SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

PayU obsłużyło płatności za prawie 100 mld zł. Ubyło 20 mln zł zysku

Operator płatności internetowych PayU w minionym roku finansowym zwiększył wartość obsłużonych transakcji o 18 proc. do 98,58 mld zł i przychody sprzedażowe o 35,6 proc. do 743,2 mln zł. Natomiast przy wyższej dynamice kosztów jego zysk netto skurczył się z 29,5 do 9,3 mln zł.

743,21 mln zł wyniosły wpływy PayU w roku rozliczeniowym od kwietnia ub. do marca br. rok wcześniej było to 548,12 mln zł. Spółka obsłużyła w zeszłym roku finansowym 467,94 mln transakcji (to 14 proc. więcej niż przed rokiem) o łącznej wartości 98,58 mld zł (wzrost o 18 proc. rok do roku).

System PayU działa w wielu platformach e-commerce, a firma zarabia przede wszystkim na prowizjach od płatności: w Polsce przychody w tym obszarze poszły w górę z 298,43 do 355,81 mln zł, a za granicą - ze 173,1 do 253,65 mln zł. Z kolei wpływy z prowizji od sprzedaży ratalnej w Polsce podskoczyły z 48,61 do 77,98 mln zł, a za granicą zmalały - z 3,81 do 3,04 mln zł.

Już 11 mln zł od Grupy OLX

Za granicą spółka zarobiła też sporo z usług programistycznych (wzrost z 12,49 do 22,72 mln zł), opłat za zarządzanie (z 5,73 do 13,33 mln zł) oraz kredytów płatniczych (w górę z 492,3 tys. do 9,18 mln zł).

Sprzedaż w ramach koncernu Naspers, do którego należy PayU, poszły w górę z 65,38 do 102,98 mln zł. Wpływy od Dante International, właściciela rumuńskiej platformy eMAG, zwiększyły się z 36,48 do 48,14 mln zł, a od jej rumuńskiej spółki zależnej wyniosły 3,39 mln zł.

Z kolei przychody od Grupy OLX podskoczyły z 4,64 do 11,56 mln zł, zaś te od PayU Fintech Holdings - z 4,64 do 19,37 mln zł. Od swojego bezpośredniego akcjonariusza, holenderskiej spółki MIH PayU, firma zainkasowała 13,66 mln zł, wobec 12,49 mln zł rok wcześniej.

W PayU 31 pracowników więcej

Na działalność operacyjną PayU w zeszłym roku finansowym przeznaczyło 718,39 mln zł, o 43 proc. więcej niż przed rokiem (502,28 mln zł). Zdecydowana większość tego wzrostu przypada na usługi obce, których koszty poszły w górę z 427,14 do 614,19 mln zł.

Z kolei nakłady na wynagrodzenia zwiększyły się z 43,05 do 62,63 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 9,05 do 12,03 mln zł. W zeszłym roku spółka zatrudniała na etatach średnio 330 osób, o 31 więcej niż przed rokiem.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Jej zysk sprzedażowy brutto zmalał z 45,84 do 24,82 mln zł. Pozostałe wyniki rentowności osłabił też spadek pozostałych wpływów operacyjnych z 4,94 do 3,63 mln zł, wzrost pozostałych wydatków operacyjnych z 6,86 do 7,19 mln zł oraz wzrost kosztów finansowych z 7,31 do 15,77 mln zł, kwotowo dużo wyższy od dynamiki przychodów finansowych (z 2,61 do 9,43 mln zł).

Na poziomie operacyjnym zysk zmniejszył się z 43,92 do 21,26 mln zł, a na poziomie netto - z 29,5 do 9,32 mln zł. Spółka MIH PayU postanowiła, że cały zeszłoroczny zysk dostanie do końca listopada jako dywidendę.

W obecnym roku finansowym PayU chce osiągnąć 806 mln zł przychodów, przy czym w sprawozdaniu zaznaczyło, że „plany te są weryfikowane w ciągu roku w oparciu o bieżącą analizę rynku”. Tak jak przed rokiem spółka zwraca uwagę na dużą konkurencję w sektorze płatności, przekładającą się na spadek średniej prowizji procentowej. - Poprawa doświadczeń kupującego w realizacji płatności online ma przyczynić się do poprawy konwersji płatności, a dalej do wzrostu obrotu u obsługiwanego merchanta. Dodatkowo standaryzacja oraz automatyzacja obsługi powinna korzystnie wpłynąć na postrzeganie PayU przez merchantów - zaznacza.

W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to okres od kwietnia ub.r. do marca br., a poprzedni - od kwietnia 2021 do marca ub.r.

Dołącz do dyskusji: PayU obsłużyło płatności za prawie 100 mld zł. Ubyło 20 mln zł zysku

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl