SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Potencjalnie 60 firm jest zainteresowanych budową terminalu LNG w Świnoujściu

Aż 60 firm z całego świata, które wzięły udział w seminarium dla potencjalnych wykonawców terminalu gazu skroplonego LNG w Świnoujściu, może być zainteresowanych wzięciem udziału w przetargu, poinformował w środę agencję ISB Zbigniew Rapciak, prezes spółki Polskie LNG (PLNG), która odpowiada za budowę gazoportu.

Z ustaleń agencji wynika, ze wśród zainteresowanych znajdują się m.in. giełdowy PBG, Polimex-Mostostal, Pol-Aqua oraz Warbud, Strabag i Samsung.

"Zakładam, że firmy które wzięły udział w seminarium są zainteresowane udziałem w przetargach" - powiedział Rapciak ISB w środę. Prezes dodał, że PLNG ogłosiło dwa postępowania przetargowe: na generalne wykonawstwo i na nadzór.

"Termin składania wniosków na pierwszy upływa 30 września, a na drugi 7 października" - powiedział prezes, podkreślając że przetargiem o dominującej wartości jest ten na wykonawstwo.

Rapciak nie chciał jednak potwierdzić, że wartość inwestycji może wynosić ok. 600 mln euro, zgodnie ze wcześniejszymi informacjami "z rynku". "Mogę jedynie powiedzieć, że w ostatnim okresie [po ogłoszeniu przetargu] kosztorys się nie zmienił" - powiedział.

Według prezesa, środowe seminarium, w którym uczestniczyły m.in. firmy z Polski, Hiszpanii, Włoch, Japonii, Korei, Kanady, Belgii, Francji i Wielkiej Brytanii służyło wyjaśnieniu wszelkich ewentualnych wątpliwości dotyczących przetargu, tak aby postępowanie przebiegło jak najsprawniej, bez konieczności wydłużania jego terminów.

"Harmonogram zakłada, że po złożeniu wniosków na generalne wykonawstwo, w ciągu 5 tygodni wybierzemy do 4 podmiotów, które do końca grudnia będą składały swoje oferty wstępne, a do 12 kwietnia po fazie negocjacji oferty ostateczne" - powiedział Rapciak. Prezes dodał, że największą wagę przy ocenie ofert będzie miała cena, ale przy wyborze liczyć się też będzie m.in. doświadczenie oferenta i udzielenie przez niego gwarancji.

"Przewidujemy, że w czerwcu 2010 roku podpiszemy umowę z wykonawcą, a w lipcu nastąpi wejście na budowę" - powiedział Rapciak. Według niego, gazoport ma być gotowy do 30 czerwca 2014 roku, a pierwszy tankowiec ze skroplonym gazem zawinie do Świnoujścia w lipcu 2014 roku.

W środę prezes Polskiego LNG poinformował, że na razie w wyniku otwartej procedury na dostęp, zainteresowanie na pobieranie gazu z regazyfikacji zgłosiło Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo, które chce odbierać 3 mld m sześć. wobec 5-miliardowych możliwości gazoportu. "Jest to bardzo dużo [60-proc.] na samym początku" - podkreślił prezes i dodał, że spodziewa się zgłoszenia tez innych odbiorców.

Spółka celowa Polskie LNG, która będzie budować terminal regazyfikacyjny skroplonego gazu ziemnego LNG w Świnoujściu, ogłosiła procedurę wyboru generalnego realizatora inwestycji (GRI) na początku sierpnia.

Polskie LNG otrzymało już decyzje środowiskowe dla inwestycji dotyczące zarówno części lądowej, jak i części morskiej, z których wynika, że inwestycja jest bezpieczna dla obszarów Natura 2000 i nie narusza ich integralności.

W terminalu LNG w Świnoujściu planowana jest budowa dwóch zbiorników o pojemności 160 tys. m. sześc., a także inne tzw. inwestycje towarzyszące, m.in. gazociągi przesyłowe. Inwestycja będzie miała możliwość rozbudowy do 7,5 mld m. sześc. odebranego gazu rocznie.

Na początku lipca Gaz-System podjął decyzję o podwyższeniu kapitału zakładowego spółki Polskie LNG o kwotę 60 mln złotych (do 110 mln złotych). Do końca roku planowane jest dodatkowe podwyższenie kapitału spółki Polskie LNG o 60 mln złotych, a w I połowie 2010 r. o kolejne 400 mln zł.

Dokapitalizowanie spółki Polskie LNG ma na celu zapewnienie finansowania zadań przewidzianych w harmonogramie budowy terminalu w Świnoujściu, m.in. zakup gruntów i przygotowanie terenu pod budowę.

Plan finansowania całej inwestycji, zakłada że Gaz-System poniesie 20-40% kosztów projektu, resztę finansowania zapewnią banki, w tym kredyty w Europejskim Banku Inwestycyjnym (EBI) oraz Europejskim Banku Odbudowy i Rozwoju (EBOR), a także "klub" banków komercyjnych. Projekt może też liczyć na ok. 55 mln euro bezzwrotnej dotacji w ramach recovery plan.

Umowy z EBI oraz EBOiR mają być podpisane na okres 15-18 lat, a z konsorcjum banków komercyjnych - na 10 lat.

W sierpniu podpisano porozumienie z bankiem PKO BP, który ma być koordynatorem pierwszego etapu finansowania inwestycji przez banki komercyjne.

Ostatnio Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG) podpisało umowę z Qatargas Operating Company Ltd. na dostawę gazu skroplonego (LNG). Umowa na lata 2014 -2034, gwarantuje dostawę ok. 1 mln ton gazu LNG rocznie, czyli ok. 1,5 mld m sześc. gazu rocznie o wartości ok. 550 mln USD.

Dostawy gazu z Kataru do terminalu gazowego w Świnoujściu będą realizowane przy pomocy nowej klasy gazowców Q-Flex o pojemności 216 tys. m. sześciennych.

Dołącz do dyskusji: Potencjalnie 60 firm jest zainteresowanych budową terminalu LNG w Świnoujściu

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl