SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

„Kruszwil” i Paweł Malinowski odwołali się od kar nałożonych przez UOKiK. Maffashion już zapłaciła

Youtuberzy Marek „Kruszwil” Kruszel i Paweł Malinowski odwołali się od orzeczonych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów kar za brak współpracy. Na pierwszego z nich urząd nałożył 50 tys. zł kary, na drugiego – 20 tys. zł. Trójka influencerów – w tym Maffashion - zapłaciła już swoje kary, jedna kara jest w trakcie egzekucji - dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl.

Marek „Kruszwil” Kruszel (screen: YouTube/Marek Kruszwil) Marek „Kruszwil” Kruszel (screen: YouTube/Marek Kruszwil)

W czerwcu ub.r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na szóstkę influencerów kary wynoszące łącznie 139 tys. zł. Poszło o brak współpracy z urzędem, a sprawa zaczęła się jesienią 2021 roku, kiedy UOKiK wszczął postępowanie w sprawie oznaczania treści komercyjnych w mediach społecznościowych oraz podejrzenia scamu.

„Liczyliśmy na dobrą wolę twórców internetowych, jednak część z nich nie odpowiadała na zadane pytania, unikała przedstawienia konkretnych dokumentów czy informacji lub nie odbierała korespondencji. Brak współpracy w toku postępowania to poważne naruszenie, może bowiem utrudniać udowodnienie stosowania niedozwolonej praktyki, a także wydłuża znacząco możliwość ustalenia stanu faktycznego” – mówił latem ub.r. prezes Tomasz Chróstny.

Najwyższą karę - w wysokości 50 tys. zł - urząd nałożył na Marka „Kruszwila” Kruszela. Marcin Dubiel dostał karę 25 tys. zł, Julia „Maffashion” Kuczyńska  – 30 tys. zł. Postępowanie w ich sprawie było prowadzone od listopada 2021 roku. Niższe kary otrzymali: Paweł Malinowski – 20 tys. zł; Marcin Malczyński – 10 tys. zł i Marlena „Marley” Sojka – 4 tys. zł.

Decyzje nie były prawomocne. Influencerom przysługiwało odwołanie do sądu. Jak teraz dowiedziały się Wirtualnemedia.pl, większość z nich z tego nie skorzystała.

„Decyzje prawomocne i zapłacone: Julia Maffashion Kuczyńska (30 tys. zł), Marcin Malczyński (10 tys. zł), Marlena Marley Sojka (4 tys. zł). Decyzja prawomocna i w trakcie egzekucji: Marcin Dubiel (25 tys. zł). Decyzje nieprawomocne i oczekujące na orzeczenie w SOKiK [Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów – red.]: Marek Kruszwil Kruszel (50 tys. zł), Paweł Malinowski (20 tys. zł)” - przekazało nam biuro prasowe UOKiK.

Czytaj też: UOKiK chce ukarać Chajzera, Dodę i Rozenek-Majdan za nieoznaczone reklamy. „Pokazówka w dobrym celu”

Spytaliśmy agencję influencerską Lifetube, do której należy Malinowski, na jakim etapie jest obecnie sprawa. W czwartek nie dostaliśmy odpowiedzi.

Lifetube w 2019 roku zerwała współpracę z Kruszwilem, a jego kanał zgłoszono policji i prokuraturze, po tym jak wyemitowano tam filmy, w których mogło dojść do nielegalnego wykorzystywania nieletnich.

Kruszwil ma obecnie 306 tys. subskrybentów na YouTubie, jego filmy odnotowały w sumie 18,4 mln wyświetleń. Lord Kruszwil – Zapasowy Kanał ma 130 tys. subskrybentów i 41,6 mln łącznych wyświetleń wideo. Malinowski ma 839 tys. subskrybentów, a wszystkie filmy mają razem 256,9 mln wyświetleń.

Dołącz do dyskusji: „Kruszwil” i Paweł Malinowski odwołali się od kar nałożonych przez UOKiK. Maffashion już zapłaciła

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Meg
Ciekawa sprawa ze za ponad polowa tych tworcow stoi agencja LTTM. Dziekujemy lifetube za patologiczne i nieetyczne dzialania przez ktore rynek i marki postrzegaja cala branze internetowych tworcow, rowniez tych wartosciowych, jako jedno wielkie bagno. Nikt nie zrobill przez lata wiekszej krzywdy influencerom niz wasza pazernosc i chciwosc kolezanki i koledzy.
0 0
odpowiedź
User
+
No właśnie jesli świadomie przyjmujesz w swoje szeregi klienta, który reprezentuje kontrowersyjne kategorie i tworzy szkodliwe tresci lub na granicy regulaminów cyfrowych platform, a ty zamiast reagowac z checi maksymalizacji zysku udajesz, ze problemu nie ma lub problem cie nie dotyczy, to tym samym swiadomie lub nie ale promujesz takie postawy i dajesz przyzwolenie na psucie rynku. Nie ogarniam przez tyle lat jak to moze uchodzic na sucho wszystkim tym sieciom partnerskim, chociaz leaderem jest tutaj LT.
0 0
odpowiedź
User
hehe
Ciekawa sprawa ze za ponad polowa tych tworcow stoi agencja LTTM. Dziekujemy lifetube za patologiczne i nieetyczne dzialania przez ktore rynek i marki postrzegaja cala branze internetowych tworcow, rowniez tych wartosciowych, jako jedno wielkie bagno. Nikt nie zrobill przez lata wiekszej krzywdy influencerom niz wasza pazernosc i chciwosc kolezanki i koledzy.


uważaj bo maly-wielki-dumny na tęczowej tarczy pozwie cię.
0 0
odpowiedź