SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Potrzebne nowe rozwiązania dotyczące reklamy dziecięcej

Drugie spotkanie Grupy "Inicjatywa - Reklama dla dzieci"

Powołanie specjalnej komisji opiniującej treść reklam adresowanych do dzieci - to jedna z propozycji, która padła podczas drugiego spotkania grupy "Inicjatywa - Reklama dla dzieci". Tym razem tematem dyskusji były regulacje dotyczące reklamy adresowanej do osób niepełnoletnich funkcjonujące w polskim prawie. Uczestnicy spotkania mieli okazję porównać je z przepisami przyjętymi w krajach Unii Europejskiej. Ich przegląd zaowocował pierwszymi propozycjami rozwiązań możliwych do zastosowania w polskich realiach. Grupa łączy wiedzę i doświadczenia specjalistów w dziedzinach psychologii i praw dziecka oraz twórców reklam, reklamodawców i nadawców telewizyjnych. Inicjatorem przedsięwzięcia jest CANAL+ Cyfrowy, operator platformy cyfrowej CYFRA+ oraz producent dziecięcych kanałów tematycznych MiniMax i MiniMini.

"Przepisy dotyczące reklam są w polskim prawie bardzo rozproszone i słabo chronią dzieci przed skutkami przekazów reklamowych. Ich ogólnikowość pozwala ponadto na dość dużą dowolność interpretacji. Ważną kwestią jest również brak skutecznych mechanizmów kontroli przekazu telewizyjnego - stałego monitoringu programów telewizyjnych, czy mechanizmów wyłapywania niebezpiecznych dla dzieci reklam jeszcze przed ich emisją. Tak wygląda polska rzeczywistość." - powiedział Paweł Kierenko z Biura Rzecznika Praw Dziecka i dodał: "Potrzebujemy dobrych rozwiązań. Nie musimy ich jednak wymyślać od początku. Dobrym przykładem dla Polski może być Francja, w której istnieje ścisła kontrola tego, co i kiedy mogą oglądać dzieci."

Uczestnicy dyskusji zasadniczo zgodni byli, że najgorszym rozwiązaniem byłaby realizacja pojawiających się postulatów, by w ogóle zakazać reklamy skierowanej do dzieci lub wykorzystującej wizerunek dzieci. Michał Nowosielski z agencji reklamowej Publicis zauważył, że w przypadku wprowadzenia takich zakazów, dziecięcy obraz świata zostanie zafałszowany - zabraknie w nim istotnego elementu życia społecznego.

Zaproponowane podczas spotkania rozwiązania są podobne do tych stosowanych już we Francji. Jednym z pomysłów jest utworzenie specjalnej komisji, która zajęłaby się opiniowaniem reklam adresowanych do dzieci. Ocena komisji byłaby podstawą do ewentualnego odrzucenia lub przyjęcia danej reklamy do emisji przez stacje telewizyjne. Drugim pomysłem jest stworzenie kodeksu zawierającego jednoznaczną interpretację funkcjonujących w polskim prawie przepisów dotyczących reklam adresowanych do dzieci. Zawarte w kodeksie normy stanowiłyby formę przewodnika dla twórców reklam i wyznaczały obszary, których należy unikać w przypadku reklamy dziecięcej.

Grupa "Inicjatywa - Reklama dla dzieci" została zawiązana w grudniu 2003 r. z inicjatywy Spółki CANAL+ Cyfrowy. Jej celem jest wypracowanie standardów dla telewizyjnych reklam kierowanych do dzieci. W skład grupy wchodzą specjaliści w dziedzinach psychologii i praw dziecka, twórcy reklam, reklamodawcy oraz nadawcy telewizyjni.

Dołącz do dyskusji: Potrzebne nowe rozwiązania dotyczące reklamy dziecięcej

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl