SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Grupa NFI EM&F chce utrzymać ok. 8-proc. marżę EBITDA w 2009 r. mimo kryzysu

Grupa NFI Empik Media & Fashion zamierza kontynuować strategię przyjętą na czas kryzysu, co oznacza maksymalne oszczędności oraz ograniczenie nakładów inwestycyjnych i rezygnację z akwizycji w 2009 r., zapowiedział we wtorek prezes spółki Maciej Dyjas. Zaciskanie pasa i skupienie się na najbardziej rentownych segmentach działalności ma pozwolić spółce utrzymać 8-proc. rentowność EBITDA i co najmniej powtórzyć ubiegłoroczne wyniki.

"Naszym celem, który deklarowaliśmy zawsze jest utrzymanie marży EBITDA w przedziale 8-9%, ale ponieważ czasy są ciężkie będzie to pewnie bliżej 8%. Jednak w obecnej sytuacji naprawdę trudno jest podać odpowiedzialne prognozy, ponieważ wiele będzie zależało od okresu świątecznego, a więc nastrojów i skali wydatków konsumentów" - powiedział Dyjas podczas konferencji prasowej.

Według niego, mimo pogarszającej się sytuacji na rynku pracy, zauważalny jest jednak lekki wzrost optymizmu u konsumentów. Prezes dodał, że widać to m.in. po większej liczbie klientów, którzy robią zakupy w sklepach należących do Grupy. Kiedyś było to ok. 30 na 100, dziś ta liczba wzrosła średnio do 33, choć skala wydatków na jednego klienta zmniejsza się. Drugim argumentem przemawiającym za nadziejami prezesa jest ulokowanie większości sklepów w dużych i średnich miastach, gdzie mieszkają bardziej zamożni i optymistyczniej nastawieni klienci.

Prezes zapewnił, że spółka nadal stale pracuje nad maksymalnym ograniczaniem kosztów działalności, głównie negocjując zmniejszenie kosztów najmu oraz rezygnacje z części nierentownych sklepów.

"Dobrym przykładem jest Rosja, gdzie zamknęliśmy 19 sklepów małych i w mniejszych miastach, otwierając 'tylko' 6 nowych, ale dużych i w Moskwie. I okazało się, że sprzedaż z m2 jest tam nawet 10-krotnie większa niż na prowincji. Z tych ruchów spodziewamy się poprawy sprzedaży i rentowności" wyjaśnił Dyjas.

Globalnie spółka zaplanowała 56-71 nowych otwarć, ale jednocześnie kontynuowana będzie strategia zamykania lub zmiany asortymentu w części placówek. Prezes wyliczył, że w I półroczu otwarto 34 nowe punkty, ale likwidacji uległy 33 placówki.

Jednak nawet mimo trudnej sytuacji gospodarczej firma nie rezygnuje z kolejnych inwestycji, choć Empik skupi się tylko na najważniejszych rynkach i w największych miastach w poszczególnych krajach. Natomiast strategia oszczędności najmocniej widoczna jest w zakresie podboju nowych rynków i akwizycji.

"Jesteśmy ewentualnie zainteresowani poszerzeniem działalności 'smykowej' czyli dziecięcej, chętnie też przejęlibyśmy też jedną-dwie licencje modowe. Jednak ten drugi temat to nie koniecznie akwizycja, ale też można przejąć licencję od franszyzodawcy, który ma kłopoty ze swoim dotychczasowym kontrahentem. To jednak temat na dalszą przyszłość" - powiedział agencji ISB Dyjas.

Empik nie jest więc zdeterminowny i nie spieszy się z szybkimi przejęciami, choć zdaniem prezesa "zgłaszają się rozmaici ludzie, od lewej do prawej". Jednak jakiekolwiek decyzje zostaną podjęte dopiero w przyszłym roku, gdy unormuje się sytuacja w globalnej gospodarce i w miarę odpowiedzialnie będzie można ogłosić koniec kryzysu. Do tego czasu bardziej prawdopodobne są rezygnacje z części asortymentu niż zakupy nowych marek czy firm.

"Nie planujemy na pewno wycofywania się z jakiegokolwiek kraju, ale możemy zrezygnować z kilku marek modowych. Już zrobiliśmy to z drogiego i ekskluzywnego Cortefiel'a, a wkrótce zrezygnujemy z Palmersa, który odkupi od nas operacje w Polsce" - podsumował dla agencji ISB Maciej Dyjas.

Działalność grupy NFI EM&F skupia się na dystrybucji detalicznej i hurtowej produktów kategoriach: media, produkty dla dzieci oraz marki franczyzowe - moda i kosmetyki. Sieć grupy EM&F liczy 638 sklepów i szkół językowych w Polsce, Rosji, na Ukrainie, w Niemczech i w Kazachstanie.

Spółka zarządza portfelem ponad 40 marek - m.in.: Hugo Boss, Esprit, Mango, Mexx, Palmers, Aldo, Chanel, Dior, Shiseido, Givenchy, Guerlain, Kenzo, Salvador Dali oraz markami własnymi - Empik, Smyk, SJO Empik, Speak Up, Cool Club i Smiki.

Spółka NFI Empik Media & Fashion miała 16,24 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I poł. 2009 roku wobec 24,57 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody wyniosły 1199,93 mln zł wobec 918,66 mln zł rok wcześniej.

Dołącz do dyskusji: Grupa NFI EM&F chce utrzymać ok. 8-proc. marżę EBITDA w 2009 r. mimo kryzysu

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl