SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

IMk - koncepcyjny samochód elektryczny Nissana (wideo)

Nissan zaprezentował koncepcyjny samochód elektryczny IMk z kompaktowym nadwoziem i technologiami Nissan Intelligent Mobility.

Nissan IMk Nissan IMk

100-proc. elektryczny, bezemisyjny IMk jest zapowiedzią nowego kierunku we wzornictwie Nissana oraz tego, jak marka zamierza kontynuować wdrażanie idei Nissan Intelligent Mobility, czyli swojej wizji dotyczącej sposobów zasilania pojazdów, ich prowadzenia oraz integracji ze społeczeństwem. Projektanci i inżynierowie Nissana zastosowali założenia tej wizji w pojeździe z segmentu dominującego na rodzimym japońskim rynku - zwinnych i dobrze skomunikowanych samochodów miejskich dopasowanych do szerokiego zakresu potrzeb i stylów życia.

Efektem tych prac jest koncepcyjny IMk. Model ten, oparty na nowej platformie samochodu elektrycznego, jest wyposażony w nowy system wspomagający kierowcę ProPilot oraz różne opcje łączności.

Wygląd i proporcje IMk odzwierciedlają minimalistyczną estetykę opartą na nowej filozofii projektowania, którą firma Nissan określa jako "ponadczasowy japoński futuryzm". Nadwozie charakteryzuje się płynnymi konturami, japońskimi motywami oraz kolorystyką "Akagane", w której dominują czerwonawo-miedziane odcienie. Przód z motywem litery V oraz klosze tylnych lamp zespolonych kojarzą się z delikatną drewnianą kratownicą.

- W stylistyce IMk zawarliśmy japońskie DNA. Zderzak, koła, opony, szyby, tylne światła, dach oraz wysoko zamontowany spojler są wykończone wzorem przypominającym splot mizuhiki, czyli cienkiego sznurka z japońskiego papieru ryżowego. Przód, boki i tył koncepcyjnego IMk zostały niejako połączone tym dekoracyjnym i naturalnie układającym się sznurkiem. (...) Tarcza, która zastępuje wlot powietrza znajdujący się w tym miejscu w samochodach z silnikami spalinowymi, jest sygnaturą zdefiniowanego na nowo języka stylistycznego. (...) jednocześnie osłania czujniki i inne podzespoły elektroniczne stanowiące część zaawansowanych systemów zastosowanych w tym modelu - powiedział Satoru Tai, dyrektor ds. projektowania w firmie Nissan.

Jeśli chodzi o wnętrze koncepcyjnego Nissana IMk, zamiast foteli zastosowano pojedynczą kanapę, która została pokryta marszczoną tapicerką. Także tapicerowane i utrzymane w pastelowych kolorach jest pokrycie deski rozdzielczej i drzwi. Natomiast w zestawie wskaźników, na drzwiach oraz na kierownicy umieszczono akcenty w kolorystyce "Akagane". W dolnej części drzwi znalazły się drewniane listwy, dodatkowo wyeksponowane za pomocą ukrytego oświetlenia. Z kolei ciemna, kawowa wykładzina przetykana jest metalizowanymi nitkami.

Poza przyciskiem uruchamiania silnika i dźwignią sterowania kierunkiem jazdy, na wąskiej desce rozdzielczej IMk nie ma fizycznych przełączników. Po włączeniu zasilania w kabinie ukazują się elementy sterowania funkcjami komfortu, z podświetlonymi ikonami ustawień w kolorystyce "Akagane".

Informacje dotyczące jazdy, w tym prędkość i wskazówki nawigacji, wyświetlane są na pryzmatycznym ekranie, który został pozbawiony ramki. Informacje, których zakres kierowca może indywidualnie skonfigurować, pojawiają się też jako hologramy. Oświetlenie wnętrza dopasowuje się do dominującego koloru treści wyświetlanej na ekranie pryzmatycznym. W czasie korzystania z ekranu dotykowego, np. przy przesuwaniu widoku mapy, wyświetlane są animacje w formie przelatującego stada ptaków. Można też dostrzec wzór ptaka podpowiadający jak korzystać z wyświetlacza.

Koncepcyjny Nissan IMk jest wyposażony w technologie, które pomagają kierowcy w różnych sytuacjach – na drogach ekspresowych, miejskich ulicach i parkingach. Sterowana ze smartfona i powiązana z systemem ProPilot funkcja zdalnego parkowania umożliwia automatyczne parkowanie pojazdu już po jego opuszczeniu przez kierowcę i pasażerów. W ten sam sposób, za naciśnięciem przycisku, można przywołać samochód z parkingu.

Technologia wspomagania kierowcy oparta na zaawansowanej wersji systemu ProPilot 2.0 poprawia bezpieczeństwo dzięki połączeniu wsparcia jazdy autostradowej z możliwością autonomicznej jazdy jednym pasem ruchu.

Kierowca może połączyć się z samochodem przez smartfon aby zweryfikować swoją tożsamość, automatycznie zastosować indywidualne ustawienia położenia fotela, oświetlenia wnętrza i klimatyzacji oraz wprowadzić trasę podróży. Przed wyruszeniem w podróż IMk informuje kierowcę przez smartfon o optymalnym czasie wyjazdu pozwalającym np. uniknąć jazdy w szczycie komunikacyjnym. Po przybyciu na miejsce samochód sam się zaparkuje, sam podłączy się do domowego systemu zarządzania energią oraz zwróci nadwyżkę prądu zgromadzonego w akumulatorach do domowej sieci poprzez system współdzielenia energii Vehicle-to-Home.

W czasie jazdy kierowca i pasażerowie mogą korzystać z technologii Invisible-to-Visible (I2V). Łącząc dane z czujników na zewnątrz i wewnątrz samochodu z danymi z chmury, technologia I2V pozwala monitorować bezpośrednie otoczenie pojazdu i przewidywać zdarzenia, a także informować o tym, co dzieje się w miejscu zasłoniętym budynkiem czy za rogiem ulicy. Wskazówki są podawane w interaktywny sposób, np. przez awatary pojawiające się w kabinie.

 

 

Dołącz do dyskusji: IMk - koncepcyjny samochód elektryczny Nissana (wideo)

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl