SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Play kupił Virgin Mobile Polska za 59 mln zł

P4, operator sieci telekomunikacyjnej Play, w zeszły piątek zawarł umowę kupna wirtualnego operatora Virgin Mobile Polska. Cena wynosi 59 mln zł, może jeszcze zostać skorygowana.

- Cena nabycia, bez uwzględnienia gotówki i długu Virgin Mobile Polska, wyniosła 13,4 mln EUR (59 mln PLN) i podlega ewentualnym dalszym korektom związanym z procedurą tzw. closing accounts - podano w komunikacie giełdowym Play Communications, do którego należy spółka P4.

Zaznaczono, że transakcja została sfinansowana przez firmę ze środków własnych oraz w oparciu o dostępne dla Play finansowanie zewnętrzne.

- Virgin Mobile jest ofertą komplementarną do oferty Play, widzimy wiele synergii które wzmocnią obie marki na poziomie ofertowym, komunikacyjnym i dystrybucyjnym. Planujemy dalej rozwijać tę markę i zwiększać jej udziały rynkowe zarówno w segmencie na kartę, jak i na abonament – zapowiedział Jean Marc Harion, szef Play.

Poprzednio udziałowcami Virgin Mobile Polska były m.in. fundusze inwestycyjne Delta Partners Emerging Markets TMT Growth Fund II L.P. oraz Dirlango Trading & Investments Limited.

Możliwość przejęcia Virgin Mobile Polska w 2020 roku Play uzyskał w ramach umowy zawartej na początku 2018 roku. Ustalono wtedy, że Virgin Mobile Polska, działający jako wirtualny operator telekomunikacyjny (MVNO), będzie dalej korzystał z infrastruktury sieciowej Play. Firmy założyły, że Virgin Mobile Polska będzie płacić Play o ok. 25 mln zł więcej niż wcześniej, osiągając łącznie ok. 84 mln zł płatności w latach 2018-2021.

W połowie kwietnia br. Play podał, że jego spółka zależna P4 zawarła przedwstępną umowę kupna 100 proc. udziałów Virgin Mobile Polska za 13,4 mln euro, czyli przy ówczesnym kursie 60,7 mln zł. W połowie czerwca zgodę na tę transakcję wyraził prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Virgin Mobile Polska ma ponad 400 tys. klientów, 15 mln zł straty w ub.r.

Sieć Virgin Mobile Polska działa od połowy 2012 roku. Według danych z wiosny ub.r. miała ok. 420 tys. klientów. Od połowy 2015 roku prezesem Virgin Mobile Polska jest Grażyna Piotrowska-Oliwa, wcześniej m.in. menedżerka w Telekomunikacji Polskiej (obecnie Orange Polska) i prezes PGNiG.

W ub.r. Virgin Mobile Polska zanotował spadek przychodów o 4,2 proc. do 94,29 mln zł, a jego strata netto zmalała z 27,19 do 14,58 mln zł.

Na koniec ub.r. dotychczasowe straty Virgin Mobile Polska wynosiły 204,84 mln zł, co przy 6,7 mln zł kapitału podstawowego i 64,03 mln zł kapitału rezerwowego dawało ujemny kapitał własny spółki wynoszący 134,11 mln zł. Ponadto zobowiązania krótkoterminowe były wyższe niż aktywa obrotowe o 130,71 mln zł.

W związku z tym zarząd Virgin Mobile Polska, jak opisano w sprawozdaniu, zdecydował o dalszej optymalizacji wydatków marketingowych „przy jednoczesnej rewizji strategii reklamowej (komunikacja on-line)”. Drugim założeniem jest natomiast - jak opisano w sprawozdaniu firmy - „utrzymanie oferty na obecnym poziomie cenowym w celu uniknięcia erozji wartości jednostkowej klienta, jak również obserwacja oferty konkurencji i ewentualnych zmian cenowych w przypadku trendu podwyższania cen, co ma służyć utrzymaniu średniego przychodu na użytkownika, jak również utrzymaniu bazy klientów lub jej wzrostu”.

W sprawozdaniu zarząd Virgin Mobile Polska zwrócił uwagę, że epidemia koronawirusa ma dwojaki wpływ na działalność operatorów telekomunikacyjnych. - Ograniczenia wprowadzone przez rząd polski w kolejnych tygodniach spowodowały częściowy wpływ na poziom nowych aktywacji. Ponieważ ograniczenia te dotknęły całego sektora telekomunikacyjnego spadek aktywacji jest skompensowany niższymi wskaźnikami odłączeń, co przekłada się na brak negatywnych zmian w bazie klientów - napisano.

Podano, że w marcu br. przychody firmy od klientów wyniosły 5,01 mln zł, o 1,1 proc. więcej niż rok wcześniej. - Zważywszy również na to, że 80 proc. klientów jest w systemie przedpłaconym oraz średnia miesięczna wysokość rachunku per karta SIM w systemie abonamentowym wynosi ok. 24 zł, kierownictwo Spółki nie widzi zwiększonego ryzyka zatorów płatniczych u swoich klientów - zaznaczono. Tak jak wiele innych firm Virgin Mobile Polska w związku z epidemią wprowadził zdalny tryb pracy, w telekomie obejmuje on wszystkie zatrudnione osoby.

W ub.r. Play kupił Grupę 3S z siecią światłowodową

W połowie ub.r. P4, główna spółka zależna Play Communications, przejęła Grupę S3 (wraz ze wszystkimi spółkami zależnymi), do której należą sieć światłowodowa o długości ok. 3,8 tys. km oraz klaster data center. Całkowita wartość przedsiębiorstwa 3S i jej spółek zależnych została określona na 96 mln euro (przy obecnym kursie to 410 mln zł), a wartość ich kapitałów własnych - na 78 mln euro (333 mln zł).

W połowie grudnia P4 wyemitowało 1,5 tys. siedmioletnich obligacji serii A o łącznej wartości nominalnej 750 mln zł. Natomiast w kwietniu br. zyskało dodatkową linię kredytową na trzy lata w wysokości 1,2 mld zł. Zaznaczono, że większość z tej kwoty zostanie przeznaczona na wcześniejszą spłatę części obecnego zadłużenia spółki.

W pierwszym kwartale br. Play Communications zanotował 1,74 mld zł przychodów i 207,8 mln zł zysku netto. Z powodu obostrzeń związanych z epidemią mocno zmalała sprzedaż urządzeń, a liczba klientów przez kwartał zmalała o 67,7 tys.

Dołącz do dyskusji: Play kupił Virgin Mobile Polska za 59 mln zł

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Marketer
Projekt katastrofa - 200 mln zł strat, 60 mln zł zwrotu z inwestycji.
0 0
odpowiedź
User
Amman
Czy tylko ja nie rozumiem tego zakupu? To wygląda jak czysta machinacja, a niedługo się okaże że P4 będzie dokonywało odpisu na utratę wartości VM, nie wspominając już o opłatach za licencję do używania logo Virgin...
0 0
odpowiedź
User
Janusz
To w ogole skandal, że wiekszosc runkuy telko w PL to korporacje zagraniczne, w ktorych. Jako klient Virgina, uciekam do Plusa. Wspieram polskie.
0 0
odpowiedź