SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Jest projekt ustawy o ulgach dla producentów gier kulturowych. „Odpowiedź na postulaty branży”

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przedstawiło projekt „Ustawy o finansowym wspieraniu produkcji kulturowych gier wideo oraz o zmianie innych ustaw”. Zakłada on stosowanie ulg podatkowych dla firm produkujących gry promujące polski lub europejski dorobek kulturowy.

Prace nad ustawą Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (MKiDN) prowadzi od kilku miesięcy, pierwsze informacje na ten temat pojawiły się w lipcu br.

Teraz resort przedstawił projekt odpowiednich rozwiązań ustawowych, których zadaniem jest udzielanie wsparcia finansowego producentów gier uznanych za kulturowe.

Zgodnie z projektem MKiDN za kulturową uznaje się „grę wideo, która wykorzystuje polski lub europejski dorobek kulturowy oraz posiada kulturotwórczy lub innowacyjny charakter, a także spełnia test kwalifikacyjny potwierdzony certyfikatem tymczasowym oraz ostatecznym i jest przeznaczona do komercyjnej dystrybucji”.

Producenci z ulgami podatkowymi

Projekt ustawy zakłada, że producenci gier kulturowych będą mogli liczyć na wsparcie finansowe ze strony rządu w postaci ulg podatkowych przy rozliczeniach z fiskusem.

Zgodnie z planem firma zajmująca się produkcją gry kulturowej po zdobyciu odpowiedniego certyfikatu zdobędzie uprawnienie do dokonania odliczenia od podstawy opodatkowania podatku dochodowego kosztów kwalifikowanych związanych z przygotowaniem gry.

Aby uzyskać prawo do odpowiednich odliczeń podatkowych producent gry będzie musiał wystąpić z wnioskiem do MKiDN, zaś szef resortu przed podjęciem decyzji o przyznaniu wsparcia finansowego będzie oceniał przedstawiony tytuł według odpowiedniej punktacji.

Punkty można zdobyć m.in. za umieszczenie miejsca akcji gry na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG), wprowadzenie do gry głównych postaci będących obywatelami/rezydentami krajów EOG czy odzwierciedlenie w grze dziedzictwa kulturowego, historycznego, artystycznego lub naukowego z kraju EOG. Wyżej będą też oceniane gry posiadające dialogi lub napisy w języku polskim. Przy przyznawaniu ulg przewidziano też w projekcie dodatkowe wymagania.

- Przedsiębiorcy chcący korzystać ze wsparcia muszą posiadać siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz wykazać się odpowiednim doświadczeniem, co w ustawie zostało określone jako warunek wprowadzenia do publicznej sprzedaży przynajmniej jednej gry wideo – czytamy w uzasadnieniu projektu ustawy. - Ponadto, aby skutecznie skorzystać z ulgi podatkowej należy otrzymać certyfikat tymczasowy, a po zakończeniu produkcji kulturowej gry wideo i wprowadzeniu jej do publicznej sprzedaży, przedstawić raport końcowy i  otrzymać certyfikat ostateczny.

Projekt zakłada, że wsparcie finansowe może być przyznane także przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą w zakresie produkcji audiowizualnej, którego siedziba znajduje się w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) po spełnieniu konkretnych warunków.

Dodatkowo wsparcie finansowe będą mogły uzyskać tylko te gry, który koszt produkcji wynosi przynajmniej 100 tys. zł, na ulgi nie mogą zaś liczyć tytuły zawierające np. elementy hazardowe czy pornograficzne.

Odpowiedź na oczekiwania branży

W uzasadnieniu ustawy wskazano na kilka przyczyn które zdecydowały o potrzebie jej wprowadzenia. - Wartość polskiego rynku gier wideo w roku 2016 wyniosła 1,85 mld zł, zaś prognoza na rok 2019 to 2,23 mld – podkreślono w dokumencie. - Szacuje się, że w Polsce działa ok. 330 tworzących gry firm (w tym 18 notowanych na giełdzie), które w sumie zatrudniają przeszło 4000 osób. Liczba pracowników tego sektora stale rośnie. Polska branża gier wideo rozwija się więc obecnie bardzo dynamicznie, generując znaczące wpływy do budżetu oraz tworząc liczne miejsca pracy. W roku 2017 rodzimy rynek gier wideo pod względem wartości zajmował 23. miejsce na świecie i 7. miejsce w Europie, generując 0,10 polskiego PKB.

Projektodawcy ustawy zaznaczają także, że powstała ona m.in. z inspiracji samych producentów gier wideo. - Opracowanie projektu ustawy stanowi odpowiedź na postulaty branży producentów gier wideo, potwierdzone cyklicznie zlecanymi przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego badaniami tego sektora i zawartymi w raporcie Kondycja Polskiej Branży Gier wideo 2017 – czytamy w uzasadnieniu. - Raport ten jako najbardziej oczekiwaną formę wsparcia dla sektora wskazuje na wprowadzenie zwolnień podatkowych dla twórców gier (63,7% przedsiębiorców, którzy wzięli udział w badaniu). Wprowadzenie mechanizmu wsparcia stanowi realizację zobowiązań wynikających ze Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju i jest elementem projektu strategicznego strategii określanego jako Pakiet na rzecz przemysłów kreatywnych.

Ustawodawca zaznacza, że w polskim systemie prawa nie funkcjonuje ulga podatkowa skierowana do producentów gier wideo.

- Część podmiotów z sektora gier wideo mogła korzystać z ulgi podatkowej na działalność badawczo-rozwojową lub z dotacji na działalność badawczo-rozwojową finansowanych ze środków europejskich w tym tzw. Szybkiej ścieżki – Działania 1.1.1 Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, Game INN – Działania 1.2 Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój oraz konkursów ogłaszanych w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych. Należy jednak wyraźnie zauważyć, że dotyczyło to wąskiej grupy podmiotów – mówi uzasadnienie do ustawy. - Rozwiązania podatkowe służące wsparciu rozwoju branży gier wideo funkcjonują w innych krajach, przede wszystkim w tych, których rynki gier wideo znajdują się w ścisłej światowej czołówce – np. w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Francji i Finlandii.

Obecnie projekt wsparcia finansowego producentów gier kulturowych został skierowany do konsultacji społecznych, dalsze prace legislacyjne są uzależnione od ich wyniku.

Dołącz do dyskusji: Jest projekt ustawy o ulgach dla producentów gier kulturowych. „Odpowiedź na postulaty branży”

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Mary Gotch
Moja ostatnia wypłata wyniosła 32746 € Działając online. Jestem studentem na pełny etat i pracuję przez dwie godziny każdego dnia na moim laptopie. Czuję się tak dobrze, zarabiając tyle pieniędzy, kiedy inni ludzie muszą pracować za dużo mniej. Aby uzyskać stanowisko, przepisuję ci reakcję już teraz! Więc po prostu podążaj za ttą stroną ...

.......... ❥❥❥ ❥❥ ❥❥❥ www.CashPay40.Com
odpowiedź
User
Mary Gotch
Moja ostatnia wypłata wyniosła 32746 € Działając online. Jestem studentem na pełny etat i pracuję przez dwie godziny każdego dnia na moim laptopie. Czuję się tak dobrze, zarabiając tyle pieniędzy, kiedy inni ludzie muszą pracować zaa dużo mniej. Aby uzyskać stanowisko, przepisuję ci reakcję już teraz! Więc po prostu podążaj za tą stroną ...

.......... ❥❥❥ ❥❥ ❥❥❥ www.CashPay40.Com
odpowiedź
User
yamata
Czyli kultowy, promujący polską i słowiańską kulturę "Wiedźmin" się nie załapie, bo nie promuje jej wprost. A to może przerosnąć możliwości umysłowe urzędasa, który decyduje o uldze. A już z pewnością ulgi nie będzie, bo gra zawiera elementy "pornografii". Znaczy dla nikogo normalnego, poza obozem rządzącym... ;)

Ciekawe jak oni sobie wyobrażają wyprodukowanie wysokobudżetowego tytułu, promującego polską czy europejską kulturę i nie zawierającą scen przemocy czy seksu. Jakieś puzzle? Click & Point? Karcianka? "Gwint" się załapie? ;)

Bardzom ciekaw co z tego wyniknie w praktyce...
odpowiedź