SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Allegro: 31 proc. wpływów więcej i 399 mln zł zysku, 96 mln zł za 80 proc. eBiletu

W ub.r. Allegro.pl osiągnęło wzrost przychodów sprzedażowych o 31 proc. do 2,39 mld zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych o 46,9 proc. do 1,18 mld zł jego zysk netto poszedł w górę z 230,08 do 399,02 mln zł. Firma zatrudnia prawie 2 tys. osób, za 80 proc. akcji eBilet Polska zapłaciła 95,89 mln zł.

Przychody firmy Allegro.pl z usług e-commerce zwiększyły się z 1,61 mld zł w 2018 roku do 2,08 mld zł, wpływy reklamowe - ze 128,1 do 165,69 mln zł, przychody ze sprzedaży towarów - z 62,79 do 115,21 mln zł, a pozostałe wpływy - z 25,95 do 30,42 mln zł.

Allegro to najpopularniejszy serwis e-commerce w Polsce. Według badania Gemius/PBI w maju br. zanotowało 18,38 mln realnych użytkowników, 1,76 mld odsłon oraz 16 minut i 33 sekundy średniego dobowego czasu korzystania przez odwiedzającego, a aplikacja mobilna Allegro - 4,83 mln użytkowników. Na początku br. Allegro w rankingu mierzącej ruch internetowy firmy Similarweb znalazło się na dziesiątym miejscu wśród platform e-commerce z całego świata.

Wpływy z e-commerce to przede wszystkim z prowizji od sprzedaży na platformie, a marketingowe - z opcji płatnej promocji ofert. W ostatnich latach Allegro podwyższało prowizję w niektórych kategoriach (jednocześnie rezygnowano z opłat za wystawianie ofert), natomiast od początku czerwca br. prowizja jest naliczana nie tylko od cen produktów, lecz także kosztów dostawy.

140 tys. profili firmowych na Allegro

Allegro.pl podało, że na jego platformie działa obecnie 140 tys. kont firmowych i nadal ich przybywa.

- Dzięki licznym innowacyjnym rozwiązaniom wprowadzonym na platformie, w 2019 otwarto blisko 20 tys. nowych kont firmowych. Sprzedaż na platformie Allegro rozpoczęło 300 nowych marek w tym Carrefour, Duracell, Inglot, Tefal, Lavazza czy Nivea. W 2019 r. sprzedawcy zwiększyli liczbę opublikowanych ofert o 40 proc. do łącznie 130 mln. To 100 tysięcy nowych ofert każdego dnia - opisano.

Czytaj także: wygraj nagrody po 10 tys. dolarów

256 pracowników więcej, mocno w górę koszty Allegro Smart!

Koszty operacyjne Allegro.pl w ub.r. wyniosły 1,18 mld zł, po wzroście o 46,9 proc. z 802,49 mln zł w 2018 roku. Wydatki pracownicze zwiększyły się z 221,18 do 266,35 mln zł, a marketingowe - z 241 do 258,79 mln zł. Na koniec ub.r. w firmie pracowało 1 969 osób, wobec 1 713 rok wcześniej.

Mocno wzrosły koszty dostaw - z 49,55 do 268,53 mln zł, co wynika z wprowadzenia jesienią 2018 roku usługi abonamentowej Allegro Smart!. Od połowy marca do połowy czerwca w związku z epidemią z tej opcji można było korzystać za darmo, a właśnie ograniczono listę obsługujących te dostawy firm kurierskich.

Popularność Allegro Smart! rośnie - na koniec 2018 roku zobowiązania Allegro.pl dotyczące tej usługi wynosiły 17,19 mln zł, a rok później - 28,58 mln zł.

Koszty obsługi płatności poszły w górę rok do roku ze 128,64 do 132,06 mln zł, wydatki wartość sprzedanych towarów i materiałów - z 57,04 do 120,36 mln zł, koszty usług IT - z 36,46 do 41,61 mln zł, natomiast pozostałe nakłady operacyjne - z 68,62 do 91,53 mln zł. Z kolei koszty amortyzacji zwiększyły się z 401,87 do 414,03 mln zł.

96 mln zł za 80 proc. eBilet Polska

Wiosną ub.r. Allegro.pl po uzyskaniu zgody prezesa UOKiK-u sfinalizowało kupno 80 proc. akcji firmy eBilet Polska. Do jej władz wprowadziło swoich menedżerów: członkiem zarządu została Edyta Sidwa, a do rady nadzorczej Grzegorz Czapski, Damian Zapłata i Tom Ruhan.

W sprawozdaniu Allegro.pl zaznaczono, że cena tych akcji wyniosła 95,89 mln zł plus 0,96 mln zł kosztów transakcyjnych.

Do Allegro.pl należy też trzy dużo mniejsze spółki zależne oraz 15,8 proc. udziałów Polskich Badań Internetu odpowiadających za badanie Gemius/PBI.

399 mln zł zysku netto na dywidendę, 312 mln zł na odsetki

W ub.r. Allegro.pl osiągnęło 798 mln zł zysku operacyjnego, wobec 621,48 mln zł rok wcześniej.

Przychody finansowe firmy zwiększyły się z 5,72 do 23,31 mln zł, a koszty finansowe zmalały z 335,07 do 320,89 mln zł. Spółka w ub.r. zapłaciła 312,02 mln zł odsetek, a w 2018 roku - 319,47 mln zł.

W ub.r. zobowiązania Allegro.pl z kredytów i pożyczek w części długoterminowej zmalały z 4,17 do 3,62 mld zł, a w części krótkoterminowej zwiększyły się z 214,84 do 305,38 mln zł.

Kapitał zakładowy firmy zmniejszył się przez rok z 34 do 33,02 mln zł, a kapitał zapasowy - z 8,41 do 7,97 mld zł.

Właścicielem Allegro.pl jest luksemburska spółka Adinan Bondco kontrolowana przez fundusze inwestycyjne Cinven, Permira i Mid Europa Partners. Właściciel Allegro.pl pod koniec czerwca zdecydowało, że cały zeszłoroczny zysk netto firmy zostanie mu wypłacony w formie dywidendy.

W drugiej połowie czerwca agencja Bloomberg podała, że fundusze Permira i Mid Europa Partners rozważają sprzedaż części swoich udziałów w Allegro poprzez wprowadzenie firmy na giełdę. Może to nastąpić po wakacjach, a wycena spółki wynieść ok. 10 mld euro.

Czytaj także: wygraj nagrody po 10 tys. dolarów

Dołącz do dyskusji: Allegro: 31 proc. wpływów więcej i 399 mln zł zysku, 96 mln zł za 80 proc. eBiletu

8 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Sbx
Nie znam gorszej firmy sprzedającej bilety na rynku niż eBilet.pl. Poziom obsługi jest skandaliczny. Raz kupiłem tam bilety i nigdy więcej tego nie zrobię czego i wam szczerze odradzam. Zreszta wystarczy poczytać opinie na Google Maps.
Mam szczera nadzieje ze Allegro zrobi z tym porządek.
0 0
odpowiedź
User
Jan
A ja wolę Empik Premium zamiast Allegro Smart. Dostaje to samo a na dodatek daje pieniądze polskiej firmie.
0 0
odpowiedź
User
Amman
@Jan...może warto pomyśleć zanim się napisze? Już nie mówiąc o "celowym" wspieraniu firmy W zależności od jej (cokolwiek to znaczy) pochodzenia. Grupa Empik jest tak samo polska, jak Biedronka.
0 0
odpowiedź