SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Internet Rzeczy (IoT) dostarcza kibicom nową jakość doświadczeń sportowych

Internet Rzeczy (IoT) i technologie na stadionach są dla kibiców gwarantem spersonalizowanej obsługi w czasie rzeczywistym. A to przekłada się na intensywność wrażeń ze sportowych aren - wynika z raportu Deloitte.

Raport „Internet of Things in Sports. Bringing IoT to Sports Analytics, Player Safety, and Fan Engagement” omawia wpływ innowacyjnych rozwiązań na rynek sportowy. Choć podmioty z tego sektora podnoszą nakłady na inwestycje w technologie, chcąc uniknąć ryzyka pozostania w tyle konkurencji, potrzebują jasnej i przemyślanej strategii na ich zastosowanie.

Kibice chcą odgrywać coraz większą rolę w życiu ulubionych graczy, zarówno na stadionie, jak i poza nim. Umożliwienie im tego za pomocą sieci IoT, pozwoli na zwiększenie frekwencji na stadionie, zbudowanie mocnej pozycji poszczególnych drużyn oraz zapewni stały strumień dochodu organizatorom. Stadiony jednak wciąż nie wykorzystują w pełni opcji wbudowanej łączności, co skutkuje brakiem zasięgu i Wi-Fi podczas meczu. To znacząco ogranicza doświadczenie kibica, a organizacje sportowe tracą możliwość wczesnego wykrywania usterek i ryzykują kosztowną awarią sprzętu – mówi Wojciech Górniak, dyrektor sports business group Deloitte.

Kibic z aplikacją

Aplikacje mobile i media społecznościowe w niebagatelny sposób wpływają na odbiór doświadczeń kibiców na sportowych arenach. Zdaniem ekspertów Deloitte, w najbliższym czasie organizacje będą coraz bardziej wykorzystywać IoT do usprawnienia rozwiązań logistycznych przed, podczas i po meczach. Obejmą m.in. cyfrowe nawigatory pokazujące najkrótszą drogę do wejścia i wyjścia, znalezienie parkingu oraz przemieszczanie się po stadionie za pomocą aplikacji mobilnych, kamer i czujników.

Aplikacje mobilne tworzone przez zarządców stadionów i drużyny sportowe będą udostępniać szczegółowe instrukcje dotarcia do poszczególnych punktów, czas oczekiwania w kolejce, a także statystyki i filmy z gry w czasie rzeczywistym. W celu zapewnienia bezpieczeństwa podczas wydarzenia, Internet Rzeczy będzie wspomagał w obserwowaniu zachowania tłumu za pomocą monitorujących kamer oraz narzędzi do rozpoznawania twarzy.

Szczegółową analizę danych całej lokalizacji umożliwią zwłaszcza wi-fi, sprzęt sieciowy i wizualny (wyświetlacze) oraz systemy ERP (ang. Enterprise Resource Planning). Dopasowują także oferty do indywidualnych potrzeb każdego kibica w czasie rzeczywistym.

- Poprzez programy lojalnościowe organizatorzy mogą nagradzać fanów za obecność i dokonywanie zakupów na terenie stadionu. IoT umożliwia śledzenie ich zwyczajów zakupowych oraz oferowanie kuponów i rabatów na ulubione przez kibica towary czy usługi. W dniu meczu organizatorzy mogą wyświetlać na powieszonych monitorach cyfrowych wybrane posty z mediów społecznościowych w celu zachęcania gości do większej interakcji, udzielenia opinii na temat udogodnień i doświadczeń z tego dnia oraz informować o kolejnych wydarzeniach – wyjaśnia Wojciech Górniak.

IoT generuje dla stadionów nowe przychody

Według analityków Deoitte, inteligentne stadiony sprawią, że kupno biletów, żywności i towarów stanie się łatwiejsze i szybsze dzięki aplikacjom mobilnym. Spersonalizowane pakiety oferować będą wejście na boisko przed rozpoczęciem gry, zwiedzanie stadionu i inne wyjątkowe doświadczenia przed i po meczu. Stadiony stają się centrami rozrywkowo-gastronomicznymi, otwartymi cały rok. Coraz większa liczba ekranów cyfrowych oferuje szereg nowych możliwości dla sprzedaży miejsca na reklamę i praw sponsorskich. Podmioty sportowe mogą także sprzedawać partnerom dane zebrane za pomocą czujników i sygnałów nawigacyjnych do przeprowadzenia badań.

– Wiele organizacji już dziś korzysta z Internetu Rzeczy w celu usprawnienia działalności stadionów, lepszej obsługi zawodników i zwiększenia satysfakcji kibiców. Trenerzy, łącząc zaawansowaną analitykę z czujnikami i nagraniami wideo z rozgrywek, uzyskują informacje dotyczące efektywności i wydajności graczy oraz słabości przeciwnika – mówi Wiesław Kotecki, dyrektor sports business group Deloitte.

Dołącz do dyskusji: Internet Rzeczy (IoT) dostarcza kibicom nową jakość doświadczeń sportowych

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl