SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Allegro faworyzuje swój e-sklep? UOKiK uzasadnia zarzuty

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przekazał Allegro szczegółowe uzasadnienie zarzutów postawionych ponad dwa lata temu. Regulator uważa, że firma na swojej platformie faworyzuje własny sklep kosztem innych sprzedawców. Allegro nie zgadza się z zarzutami.

Article

Postępowanie antymonopolowe wobec Allegro zostało wszczęte przez UOKiK w grudniu 2019 r. Wcześniej przez ponad dwa lata Urząd prowadził postępowanie wyjaśniające, podjął je na podstawie licznych sygnałów od przedsiębiorców prowadzących sprzedaż na tej platformie. Skarżyli się, że są gorzej traktowani niż oficjalny sklep Allegro, którego produkty były identyfikowane w wynikach wyszukiwania jako najbardziej trafne.

- Działania Allegro mogły niekorzystnie wpływać na sytuację konkurencyjną niezależnych sklepów internetowych, których produkty mogły być mniej widoczne na platformie w porównaniu do własnych ofert Allegro. W konsekwencji, produkty niezależnych sprzedawców mogły być rzadziej wybierane przez kupujących - skomentował Marek Niechciał, ówczesny prezes UOKiK.

Wg UOKiK Allegro miało więcej danych niż inni sprzedawcy

W poniedziałek Allegro poinformowało, że otrzymało szczegółowe uzasadnienie zarzutów (SUZ) postawionych przez Urząd, czyli m.in. podsumowanie domniemanych naruszeń ze strony spółki oraz przedstawia zebrane dowody.

Przypomniano, że „UOKiK zarzuca Allegro PL nadużywanie pozycji dominującej na polskim rynku rynków handlu elektronicznego B2C poprzez faworyzowanie własnej sprzedaży detalicznej, w stosunku do działań sprzedażowych sprzedawców zewnętrznych działających na platformie Allegro PL”.

Faworyzowanie własnej sprzedaży detalicznej miało następować poprzez udzielenie dostępu do informacji o funkcjonowaniu platformy lub zachowaniu konsumentów na platformie, a także informacji dotyczących funkcji sprzedażowych lub promocyjnych na platformie.

Z komunikatu Allegro wynika, że UOKiK zamierza wydać decyzję stwierdzającą naruszenie pozycji dominującej przez firmę i nakazującą jego zaniechanie w zakresie, w jakim naruszenie nie zostało zaniechane oraz nakładającą karę pieniężną na spółkę. Maksymalna wysokość takiej kary może wynosić 10 proc. obrotu osiągniętego przez Allegro PL w roku poprzedzającym nałożenie kary.

- Jednocześnie SUZ nie prowadzi jeszcze do zakończenia sprawy prowadzonej przez UOKiK co do jej istoty, ani nie przesądza, że postępowanie zakończy się wydaniem decyzji o nałożeniu kary lub determinuje dokładną wysokość tej kary. Niemniej jednak, z uwagi na fakt, że pewne naruszenia zostały stwierdzone przez UOKiK, prawdopodobieństwo negatywnego wyniku postępowania UOKiK może wzrosnąć - napisano.

Allegro: własny e-sklep generuje tylko 1 proc. sprzedaży

Spółka nie zgadza się z twierdzeniami UOKiK. Poinformowała, że 99 proc. sprzedaży na platformie Allegro PL jest generowana przez niezależnych sprzedających, podczas gdy własna sprzedaż detaliczna odpowiada tylko za pozostały 1 proc.

 

Firma podkreśliła, że „nie posiada pozycji dominującej i nie faworyzowała sprzedaży 1P w sposób niezgodny z prawem konkurencji”.

- Tym niemniej, Allegro PL zamierza dalej w pełni współpracować z UOKiK. Zgodność z przepisami jest dla spółki kluczowa na wszystkich poziomach działalności - zaznaczyła w komunikacie.

Allegro z własnymi automatami paczkowymi i nowym szefem

Od wiosny ub.r. Allegro rozwija swoją sieć automatów paczkowych, na koniec grudnia ub.r. miało tysiąc maszyn, w br. chce postawić kolejne 2 tys. Na początku listopada firma uruchomiła opartą na nich usługę logistyczną One Box dla kupujących.

W połowie grudniu usługa pojawiła się w kolejnych ośmiu miastach: Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku, Gdyni, Łodzi, Bydgoszczy, Krakowie i Katowicach. Równocześnie Allegro poinformowało, że podpisało umowy dotyczące instalowania automatów na stacjach Shell i przy sklepach Stokrotka.

Z początkiem marca Allegro podwyższyło prowizję sprzedażową w prawie wszystkich kategoriach dla sprzedawców z kontami firmowymi. Tacy sprzedawcy płacą też więcej za dostawy Pocztą Polską i UPS w ramach Allegro Standard.

Z końcem sierpnia ze stanowiskami dyrektora Allegro.eu i prezesa Allegro pożegna się Francois Nuyts, kierujący firmą od czterech lat. Obie funkcje obejmie Roy Perticucci, wcześniej związany m.in. Amazonem i europejskimi strukturami Tesco.

W pierwszym kwartale br. grupa Allegro przy wzroście przychodów o 15,1 proc. do 1,393 mld zł zanotowało spadek zysku netto z 269,6 do 166,9 mln zł, przesądziły o tym mocno rosnące wydatki na dostawy i pracowników. Firma obniżyła prognozy dotyczące swojego organicznego wzrostu w br., tłumacząc to wysoką inflacją.

Natomiast według wstępnych danych w całym zeszłym półroczu br. Allegro osiągnęło wzrost skonsolidowanych przychodów o 69 proc. do 3,6 mld zł i spadek skorygowanego zysku EBITDA o 13,6 proc. do 947,1 mln zł. Jego rentowność pogorszyły przejęte wiosną Mall Group i WE|DO, które miały 67 mln zł straty EBITDA.

Dołącz do dyskusji: Allegro faworyzuje swój e-sklep? UOKiK uzasadnia zarzuty

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
mike
Nie faworyzuje tak... No to przykład dzisiejszy. Banner na górze strony reklamujący Lenor i Ariel. Po kliknięciu przenoszeni jesteśmy do oferty Allegro. To jak to nazwać jak nie faworyzowanie?
odpowiedź
User
kolis
Nie faworyzuje tak... No to przykład dzisiejszy. Banner na górze strony reklamujący Lenor i Ariel. Po kliknięciu przenoszeni jesteśmy do oferty Allegro. To jak to nazwać jak nie faworyzowanie?


Dlaczego na własnej platformie nie można faworyzować własnego sklepu. Tak samo można by zarzucić dowolnej stronie internetowej, że podlinkowywuje tylko inne własne witryny, a nie witryny konkurencji.
odpowiedź
User
mike
Nie faworyzuje tak... No to przykład dzisiejszy. Banner na górze strony reklamujący Lenor i Ariel. Po kliknięciu przenoszeni jesteśmy do oferty Allegro. To jak to nazwać jak nie faworyzowanie?


Dlaczego na własnej platformie nie można faworyzować własnego sklepu. Tak samo można by zarzucić dowolnej stronie internetowej, że podlinkowywuje tylko inne własne witryny, a nie witryny konkurencji.


Allegro z założenia ma służyć tysiącom mniejszym lub większym sprzedawcą od których kroi niemałe prowizje. Ciekawe czy sklep Allegro płaci Allegro prowizje i inne opłaty np. za wyróżnienie i czy jest to stawka jaka obowiązuje wszystkich czy też jakaś promocyjna?
odpowiedź