Spodziewam się postępującej digitalizacji mediów, głównie coraz bliższych związków TV z Internetem. W komunikacji na pewno wiodącą rolę zacznie odgrywać budowanie strategii 360 stopni. Kryzys, bez względu na swoją rzeczywista skalę, wpłynie zapewne na wartość niektórych budżetów, a na pewno wymusi lepszą optymalizację i bardziej ortodoksyjne planowanie kosztów.


wm
Ewaryst Fedorowicz - współwłaściciel firmy doradztwa strategicznego Strategion


Najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008 roku

Igrzyska Olimpijskie w Pekinie. To były mega czy wręcz giga kwoty, które dzięki temu wydarzeniu przepłynęły przez branżę reklamową na całym świecie.

Największe zaskoczenie

- pozytywne
powrót w zupełnie wielkim stylu kabaretu Mumio w kampanii Plusa "Taryfy syberyjskie" .
Aż chciałoby się zanucić "jechali na trojkie s bubiencami...".

- negatywne
wdanie się działów marketingu kilku działających w Polsce zagranicznych banków, w polityczną nawalankę pomiędzy głównymi ośrodkami władzy.
Akurat na miesiąc przed wybuchem bankowej spekulacyjnej bańki.
Ktoś najwyraźniej zapomniał o - wydawałoby się - podstawowej prawdzie, że pieniądze lubią spokój.
I nie ma się co dziwić, że jak niedawno podały Wirtualnemedia, "Polacy nie wierzą reklamom banków i instytucji finansowych".


Wartość rynku reklamowego w 2008 roku

Będzie mi miło, jak to będzie 7,3 miliarda złotych - osobną kwestią (istotną bardzo) jest, co ta kwota będzie znaczyła w dolarach i euro...

Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największy wpływ na rynek

Zwykły Konsument, który wydawał swoje pieniądze bez umiaru (i dobrze, że wydawał)). Nie trzeba wielkiej przenikliwości, by przewidzieć, że ten sam Zwykły Konsument wywrze największy wpływ na rynek w roku 2009 - tym razem nie wydając swoich pieniędzy i powodując skutek, który opisuję w odpowiedzi na następne pytanie.

Co wydarzy się w branży w 2009 roku

W swoim gronie możemy sobie pozwolić na szczerość: w 2009 roku branża dostanie baty. I dlatego kto rozsądniejszy, zamiast słuchać bajek z happy endem, zawczasu umieszcza poduszkę w stosownym miejscu.

A co do trendów:
inwestycje w podstawowych sektorach (finanse, telekomunikacja, motoryzacja) spadną ze skutkiem wiadomym,
idiotyczny pomysł zwiększenia akcyzy na piwo dodatkowo uderzy w tę branżę, ze skutkiem j.w.
ale wcale nie uważam, że BTL zyska kosztem ATLu - tu wszystko zależy ciągle jeszcze bardziej od ceny (bo ta jest wymierna), niż efektywności (bo tu z wymiernością bywa różnie).






jacekJacek Olechowski - Founding Partner Change Integrated

Najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008 roku

Największym wydarzeniem było chyba odejście polskich wspólników z grupy EuroRSCG. Przez ostatnie 15 lat Piotr Beaupre, Jerzy Motz i Piotr Badowski zbudowali jeden z najsilniejszych biznesów w regionie i pokazali, jak prywatni przedsiębiorcy mogą skutecznie rozwijać się wspólnie z międzynarodowym holdingiem. Ciekawe będzie obserwowanie dalszego rozwoju tej grupy, już bez lokalnych partnerów.

Nieskromnie, muszę też wspomnieć o zdobyciu przez Change tytułu Agencji Roku na Golden Drum w Portorożu zaledwie pół roku po launchu nowej struktury z nową nazwą - to pierwsza polska wygrana od 8 lat.

Największe zaskoczenie

- pozytywne

W bieżącym roku miał miejsce dynamiczny rozwój internetowych serwisów społecznościowych i widoczny jest coraz silniejszy trend wykorzystywania ich w działaniach marketingowych. Jest to jeden z najbardziej rozwojowych i ciekawych kanałów komunikacji z konsumentami.

- negatywne

Negatywnym zaskoczeniem dla całej gospodarki, w tym również dla branży reklamowej, był niewątpliwie globalny kryzys gospodarczy, który uderzył w momencie kiedy prognozy zakładały wzrost rynku reklamowego. W tej chwili dynamika wzrostu może zostać zahamowana.

Wartość rynku reklamowego w 2008 roku

Wydatki reklamowe na media w Polsce od stycznia do września były szacowane na ok. 5,5 mld zł. Trudno jest w tej chwili ocenić jaka będzie wartość rynku reklamowego za cały 2008 r. gdyż nastąpił kryzys, który zmienił prognozy. Wszystkiego dowiemy się na początku przyszłego roku.

Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największy wpływ na rynek?

Powiem może trochę przewrotnie, ale według mnie największy wpływ na rynek reklamy od dłuższego czasu wywiera konsument. W natłoku reklam ważne jest nawiązanie z konsumentem takiego dialogu i interakcji, które pomogą zbudować pozytywne postrzeganie marki i lojalność wobec niej.

Co wydarzy się w branży w 2009 roku

Skutki kryzysu gospodarczego dla branży reklamowej w Polsce zaczną być najbardziej widoczne w 2009 r. gdyż jeszcze do końca bieżącego roku są realizowane budżety zaplanowane wcześniej. W przyszłym roku w obliczu kryzysu marketerzy uważnie będą się przyglądali swoim wydatkom reklamowym i będą planowali swoje budżety z większą ostrożnością. Skutki globalnego kryzysu najszybciej i najbardziej dotkliwie odczuła reklama prasowa. Wydawnictwa redukują personel, obcinają koszty - dzieje się tak na całym świecie, również w Polsce. Broni się z kolei reklama internetowa i telewizyjna. Dużym atutem internetu jest efektywność, dlatego reklama w internecie charakteryzuje się tak dużą dynamiką wzrostu i myślę, że taka będzie tendencja w 2009 r. W sieci w siłę będą rosły narzędzia takie jak np. marketing wirusowy oraz działania wykorzystujące serwisy społecznościowe, które coraz częściej stają się świetnym nośnikiem przekazu reklamowego.

Wśród agencji reklamowych w siłę będą rosły niezależne agencje i grupy reklamowe z sukcesem konkurujące z agencjami sieciowymi.



biankaBianka Pawlewska, International Director New Age Media

Najważniejsze wydarzenie branżowe (rynek kinowy i reklama w kinie) w 2008 roku
Myślę, że najważniejszym faktem był spektakularny wręcz wzrost wydatków reklamowych na kino. Według raportu Starlink już w I. półroczu 2008 kina odnotowały rekordowy, największy ze wszystkich mediów wzrost o 58,3% w stosunku do analogicznego okresu w roku ubiegłym.


Największe zaskoczenie

- pozytywne
Wzrostowi wydatków i zwiększeniu budżetów reklamowych towarzyszył prawdziwy, wręcz zaskakujący przypływ nowych reklamodawców. Aż co trzecia firma reklamująca się za pośrednictwem New Age Media, nie korzystała wcześniej z usług naszej firmy.

- negatywne
W 2008 roku kilkakrotnie musieliśmy z przykrością odmówić przyjęcia zlecenia ze względu na wypełnienie bloku reklamowego.

Długość bloku reklam ograniczyliśmy do maksimum 12 minut. To samo dotyczy akcji promocyjnych w hollach kinowych. Staramy się ograniczać ilość akcji reklamowych w hollach kinowych przeprowadzanych jednocześnie. Robimy to zarówno dla dobra widza i jak i dla dobra reklamodawcy, tak aby jakość komunikatu reklamowego była jak najlepsza.

Wartość rynku w 2008 roku
Myślę, że wartość rynku to ok. 100 milionów PLN.


Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największy wpływ narynek?

Trudno wymieniać konkretne nazwiska, ale spośród osób mających największy wpływ na kształt rynku w 2008 roku, wyróżniłbym przede wszystkim właścicieli kin wielosalowych, którzy oddali w tym roku do użytku 57 nowych sal w nowoczesnych multipleksach. Większość nowootwartych kin należy do Cinema City oraz sieci Helios. Świadczy to o ogromnym potencjale, jaki ciągle drzemie w tej branży, zwłaszcza w mniejszych aglomeracjach, w których wciąż brakuje nowoczesnych kin.


Co wydarzy się w branży w 2009 roku

Jednym z ważniejszych wyzwań przyszłego roku będzie digitalizacja reklamy kinowej. Tradycyjna celuloidowa taśma 35 mm zostanie zastąpiona nośnikiem cyfrowym. Technologia cyfrowa ułatwi również proces przygotowywania filmu reklamowego do wyświetlenia w kinach, przyczyni się do zmniejszenia kosztów produkcji spotów kinowych, a także otworzy drogę do nowych możliwości związanych na przykład z elastycznym i interaktywnym zarządzaniem treściami reklamowymi.


Mamy szczęście pracować w branży, która jako jedna z nielicznych jest odporna na recesję. Historia pokazuje, że frekwencja kinowa ewoluowała niezależnie od koniunktury ekonomicznej, a reklamodawcy bardzo chętnie inwestują w media odporne na kryzysy. Na dotkniętym recesją rynku brytyjskim, kino okazało się jedynym medium notującym w 2008 wzrost wydatków reklamowych. Przykład ten pozwala nam patrzeć ze spokojem na najbliższą przyszłość.




czajaMagdalena Czaja - prezes zarządu San Markos Republika Dobrej Marki

Najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008 roku

Jednym z najważniejszych wydarzeń branżowych dla San Markos był finał konkursu SMILE CHECK 2008, pod patronatem Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR i miesięcznika PRESS. Zajęcie przez San Markos drugi rok z rzędu pierwszego miejsca wśród najlepszych agencji reklamowych w Polsce nobilituje i udowadnia, iż partnerskie i odpowiedzialne podejscie do klienta i jego budżetu, jest dla nich ważne i doceniane.

Największe zaskoczenie

Przykrym zaskoczeniem, z powodu kryzysu ekonomicznego na świecie, była wiadomość niemieckiej Grupa Der Spiegel o zamknięciu wydającego Manager Magazin, spółkę Manager Media, której jest 100 proc. właścicielem. Magazyn ten na polskim rynku cieszył się dużą popularnością, a jego sprzedaż z miesiąca na miesiąc rosła, przynosząc coraz więcej czytelników.

Wartość rynku reklamowego w 2008 roku

Pomimo kryzysu finansowego na całym świecie, do polski dochodzi on z kilkumiesięcznym opóźnieniem. Wartość rynku reklamowego, podając za badaniami domu mediowego Starlink, wyniosła około 5 mld 400 mln zł, przy średnim wzroście 15% w skali roku.

Co wydarzy się w branży w 2009 roku

Kryzys finansowy na świecie sprawił, iż odczuwają to kolejne rynki. Rynek reklamowy ma to do siebie, że zdecydowanie mocniej niż inne reaguje na cykle koniunkturalne. Nie od dziś wiadomo, że decydenci właśnie w budżetach marketingowych szukają szybkich oszczędności w trudnych czasach. Jak pokazała przeszłość - wydatki na marketing i reklamę są pierwsze do cięcia. Przyszły rok może więc być dla rynku reklamy trudny. Możemy spodziewać się przetasowań i dystrybucji budżetów. Ne zdziwią także grupowe zwolnienia zwłaszcza w agencjach sieciowych.




biedrzyckaMonika Biedrzycka, dyrektor zarządzający Momentum Worldwide

Najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008 roku

Stały wzrost wydatków marketerów na działania marketingu zintegrowanego. Obserwujemy, że budżety marketingu zintegrowanego zbliżają się do poziomu wydatków na ATL. Sądzę, że z czasem równowaga wydatków zachwieje się na korzyść marketingu zintegrowanego i internetu.

Największe zaskoczenie

- pozytywne
Coraz silniejsza pozycja prosumentów. Wynika to przede wszystkim z nasilenia zmian w zachowaniach konsumentów i konsumpcji mediów. Jednocześnie zwiększa się świadomość marketerów, że najbardziej efektywną jest komunikacja zintegrowana, która angażuje konsumenta.

- negatywne
Zachowania niektórych marketerów, którzy zamiast szukać efektywnych kanałów dotarcia, wolą zamrozić cały budżet wydatków reklamowych.

Nieustająca niepewność związana z organizacją Euro 2012. W tym również kolejne tracone miesiące możliwości promocyjnych dla Polski i wielu firm, które są chętne zaangażować się w to wydarzenie.

Wartość rynku w 2008 roku

Jest to trudne do ustalenia, zwłaszcza, ze kryzys finansowy zaczyna powoli docierać do Polski. Jedno jest pewne, że wzrastają udziały komunikacji zintegrowanej na rynku marketingu - i to nie tylko w Polsce, ale na całym świecie. W 2006 roku w USA wydatki na marketing zintegrowany zrównały się z wydatkami na reklamę klasyczną. W Polsce na marketing zintegrowany wydano w 2007 roku, podaje według szacunków Stowarzyszenia Marketingu Bezpośredniego, aż 40% budżetów marketingowych. Obecnie jest to prawdopodobnie ok 47-48%. W przyszłym roku należy liczyć się udziałem rynkowym powyżej 50%.

Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największy wpływ na rynek

Globalnie - niewątpliwie Barack Obama, który przeprowadził najlepsza kampanie marketingu zintegrowanego. Umiejętnie połączył świat doświadczeń marki, w którym rzeczywistość wirtualna i realna przenikała się. Strategia kampanii i kreacja/zaangażowanie wyborców (konsumentów) wykorzystywały wszystkie dostępne narzędzia do zintensyfikowania kontaktu z marką (Obama) w każdym wymiarze i w każdej możliwej przestrzeni.

Lokalnie - Marek Żołędziowski. Jego przejście z Saatchi&Saatchi do Change Communications zapoczątkowało glębokie przetasowania na rynku agencji reklamowych, co przyniosło odświeżenie, zmianę, nowe sposoby myślenia i nowe strategie, właściwie nowe podejście w najważniejszych agencjach rynku (Change Communications, Saatchi&Saatchi, Tequila, Momentum Worldwide).

Co wydarzy się w branży w 2009 roku

Prawdziwy początek wszechobecnego i prawdziwego trendu szukania efektywności, w tym takie elementy jak: strategia, badania, kampanie zintegrowane, engagement marketing.

Rozwój agencji marketingu zintegrowanego - potrafiących połączyć skutecznie działania klasycznego BTL, ATL z digital/Internet.

Przewidujący marketerzy nie obniżą wydatków na komunikację, ale znajdą nowe metody dotarcia do swoich konsumentów,


jmJacek Makowski, dyrektor Biura Reklamy Prasy Codziennej w Axel Springer Polska

Najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008 roku

Rok 2008 nie obfitował w wydarzenia medialne o szczególnym znaczeniu. Był raczej spokojny, a rynek okazał się stabilny. Nie obserwowaliśmy dużych przesunięć kapitałowych, jedynym wyjątkiem było wycofanie się Ruperta Murdocha z TV Puls. Na rynku reklamy widoczne były natomiast transfery dużych budżetów reklamowych - France Telecom przeniósł budżet do Mediaedge:cia, Unilever do Media Direction, a Era GSM pożegnała się z OMD.

Największe zaskoczenie

- pozytywne

Rynek został pozytywnie zaskoczony przejściem Przeglądu Sportowego do portfolio Axel Springer Polska pod koniec 2007 r., a następnie stałym rozwojem tego tytułu w mijającym roku. Przegląd Sportowy zanotował rekordową dynamikę przychodów reklamowych w 2008 r., co udało się dzięki synergii gazety z pozostałymi tytułami codziennymi wydawnictwa.

- negatywne

Rozczarował natomiast dziennik "Polska", któremu nie udało się zbudować silnego brandu pomimo kosztownych kampanii promocyjnych. "Polska" traci swoją pozycję, a osłabieniu uległa też prasa regionalna. Tytuł nie odniósł więc spektakularnego sukcesu na rynku reklamowym i wydawniczym.

Wartość rynku reklamowego w 2008 roku

Wartość rynku reklamowego w 2008 roku szacujemy na 20,2 mld złotych brutto (bez rabatów), co oznacza wzrost o 14,6 procent w ujęciu rok do roku. Kwota ta obejmuje telewizję, radio, prasę i outdoor, nie uwzględnia natomiast Internetu. Szacunki opieramy na danych Expert Monitor.

Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największy wpływ na rynek
Osoba z branży medialnej, o której głośno było w ubiegłym roku, to Tomasz Wróblewski z Polskapresse. Jego strategia dla "Polski" nie przyniosła oczekiwanych rezultatów, doprowadzając do marginalizacji prasy regionalnej.

Co wydarzy się w branży w 2009 roku

Rok 2009 zapowiada się dla mediów bardzo ciekawie. W ciągu najbliższych miesięcy nastąpi dalsza polaryzacja rynku, na którym zyskiwać będą wyłącznie silni gracze. Przewidujemy około 5-procentowy wzrost rynku reklamy, ale prognozujemy również dewaluację cenową wymuszoną większą konkurencją. W sytuacji spowolnienia gospodarczego telewizje wstrzymają zapewne podnoszenie cen. Ważnym wydarzeniem, na które rynek czeka od kilku miesięcy, będzie rozstrzygnięcie przetargu na udziały w Presspublice. Mogą też nastąpić dalsze przesunięcia kapitałowe w prasie regionalnej i lokalnej.



mgMarek Gargała - dyrektor zarządzający Publicis; od kwietnia do listopada 2008 prezes rady nadzorczej Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR


Najważniejsze wydarzenie na polskim rynku reklamowym w 2008 roku

Najważniejszym wydarzeniem na rynku w ogóle (a nie tylko reklamowym) jest kryzys finansowy, który może odbić się na rynku komunikacyjnym następnych lat i mieć wpływ zarówno na kondycje finansowa branży jak i na zawartość reklam i ich jakość.


Największe zaskoczenie

- pozytywne
NIC

- negatywne
Jakość kampanii Alior Bank.


Wartość polskiego rynku reklamowego w 2008 roku

Obawiam się, że jest to wartość nieszacowalna. Monitoring wydatków medialnych poda nam wartość wydatków reklamowych w mediach według tzw. rate card - czyli zawyżone. Nie poda nam nic na temat rynku materiałów POS i promocyjnych ani niemedialnych wydatków na internet (własne strony www). Nikt nie poda nam ile wyniosły honoraria agencji i domów mediowych otrzymane za wytworzenie i umieszczenie kontentu w kanałach komunikacyjnych w mijającym roku - a to jest najważniejszy dla nas wskaźnik, który pokazuje kondycje tego rynku. Tak więc szacowanie wielkości wydatków medialnych zwane potocznie wartością rynku reklamowego nie ma wartości dla rynku agencji reklamowych.


Co wydarzy się w polskiej branży reklamowej w 2009 roku
Myślę, ze czekają nas oszczędności u marketerów z jednej strony, wzrost znaczenia badań minimalizujących ryzyko z drugiej i jeszcze większy nacisk na skuteczność komunikacji z trzeciej strony.



tkTomasz Kłaczkow - Dyrektor Zarządzający Arc Worldwide Polska

Najważniejsze wydarzenie w 2008 roku
W serwisie www.naszaklasa.pl możemy znaleźć odpowiedż na to pytanie. Pozytywny jest rozmach tego serwisu, jego skala. Ludzie pokochali ten sposób komunikacji, odnowili stare znajomości - pelno w tym serwisie dobrych emocji. I co się stało później? Zasoby tej pozytywnej energii zostały uszczuplone poprzez dziwne decyzje po sprzedaży obcemu inwestorowi. Ograniczono darmowy dostęp do niektórych funkcjonalności. Wprowadzono opłaty za usługi, które dalej powinny być bezpłatne. Pojawiły się tez nachalne reklamy pod przykrywką "kont użytkownika". To jest niedopuszczalne. Wywołało to sprzeciw wielu uczestników serwisu. W pełni ten sprzeciw popieram.

Mam też swoja prywatną hipotezę - jak launchowano markę "naszaklasa". Pamiętacie? Najpierw się zaczęło od tzw "wątpliwości", czy ten serwis spelnia wymogi GIODO. Że podobno jest "nieszczelny, nie zapewnia prywatności". I od razu wielki artykuł w Gazecie Wyborczej.... a po nim kontrola w GIODO. I szybko wydany komunikat GIODO "chcielibyśmy, aby wszystkie firmy miały takie zabezpieczenia jak ma naszaklasa..." Dlaczego kwestie wtedy nie znanego szerzej serwisu mają być na pierwszej stronie GW? To wszystko zbyt czytelne, aby mogło być przypadkowe.

Wartość rynku reklamowego w 2008 roku
Ok 10 mld zł

Co wydarzy się w branży w 2009 roku
Uważam, że rok 2009 będzie rokiem oszczędności i redukcji budżetów. Klienci będą musieli za mniejsze pieniądze utrzymywać zainteresowanie nabywców swoim markami. Jak to zrobić? Jednym ze sposobów będzie jakościowy wzrost kreacji po to, aby reklama była bardziej zauważalna. Drugi sposób to zmiana splitu pomiędzy rodzaje mediów. Redukcja TV, wzrost internetu i ambientu. Jako przedstawiciel kreatywnej agencji interactive patrzę więc na rok 2009 z optymizmem.




wmKrzysztof Łada, Dyrektor Biura Reklamy Gadu-Gadu

Najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008 roku

Myślę mijający rok upłynął pod znakiem spektakularnych przejęć przedsięwzięć internetowych. Największy hit ostatnich kilkunastu miesięcy czyli Nasza-klasa oraz opoka polskiego commerce - Allegro, znalazły nowych właścicieli przez co współczynnik rdzennej polskości w polskim Internecie znacznie zmalał.

Największe zaskoczenie

Nie jestem pewien czy to dobrze czy źle ale mało co mnie na tym rynku zaskakuje i w tej chwili ciężko mi jest sobie przypomnieć coś co wprawiło mnie w zdumienie. Może pewnym zaskoczeniem było rozstanie się Krzysztof Golonki z CR Media. Wcześniej wydawało mi się, że ten związek jest nierozerwalny ale najwyraźniej wszystko ma gdzieś swój koniec. Nie spodziewałem się też przejęcia portalu Gery.pl przez Polsat, ale najwyraźniej już nic innego nie było do kupienia.

Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największy wpływ na rynek

Żeby być konsekwentnym wymienię tu Arjana Bakkera, który jest odpowiedzialny za zmianę właściciela Allego oraz Maciej Popowicz, który najpierw stworszył a potem rezolutnie sprzedał Naszą Klasę.

Co wydarzy się w branży w 2009 roku
Myślę, że podobnie jak końcówka bieżącego roku jak i początek przyszłego będą przebiegać pod hasłem kryzysu i to bez względu na to czy w końcu on do nas dotrze czy też nie. Mam jedynie nadzieję, że nie będzie to trwało długo i w końcu marketerzy się zorientują, że ograniczanie budżetu marketingowego tylko dlatego, że gazety z braku lepszych tematów wszędzie wietrzą kryzys, jest szkodliwe dla marek, za które rzeczeni marketerzy odpowiadają.



mkMichał Klincewicz, członek Zarządu PMT Banca

Najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008 roku?

- Silny rozwój sieci oddziałów w 2007/2008
- Wejście nowych graczy Alior Bank i Allianz Bank
- z punktu widzenia merchandisingu bankowego - wdrożenie systemu Digital Merchandising w BZ WBK (RTM) i wdrożenie strategii merchandisingu przez PKO BP (PMT Banca).
- Wprowadzenie systemu DM w BZWBK, co warte podkreślenia, w całej sieci placówek tego banku. Na taki charakter wdrożenia zdecydowali się do tej pory nieliczni, a jeżeli chodzi o skalę, to było to blisko 0,5 tys placówek. Jest to jedno z największych wdrożeń w branży bankowej w Europie (nie tylko w 2008, w ogóle)
Rozpoczęcie budowy systemu DS. w sieci sklepów Tesco przez firmę Advertin. To ważne wydarzenia dla rozwoju rynku Digital signage w ogóle, ponieważ dzięki dużym instalacjom można oczekiwać przyspieszenia rozwoju tego rynku w Polsce.

Największym zaskoczenie

- pozytywne - wzrastająca świadomość znaczenia merchandisingu w działaniu bankowym (vide Digital w BZ WBK i merchandising w PKO BP). Duża liczba projektów, planów wprowadzenia systemów DM/DS. do sieci sprzedaży, wykorzystania ich w działalności eventowej etc

- negatywne - kryzys finansowy, który dramatycznie zatrzymał plany ekspansji banków

Wartość rynku w 2008 roku

Pytanie jest dosyć skomplikowane. Szacuje się, że banki wydają 15 - 30% swoich budżetów marketingowych na działania merchandisingowe, sumując w to kreację i produkcję treści, zakup infrastruktury (nośniki, ekany), oznaczenie placówek - jest to więc kwota rzędu 100 - 200 mln zł.
Jeżeli chodzi o usługi merchandisingowe takie jak oferuje PMT Banca lub substytucyjne (realizacja samodzielna przez pracowników banków, materiały dostarczane kurierem) można ten rynek szacować na ok. 20 - 25 mln zł.

W zakresie systemów DS./DM - wartość zrealizowanych inwestycji oceniam na poziomie 10 - 14 mln pln.

Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największy wpływ na rynek?

W zeszłym roku bohaterem zdecydowanie były zarządy banków i menadżerowie marketingu ww - traktowani jako całość. Wzrastający rynek, duża liczba kampanii marketingowych oraz rozwój sieci oddziałów dał pozytywny sygnał dla rozwoju rynku.
Personalnie - najuważniej słuchani na rynku byli prezesi nowych graczy Paweł Miller (Allianz) i Wojciech Kostrzewa (Alior). Niewątpliwie również zarządy BZ WBK i PKO BP wykazały się zdecydowanym wsparcie dla tych działań.
Z punktu widzenia kampanii marketingowych i merchandisingowych wydaje się że najbardziej innowacyjne rozwiązanie wprowadził BZ WBK (Cleese) oraz PKO BP (kontrowersyjne 16%). Również Alior bank proponuje odmienne podejście do merchandisingu w placówce bankowej, proponując wyłącznie rozwiązania cyfrowe w placówce i na oknie.

Co wydarzy się w branży w 2009 roku?

Działania merchandisingowe prowadzone w sieci placówek są - co do zasady - działaniami nakierowanymi na własnych klientów, z wykorzystaniem własnej infrastruktury. Są to więc działania zdecydowani tańsze niż ATL, czy outdoor. Stosunkowo trudno jest ocenić skuteczność tych działań, ponieważ zwykle występują one w promotion - mix z innymi kanałami komunikacji z klientami. Poszczególne przypadki w których działania merchandisingowe występują samodzielnie wskazują na ich ogromną skuteczność - są one odpowiedzialne za nawet 50% realizacji planów sprzedażowych.

Trendem na 2009r. będzie poszukiwanie oszczędności w poszczególnych obszarach. Już teraz niektóre banki pospiesznie wycofują się z kosztownych lokalizacji. Działania merchandisingowe wpisują się w tą strategię, oferujące skuteczne narządzania po niskich kosztach. Banki odwrócą się od zewnętrznych sieci sprzedaży, skupiają się więc na jak najbardziej efektywnym wykorzystaniu posiadanych zasobów - tj. sieci oddziałów. Przewidujemy wiec, że nie pomimo przewidywanego spowolnienia branża obsługująca merchandising w bankach nie odczuje wielkiego spowolnienia. Prawdopodobne jest jednak, że wielkie projekty rebrandingowe (np. zmiana nazwy PEKAO SA, o której mówi się od jakiegoś czasu na rynku) zostaną powstrzymane.




mkMirosław Kahl - Dyrektor Operacyjny PMT Marketing System

Najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008 roku

Trudno jest mówić o podsumowaniu wydarzeń branżowych, dla segmentu usług merchandisingowych gdyż - w moim odczuciu - na polskim rynku nie nastąpiła jeszcze konsolidacja firm działających w tym zakresie.

Dla działu Merchandisingu PMT Marketing System mijający rok był czasem umacniania swojej pozycji na rynku usług merchandisingowych i poszerzania naszych usług o nowe elementy wzbogacających zakres naszej standardowych działań. Myślę tutaj o projektach wspierania dystrybucji materiałów POS w ramach świadczonej obsługi merchandisingowej, czy rozbudowywania systemów monitorujących dostępność towarów na sklepowych półkach.

Największe zaskoczenie

- pozytywne - Zdecydowanie pozytywnym zdarzeniami w roku 2008 jest dla nas fakt ponownego wiązywania współpracy z Klientami, którzy po pewnym czasie współpracy z naszą firmą próbowali innych rozwiązań merchandisingowych - we własnych zakresach bądź współpracy z innymi agencjami. Powrót tych klientów branży FMCG do współpracy w zakresie merchandisingu z naszą firmą jest dla nas potwierdzeniem, że wszelkie nasze działania ukierunkowane na świadczenie dobrej jakości usługi, motywowanie i rozwijanie kompetencji naszych pracowników oraz systemów koordynujących i kontrolujących prace ludzi w terenie, przynoszą pozytywne i wymierne efekty oraz dają nam istotna przewagę w zestawieniu z firmami konkurencyjnymi.

- negatywne - Działania w sektorze usług merchandisingowych oparte sa w głównej mierze o czynnik ludzki i pracowników, którzy w poszczególnych halach realizują usułge merchandisingu. Ostatnie 3-4 lata trudności w pozyskiwaniu ludzi do pracy umocniły nas w przekonaniu, że warto inwestować w ludzi i tworzyć dla nich stabilne i rozwojowe miejsca pracy. Niestety rok 2008 nie przyniósł istotnych zmian w sposobie postrzegania tego problemu przez sieci handlowe. Zespoły merchandiserów kierowane przez nas do pracy na terenie poszczególnych hal na zlecenia Producentów i Dostawców tychże sieci ciągle spotykają się z nieprzychylnym traktowaniem. Sieci handlowe nie czynią żadnych zdecydowanych kroków w celu zapewnienia merchandiserom odpowiedniego zaplecza technicznego i organizacyjnego dla sprawnego wykonywania merchandisingu. Liczę, że w kolejnym roku także w tym zakresie nastąpi zdecydowana poprawa.

Co wydarzy się w branży w 2009 roku
Rozwój mniejszych rozmiarów sklepów (małe supermarkety i dyskonty) jest wyzwaniem dla firm handlowych i agencji merchandisingowych. Wzrasta koszt dotarcia do 1 punktu i tylko Ci którzy zaproponują racjonalne rozwiązanie będą mogli rozwijać się szybciej,
W związku z niepewnością na rynkach finansowych i realnym kryzysem trzeba spodziewać się krótkookresowego spadku na rynku usług outsourcingowych, ale w dłuższej perspektywie zalety outsourcingu zostaną docenione i ich waga wzrośnie.

Sadzę, że rok 2009 będzie dobrym czasem dla firm, które w zakresie działań merchandisingowych proponują rzetelną i kompleksową usługę. Producenci i Dostawcy widzą co raz większą potrzebę wspierania sprzedaży swoich produktów w punktach sieciowych i zabezpieczania ich dostępność na półkach. Z racji na fakt, iż sieci handlowe dysponują ograniczoną kadra swoich pracowników - współpraca z firmami specjalizującymi się w zakresie merchandisingu staje się koniecznością. W mojej opinii prym na rynku usług merchandisingu będę wiodły firmy posiadające zespoły pracowników przygotowanych do realizacji bardziej złożonych działań na sklepowych półkach oraz dysponujące pełnym zapleczem koordynacyjnym i kontrolnym




Maciej Musioł - Dyrektor Pionu Rozwiązań Reklamowych w Netsprint.pl Sp z o.o.

Najważniejsze wydarzenie na polskim rynku internetowym w 2008 roku

Najważniejsze wydarzenie w roku 2008 to przeprowadzenie przez IAB i PwC profesjonalnego badania wydatków na reklamę internetową "IAB AdEx 2007" i prezentacja wyników tego badania. AdEx jest pierwszym w Polsce badaniem wydatków na reklamę internetową, którego wyniki zostały opracowane na podstawie deklaracji o przychodach od wszystkich największych podmiotów obecnych na polskim rynku. Badanie to uwiarygodniło internet jako medium reklamowe i sądzę, że przyczyni się do jego dalszego rozwoju.
Jednakże dla mnie osobiście najważniejszym wydarzeniem w tym roku było pierwsze zagraniczne wdrożenie systemu reklamy kontekstowej NetSprint Adserver. System ten wdrożyliśmy dla naszego litewskiego partnera, firmy Textads, do której należy największa sieć reklamy kontekstowej działająca na Litwie, Łotwie i w Estonii.


Największe zaskoczenie

- pozytywne
Dynamiczny rozwój serwisu Nasza - Klasa.pl. Mam nadzieje i trzymam kciuki, że w nadchodzącym roku uda się zmonetaryzować ten sukces, aby w roku 2009 Nasza-Klasa nie zmieniła się w porażkę roku.

- negatywne
Forma, w jakiej na polski rynek wszedł MSN, a wcześniej w grudniu 2007 AOL. Nikt z decydentów z powyższych firm nie przeanalizował chyba przypadku wejścia do Polski eBaya. Ciągły brak pokory zachodnich graczy i niedocenianie polskiego rynku jest przyczyną takich porażek.


Wartość polskiego rynku reklamy internetowej w 2008 roku
Pierwsze półrocze roku 2008, jeśli chodzi o wydatki na reklamę internetową zamknęło się kwota 531 mln złotych (według IAB AdEx). Myślę, że wszyscy uczestnicy rynku internetowego, wśród nich również ja, mają uzasadnione nadzieje, że wydatki w całym roku 2008 przekroczą kwotę 1 miliarda złotych.

Osoby, które wywarły w mijającym roku największy wpływ na polski internet i dlaczego
Jestem pełen podziwu dla pracy Jarka Sobolewskiego, dyrektora generalnego IAB Polska. W krótkim czasie udało mu się stworzyć sprawnie działając organizacje branżową, przygotować badanie wydatków na reklamę internetową AdIndex, zorganizować ciekawą i prestiżową konferencję - Forum IAB, i w dużym stopniu zintegrować środowisko internetowe.



mw
Mariola Wysocka, wiceprezes IDMnet SA

Najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008 roku

Obraz rynku reklamowego zmienił się w 2008 roku zgodnie z przewidywaniami - wydatki na reklamę online "przegoniły" wydatki na outdoor i dzienniki. Wydatki na radio internet przekroczył już w 2007 roku. Nikogo nie zaskoczył ten trend, ale szybkość, z jaką stał się otaczającą nas rzeczywistością - zaskoczyła wielu. Telewizja ze spadającą oglądalnością (około 7 proc.) osiągnęła 17 proc. wzrost udziału w wydatkach. Na jak długo jednak? I ciekawa końcówka stawki - najwyższa dynamika w pozyskiwaniu wydatków reklamowych - ponad 50 proc. wzrost w reklamie kinowej - owoc kilku lat pracy brokerów (sieci) kinowych nad jakością produktu i jego zaistnieniem w świadomości reklamodawców.

Największe zaskoczenie

- pozytywne
"Zadanie domowe", jakie odrobiły domy mediowe, agencje reklamowe i agencje interaktywne, działające od jakiegoś czasu na bardzo konkurencyjnym rynku, rozwijając nowe działy specjalistyczne o bardzo wysokich kompetencjach.

- negatywne
Brak strategii i determinacji w szukaniu formuły wejścia mediów offlinowych do sieci. W 2007 roku media tradycyjne zauważyły nadciągające zmiany, jakie dla rynku wydatków zapowiadał rozwój internetu. Jednak rok 2008 stał się dla nich rokiem "utraconych szans" - głównie z powodu przenoszenia wyobrażenia o możliwym tempie zmian z własnych rynków. Uzyskały wzrost wydatków i spadek udziałów - spowolnienie wydatków - źle wróży w takiej sytuacji.

Wartość rynku reklamowego w 2008 roku
Około 7,5 mld PLN

Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największy wpływ na rynek
Managerowie firm mediowych, którzy w kolejnym roku koniunktury rynkowej swoje strategie rozwoju zastąpili krótkookresowymi taktykami poprawiania wyniku roku budżetowego. Dewaluowanie wartości produktów, obniżanie i mrożenie cen, brak porozumienia w budowaniu nowych standardów i działań na rzecz poszczególnych mediów jako kategorii - będzie dla tych mediów obciążeniem w okresie spowolnienia i szansą dla mediów dynamicznie się zmieniających.

Co wydarzy się w branży w 2009 roku
Cóż, czeka nas na rynku wydatków reklamowych rok zwiększenia nacisku na optymalizację kosztową, mierzenie efektywności i zwrotu z inwestycji. Wyzwaniem dla reklamodawców może się okazać szybkie i skuteczne reagowanie na zmiany nastrojów konsumenckich. Konieczne będzie budowanie strategii wariantowych o wielu zakładanych scenariuszach realizowanych stosownie do stabilizowania się prognoz. Zapewne zyskają na znaczeniu sprawdzone w dotychczasowej praktyce marketerów media efektywnie wspierające realizacje celów sprzedażowych.
Rok 2009 pokaże, kto jeszcze na rynku reklamy "odrobił zadanie" zmieniającego się rynku i mediów w okresie wzrostów.




mtMarcin Tomczyk, dyrektor Działu ds. Klientów Kluczowych Time SA

Najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008 roku

Dla rynku radiowego najważniejsze były dwa wydarzenia. Po pierwsze przełączenie Eski Rock na częstotliwości Wawy i tym samym stworzenie panregionalnej stacji o formacie rockowym, nadającej na 18 rynkach. Po drugie utworzenie pakietu Chilli Zet z jednolitym, chilloutowo-jazzowym formatem muzycznym, dostępnym w 13 miastach. Oba ruchy oznaczają kolejny etap porządkowania rynku.

Największe zaskoczenie

Ogólnie rok 2008 był dobrym czasem dla większości mediów, bez większych zaskoczeń, zarówno pozytywnych jak i negatywnych. To, co warto podkreślić, to duża liczba przetargów i przesunięć największych budżetów między agencjami - na pewno wpłynie to w jakimś stopniu na zmianę układu sił negocjacyjnych w kolejnym roku.

pozytywne
Brak spektakularnych wydarzeń.

negatywne
Zaskoczeniem może jedynie być fakt wypuszczenia na rynek przez jedno z wydawnictw pakietu GRP. Jest to koncepcja sprzedawania prasy jak telewizji i tym samym pozbawia prasę większości atutów tego medium. Kreowanie tego typu sprzedaży w dosyć wyszukaną (z punktu widzenia plannerskiego) filozofię to nie koniecznie dobry kierunek.


Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największy wpływ na rynek
Brak spektakularnych wydarzeń w branży mediowej w 2008 oznacza także w pewnym sensie brak wyjątkowych osobowości - trudno wskazać ojców wielkich sukcesów lub porażek na stabilnym rynku.

Co wydarzy się w branży w 2009 roku
Wszyscy z niecierpliwością oczekują rozwoju sytuacji w kontekście zawirowań na rynku finansowym. Tak naprawdę kierunek rozwoju rynku pokażą dopiero pierwsze miesiące 2009 roku. Można spodziewać się innych niż w latach ubiegłych alokacji budżetów reklamowych, zwłaszcza klientów międzynarodowych. To może oznaczać, że bardzo istotną rolę w 2009 roku będą odgrywały m.in. koszty. Tu widzę szansę dla mediów o niskich kosztach dotarcia i relatywnie wysokim zasięgu, takich jak radio.

Pierwsze m-ce 2009 pokażą kierunek i siłę zmian. Jeśli nawet rynek reklamowy wyjdzie obronną ręką z obecnych zawirowań ekonomicznych, to wzrosty nie będą tak spektakularne jak w 2007 i 2008 roku. Musimy jednak mieć świadomość, że nawet w obliczu zmian gospodarczych klienci będą musieli realizować swoje plany marketingowe i inwestować w reklamę.



cudnyAndrzej Cudny - Cube Group SA (o reklamie w internecie)

Najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008 roku

Ciężko wskazać jedno wydarzenie, które było najważniejsze. Z punktu widzenia rozwoju branży internetowej bardzo ważny jest raport IAB i Pricewaterhouse Coopers dotyczący wydatków na reklamę internetową oraz dalszy wzrost zainteresowania reklamą SEM oraz rozliczaną za efekt - CPC, CPL, CPA. Z uwagi na zarysowujące się trendy oraz kryzys, rok 2008 może też być początkiem (długiego) końca reklam graficznych rozliczanych w modelu CPM. Warto zwrócić uwagę na coraz większą popularność video w kontekście przekazu reklamowego oraz informacyjnego. Na pewno podkreśliłbym także dynamiczny rozwój serwisu Nasza-Klasa i gorączkę wokół tematu serwisów z metką Web 2.0. Warto wspomnieć również o przejęciu Gemiusa. Z wydarzeń około branżowych, które będą miały w przyszłości wpływ na korzystanie z Internetu, jest debiut iPhone w Polsce i wzrost zainteresowania wszelkiego rodzaju smartphonami przez naszych rodaków.

Największe zaskoczenie

- pozytywne

Napewno raport IAB i Pricewaterhouse Coopers. Wartość rynku na poziomie 743 mln w 2007r i zapowiedzi ponad 1 mld w tym roku robią wrażenie.

-negatywne

Negatywnie oceniam działania Jerrego Yanga z Yahoo, który parokrotnie odrzucił intratną propozycję Microsoftu, a następnie zapowiedział rezygnację z funkcji prezesa Yahoo, zostawiając akcjonariuszy z akcjami wartymi ok. 60 proc. mniej niż wspomniana oferta.


Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największy wpływ na rynek

Zespół IAB z Jarkiem Sobolewskim na czele za wspomniany przeze mnie kilkukrotnie raport dotyczący wydatków w branży. Myślę, że to swoista kropka nad "I" ukazująca to medium w pełnym świetle.

Co wydarzy się w branży w 2009 roku

Niestety zwalniająca gospodarka światowa odbije się rykoszetem na budżetach reklamodawców w roku przyszłym, jak i kolejnym. Jestem natomiast optymistą, więc przypuszczam, że marketerzy będą obniżać wydatki w każdym medium równomiernie. W mojej ocenie wydatki na radio i prasę znacząco zmaleją, na czym skorzystać może Internet. Reklamodawcy będą nastawieni na maksymalizację efektów swoich kampanii w kontekście sprzedażowym, a do tego świetnie nadaje się SEM oraz afiliacja, gdzie zwrot z inwestycji bardzo łatwo zmierzyć. Lata 2009-2010 rysują się również pod znakiem przejęć i konsolidacji podmiotów na rynku nawet na tak młodym, jak nasz. Duzi gracze nie zmarnują czasu kryzysu, który do tego świetnie się nadaje. Oczekuję też dalszego wzrostu udziału reklam video i liczę na wzrost zainteresowania reklamą mobilną. Twarde lądowanie natomiast może czekać sporo serwisów spod znaku Web 2.0, szczególnie tych obliczonych na szybki zysk o słabym modelu biznesowym.


Wiesława Kubaczewska, dyrektor Biura Reklamy Ambient Infinity, autorka książki "Radio - historia i współczesność"


Najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008 roku
Niezmiennie od kilku już lat konkurs Effie.

Największe zaskoczenie
pozytywnym
Podjęcie decyzji przez Eurozet o utworzeniu nowego radia o charakterze chilloutowym. I drugie - TVN Warszawa - zobaczymy, jak odnajdzie się na rynku mediów warszawskich.

negatywnym
Brak ustaleń dotyczących regulacji rynku medialnego.

Wartość rynku reklamowego w 2008 roku
Wartość rynku w 2008 roku będzie kształtować się na poziomie ok. 7 mld złotych.

Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największy wpływ na rynek
Grzegorz Kiszluk red. naczelny Brief-u, który "spina" rynek mediów i rynek reklamy. Prowadzone przez niego pismo i inne projekty jak BriefIndex, Historie Marek czy Brief TV są zawsze na wysokim poziomie merytorycznym, dostarczając branży wielu ciekawych informacji.

Co wydarzy się w branży w 2009 roku
Branża w 2009: rynek oczekuje, co wydarzy się na rynku prasy ogólnopolskiej i jaki będzie to miało wpływ na pozostałe media.

Zmiany: kryzys, który w roku 2008 dotknął rynek finansowy, może spowodować obniżenie wydatków na reklamę w ogóle, a w szczególności banków i instytucji z nimi związanych w sposób bezpośredni i pośredni. Obniżenie w roku 2008 sprzedaży nowych samochodów także wpłynie na wydatki na reklamę niektórych marek.

W związku z ogłoszonymi w 2008 r. przetargami na budżety największych reklamodawców takich jak Grupa TP, Grupa PZU (tu jeszcze czekamy na rozstrzygnięcie), Unilever i kilku innych, istnieje duża szansa na wykorzystanie w strategiach tych firm nowych mediów.

Trendy: Pojawienie się w 2008 roku wielu nowych mediów z branży Digital OOH TV powinno spowodować zainteresowanie reklamodawców i ich ujmowanie w budżetach reklamowych. Klienci zaczną dostrzegać wartość tych nośników i ich siłę reklamową

Na ile szacuje się wzrost rynku w 2009 roku w reprezentowanej przez Panią branży
Trudno tu mówić o wzroście. Raczej będzie to budowanie sprzedaży na szerszą skalę. W roku 2008 branża (DOOH TV) głownie rekomendowała reklamodawcom i domom mediowym nowe nośniki. Z kolei w 2009 roku pojawią się już konkretne budżety reklamodawców wykorzystujących DOOH TV w komunikacji marketingowej.

Dołącz do dyskusji: Rok 2008 pod lupą branży reklamowej - prognozy na 2009

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
robinson
a ja powiem tak PMT to oszuści i kłamcy - oszukuja w wypłatach - nie polecam tej agencji - ludzie dla nich pracuja a oni ich oszukuja na kadym kroku - wyegzekwowanie wypłąty takiej jak powinna byc ewentualnie dowiedzenie sie czegokolwiek to porazka na całej lini
0 0
odpowiedź