SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Polacy coraz częściej kupują artykuły spożywcze w internecie (infografika)

Robienie zakupów spożywczych online staje się coraz popularniejsze. 83% internautów przynajmniej raz dokonało zakupów codziennego użytku, w tym artykułów spożywczych za pośrednictwem sieci - wynika z badania SW Research.

Z oferty supermarketów internetowych częściej korzystają kobiety (84 proc.), osoby pomiędzy 25 a 34 rokiem życia (83 proc.), które swój miesięczny dochód określają na poziomie od 1 do 2 tys. zł (89 proc.) oraz powyżej 5 tys. zł miesięcznie (89 proc.).

Na zakupy spożywcze online decydują się głównie osoby, które zamieszkują największe miasta (ponad 500 tys. mieszkańców, 89 proc.).

Tylko 13 proc. internautów nigdy nie zrobiło zakupów artykułów spożywczych w sieci. Osoby te deklarują, że przed zakupem wolą dotknąć kupowaną rzecz (odpowiadały tak przede wszystkim osoby starsze, ze średnim wykształceniem i pochodzące z mniejszych miejscowości). Co trzeci internauta (33 proc.) obawia się w jakim stanie otrzyma zakupy, a co czwarty badany (25 proc.) odpowiedział, że po prostu nie lubi zakupów robionych przez internet.

Za tradycyjnymi formami zakupów opowiadają się głównie mężczyźni, najmłodsi (do 24 lat) i najstarsi (50-59 lat) użytkownicy internetu oraz mieszkańcy terenów wiejskich (40 proc.). Osoby, które nie dokonują e-zakupów codziennego użytku deklarują, że nie odpowiadają im koszty dostawy (18 proc. wskazań, głównie są to odpowiedzi badanych, którzy deklarują dochód nieprzekraczający 1 tys. zł miesięcznie).

Najpopularniejszym miejscem w sieci, w którym internauci robią zakupy artykułów codziennych jest Allegro.pl (60 proc.) – korzystają z niego najczęściej młodzi użytkownicy internetu, deklarujący dochód nieprzekraczający 2 tys. zł miesięcznie oraz bezdzietni respondenci. Drugim najczęściej wskazywanym miejscem do e-zakupów spożywczych jest internetowa wersja supermarketu Tesco (etesco.pl  – 21 proc.). Według deklaracji internautów, w tym sklepie zakupy robią głównie osoby zamieszkujące duże miasta (200-500 tys. mieszkańców), posiadające wykształcenie wyższe (23 proc.) oraz będące rodzicami. Internauci chętnie robią też zakupy z kategorii FMCG w internetowych delikatesach Alma (alma24.pl – 16 proc.), które przyciągają głównie młodych klientów, deklarujących miesięczne dochody na poziomie ponad 5 tys. zł (28 proc.). Co ósmy internauta (12 proc.) chętnie dokonuje zakupów spożywczych w Makro Cash & Carry (głównie osoby powyżej 50. roku życia), a 7 proc. internautów - w sklepie internetowym E-Leclerc.pl (7 proc., najczęściej wybierany przez najmłodszych internautów).

Zakupy w supermarketach internetowych robimy zazwyczaj rzadziej niż raz w miesiącu (38 proc. wskazań – przede wszystkim mieszkańcy małych miast i młode osoby nieposiadające potomstwa). Co piąty internauta (20 proc.) robi e-zakupy raz w miesiącu, a częściej niż co szósty (15 proc.) – kilka razy w miesiącu.

Co najczęściej kupujemy w czasie zakupów w e-supermarketach? Wyróżnić można pięć grup produktowych, które wskazują internauci: produkty spożywcze (18 proc.), chemiczne (16 proc.), ubrania i buty (15 proc.), sprzęt RTV i AGD (14 proc.) oraz książki i multimedia (9 proc.).

Po produkty spożywcze do e-supermarketów najczęściej wybierają się mężczyźni (20 proc.), osoby w wieku 25-34 lata (22 proc.), zarabiające od 3 do 5 tys. zł (25 proc.) i posiadające dzieci (19 proc.). Produkty chemiczne częściej w e-sklepach kupują kobiety (18 proc.), internauci w wieku do 24 lat (20 proc.) oraz mieszkańcy średniej wielkości miast (21 proc.). Kobiety częściej od mężczyzn kupują w e-sklepach ubrania, mężczyźni za to chętniej decydują się na e-zakupy sprzętu RTV i AGD.

Na co najczęściej zwracają uwagę internetowi klienci, decydując się na zakupy w e-supermarketach? Najważniejsze są dla nich koszty dostawy - 26 proc. internautów porównuje opłatę za dostarczenie zamówienia pomiędzy sklepami. Co czwarty badany (25 proc.) decyduje się na zakupy w danym miejscu ze względu na ofertę produktową konkretnego e-supermarketu, a co piąty (21 proc.) zwraca uwagę na oferty promocyjne. Internauci zwracają również uwagę na terminy realizacji e-zamówień (9 proc.) oraz sposoby płatności (8 proc.).

Czy internauci chcą w tym roku częściej dokonywać zakupów w  e-supermarketach? Połowa badanych (50 proc.) deklaruje, że w 2016 roku planuje zintensyfikować e-zakupy, w tym co szósty (16 proc.) internauta jest o tym przekonany (respondenci pochodzący głównie z małych miejscowości i posiadający dzieci), a co trzeci (34 proc.) raczej ma taki plan. Często respondenci nie posiadali planów na zakupy w e-supermarketach – 39 proc. z nich nie potrafiło udzielić odpowiedzi na to pytanie. Tylko co dziesiąty (11 proc.) badany nie planuje częstszych zakupów artykułów spożywczych i produktów codziennego użytku przez internet.

Badanie zostało przeprowadzone przez agencję badawczą SW Research wśród użytkowników panelu on-line SW Panel w dniach 18-19 stycznia 2016 r. Analizą objęto grupę 800 internautów w wieku 16-64 lata. Próba została dobrana w sposób losowo-kwotowy. Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej, tak aby odpowiadała strukturze Polaków w wieku 16-64 lata pod względem kluczowych cech związanych z przedmiotem badania. Przy konstrukcji wagi uwzględniono zmienne społeczno-demograficzne.

Dołącz do dyskusji: Polacy coraz częściej kupują artykuły spożywcze w internecie (infografika)

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
A
jesu jaka brzydka infografika..
0 0
odpowiedź
User
ruda
coś dziwne wyniki wyszły, alma spada na łeb na szyję, o czym pisano w innych miejscach kilka tygodni temu. Wątpliwe też są wyniki w porównaniu do tego, jaka w social mediach panuje opinia o sklepach spożywczych. SW to taki Ibris?
0 0
odpowiedź
User
do rudej
ruda, ile hejtu! odchudzasz się czy co? wyluzuj :)
0 0
odpowiedź