SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Media Markt ukarany za utrudnianie możliwości reklamowaniawadliwych towarów

Prawie 750 tys. zł będzie musiała zapłacić spółka Media Markt zOlsztyna za utrudnianie konsumentom możliwości reklamowaniawadliwych towarów - uznała prezes UOKiK i nakazała zmianękwestionowanej praktyki.

Z materiałów zgromadzonych w toku postępowania wynika, że MediaMarkt arbitralnie i bez żadnego merytorycznego uzasadnienia poupływie sześciu miesięcy od zakupu odmawiał uwzględnieniareklamacji informując, że niezgodność towaru z umową nie istniała wchwili jego wydania, a konsument nie przedstawił dowodówpotwierdzających twierdzenie przeciwne. UOKiK uznał za niedozwoloneautomatyczne odrzucanie przez Media Markt reklamacji - bezodniesienia się do wskazanych w dokumentach przez konsumentów wad.Ponadto Urząd stwierdził, że klienci spółki byli wprowadzani w błądco do faktycznie przysługujących im uprawnień. W rezultacie osoba,która kupiła wadliwy towar pozostawała z nierozpatrzoną reklamacjąbez rzetelnych informacji o przyczynach odrzucenia jej przezsklep.

Zgodnie z obowiązującymi regulacjami konsument ma prawo złożyćreklamacje w całym okresie odpowiedzialności sprzedawcy zaniezgodność towaru z umową. Obowiązkiem przedsiębiorcy jest jejrzetelne rozpatrzenie, w tym odniesienie się do każdej stwierdzonejprzez konsumenta wady. Jeżeli odmawia uwzględnienia reklamacji musiprecyzyjnie uzasadnić swoje stanowisko.

Zdaniem UOKiK spółka naruszyła dobre obyczaje w zakresieprzyjmowania i rozpatrywania reklamacji, ponadto złamała prawo dorzetelnej, jednoznacznej informacji o przysługujących konsumentomuprawnieniach. Skutkiem tego był brak jasnych kryteriówrozpatrywania reklamacji.
W decyzji Prezes UOKiK nakazała zmianę kwestionowanej praktyki,ponadto na przedsiębiorcę została nałożona sankcja w wysokościprawie 750 tys. zł. Decyzja nie jest ostateczna. Spółka możeodwołać się od niej do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK poinformował, że prowadzi kolejne postępowania przeciwkoplacówkom Media Markt z Opola, Katowic, a także dwóch z Warszawy. Wtoku jest również postępowanie przeciwko jednemu ze sklepów SaturnPlanet z Warszawy.

Oświadczenie Media Markt
Spółka nie zgadzając się z postawionymi w decyzji zarzutamizaskarżyła ją już do Sądu Okręgowego w Warszawie - Sądu OchronyKonkurencji i Konsumentów i w tej chwili oczekuje na rozprawęsądową w tej sprawie.

Wbrew zarzutom postawionym przez Prezesa UOKiK Media Markt wOlsztynie nie naruszała interesów konsumentów w sposób podany wdecyzji. Wprost przeciwnie, zarówno sklep Media Markt w Olsztynie,jak i inne sklepy sieci Media Markt działające w Polsce, zawszerespektowały prawa konsumentów, w tym także ich uprawnienia doreklamowania zakupionych towarów. Mało tego, w większościprzypadków sklepy te wychodzą ponad swoje obowiązki wynikające zprzepisów i uwzględniają także te reklamacje, które obiektywniepowinny być odrzucone.

Nie jest też prawdą, co zarzuca zaskarżona decyzja, że Spółkaodmawiała przyjmowania reklamacji lub narzucała konsumentomsposoby, w jaki mają udowodnić, że niezgodność towarów z umowąsprzedaży istniała już w chwili ich wydania (czyli w praktyce wchwili zakupu) w sytuacjach, w których niezgodność ta była wykrytapo upływie 6 miesięcy od tej chwili. Wprost przeciwnie, reklamacjekonsumentów są zawsze przez nią przyjmowane do załatwienia, a nadtoSpółka pozostawia konsumentom pełną swobodę co do sposobu wykazaniapodnoszonych przez nich faktów.

Wierzymy, iż w toku postępowania sądowego zarzuty postawioneprzez Prezesa UOKiK zostaną zweryfikowane na korzyść Media Markt wOlsztynie.

Dołącz do dyskusji: Media Markt ukarany za utrudnianie możliwości reklamowaniawadliwych towarów

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl