SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Pasażerowie skarżą się na skanowanie dowodów przez Ryanair. Reaguje UODO

Spora grupa pasażerów linii lotniczych Ryanair poskarżyła się do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, że przewoźnik podczas odprawy przed lotem wymaga m.in. skanów dowodów osobistych. UODO przekaże sprawę irlandzkiemu organowi nadzorczemu oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W komunikacie Urzędu Ochrony Danych Osobowych podano, że pasażerowie Ryanaira kierowali zawiadomienia dotyczące ich zdaniem niewłaściwego postępowania z danymi osobowymi. Opisywali m.in., że przewoźnik w celu przeprowadzenia odprawy żąda, np. skanów dowodów osobistych. Jeśli pasażer się na to nie zgadzał, oczekiwano od niego, że zapłaci dodatkowo za weryfikację jego tożsamości w systemie komputerowym.

- Konsekwentnie przypominamy, że utrata kontroli nad danymi osobowymi rodzi niebezpieczeństwo nieuprawnionego wykorzystania tych danych. Także ich nadmiarowe pozyskiwanie przez administratorów bywa nieuzasadnione. Dlatego cieszę się, że Polacy zwracają uwagę, jak i gdzie wykorzystywany jest ich dowód osobisty. Podjęliśmy odpowiednie działania, aby wyjaśnić, czy bezpieczeństwo ich danych osobowych nie jest zagrożone - komentuje Jakub Groszkowski, zastępca prezesa UODO.

Urząd zapowiedział, że po analizie skarg i uzupełnieniu braków formalnych sprawa zostanie przekazana do irlandzkiego organu nadzorczego - The Data Protection Commission. - Zaangażowanie w sprawę irlandzkiego organu nadzorczego wynika z faktu, iż spółka Ryanair ma siedzibę w Irlandii. Jak przewiduje ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO) w takich przypadkach dalsze procedowanie odbywać się może w ramach mechanizmu współpracy między wiodącym organem nadzorczym a innymi organami nadzorczymi, których sprawa dotyczy (art. 60) - wyliczono w komunikacie UODO.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Ponadto prezes UODO zwrócił się do prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o „rozważenie zbadania praktyk stosowanych przez tę linię lotniczą pod kątem tego, czy nie naruszają one zbiorowych interesów konsumentów”.

Dołącz do dyskusji: Pasażerowie skarżą się na skanowanie dowodów przez Ryanair. Reaguje UODO

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Papuga
A uodo zajął się tym jak pisowcy w min. zdrowia wykorzystują dane wrażliwe. Czy lepiej śmierdzącego g... nie ruszać, bo to nasi?
19 9
odpowiedź
User
Juras
Kolejny argument za unikaniem busiarzy lotnictwa
8 5
odpowiedź
User
Robert
Czy można gdzieś uzyskać informacje nt. hałasu emitowanego przez samoloty startujące z polskich lotnisk? Gdzie są czujniki hałasu w miastach około lotniskowych?
6 5
odpowiedź