SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Sieć Plus wprowadzała klientów w błąd w reklamie

Sąd Apelacyjny uznał, że zakwestionowana przez UOKiK reklama operatora sieci Plus 'iPlus dla ciebie' z komputerem wprowadzała w błąd. Wcześniej decyzję prezesa Urzędu potwierdził Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W trakcie postępowania zakończonego przez UOKiK w 2008 roku Urząd zakwestionował akcję promocyjną spółki Polkomtel, operatora sieci telefonii komórkowej Plus. W kampanii przedsiębiorcy pojawiły się hasła, które wprowadzały konsumentów w błąd, m.in. Laptop z modemem iPlus tylko za 1 zł oraz Przyjdź do sklepu Vobis. Kup wysokiej klasy laptopa w zestawie z modemem iPlus tylko za 1 zł. Na ich podstawie konsumenci mogli odnieść mylne wrażenie, że kupią komputer wraz z modemem za symboliczną złotówkę. Tymczasem atrakcyjna cena dotyczyła jedynie modemu. W ocenie Urzędu takie działanie, podobnie jak stosowanie mylących elementów graficznych – cena 1 zł umieszczona na ekranie komputera, a nie na modemie – mogło wprowadzać zainteresowanych ofertą w błąd co do rzeczywistego przedmiotu reklamy.

Urząd nałożył na spółkę karę w wysokości ponad 840 tys. zł, obowiązek publikacji decyzji na stronie internetowej przedsiębiorcy przez sześć miesięcy, a także jej sentencji na jednej z pięciu pierwszych stron dziennika o zasięgu ogólnopolskim.

Spółka odwołała się najpierw do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który potwierdził decyzję prezesa Urzędu, a następnie złożyła apelację do Sądu Apelacyjnego, który ją oddalił. W czwartkowym wyroku Sąd Apelacyjny w ustnym uzasadnieniu uznał, że treść reklamy wywołuje u konsumentów złudne wrażenie co do możliwości nabycia laptopa i modemu w cenie 1 zł oraz rozczarowanie po uzyskaniu informacji co do rzeczywistego zakresu promocji. Sąd uznał, że kara jest adekwatna, a jej wysokość nie stanowi nadmiernego uszczerbku.

Przypomnijmy, że na początku br.  UOKiK stwierdził, że reklama spółki Vobis Notebook z modemem iPlus za 1 zł również wprowadziła konsumentów w błąd. Urząd ustalił, że na podstawie powtarzanego w mediach przekazu konsumenci mogli odnieść wrażenie, że kupią komputer wraz z modemem w bardzo atrakcyjnej cenie. W rzeczywistości to modem kosztował 1 zł, wtedy gdy konsument zakupił komputer w sklepie Vobis po cenie rynkowej. Za wprowadzanie w błąd spółka została ukarana karą w wysokości 177 034 zł. Spółka odwołała się od wymiaru kary do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Zgodnie z prawem przedsiębiorca, wobec którego została wydana decyzja przez Prezesa UOKiK, może się odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Od wyroku SOKiK przysługuje możliwość złożenia apelacji w Sądzie Apelacyjnym.

Dołącz do dyskusji: Sieć Plus wprowadzała klientów w błąd w reklamie

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl