SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

VoD i wideo w internecie: podsumowanie 2021 roku, prognozy na 2022 rok

Tym razem w ramach podsumowania roku zajmujemy się segmentem VoD i treści wideo w internecie. Analizują go dla nas przedstawiciele czołowych platform z contentem wideo, agencji marketingowych i uczelni wyższej.

Article


Michał Buszko, szef grupy roboczej audiowideo przy IAB Polska, client team and advanced measurement manager w Nielsenie

Wydarzenie roku
Globalnie, na pewno połączenie dwóch wielkich gigantów wideo tj. Grupy AT&T (właściciela kanałów HBO, CNN czy serwisu HBO Max) z grupą Discovery (właściciel stacji tv oraz serwisów takich jak Discovery+, Player). Efektem połączenia ma być globalny serwis OTT, który będzie konkurował z Netflixem oraz Disney+.

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022
Coraz bardziej zacierają się granica pomiędzy Internetem a telewizją w wielu obszarach. Widzimy rosnącą oglądalność wideo w streamingu i coraz to większy wybór contentu w Internecie. Zauważalny jest trend nie tylko przenoszenia już każdej produkcji telewizyjnej, ale także tworzenia contentu wideo tylko do Internetu. Najlepszym takim przykładem jest serwis Player. Skupia on nie tylko content platformy discovery+ ale także produkuje treści z serii Player Original (np. Chyłka, Nieobecni, Pajęczyna).

Rok 2021 to także rok, w którym stacje telewizyjne postawiły na rozwój swoich platform wideo w HbbTV oraz pojawiła się większa konkurencja pod kątem możliwości oglądania stacji tv w formie live streamingu. W roku 2021 zadebiutowały na Polskim rynku takie platformy OTT jak  Gonet, Televio czy nawet CDA w swojej ofercie Premium.

Rok 2022 to będzie zdecydowanie rokiem streamingu w Polsce - pojawią się dwie nowe międzynarodowe platformy wideo (Disney+, HBO Max), które będą mocno konkurować z Netflixem. Zakładam także, że następny rok będzie rokiem ConnectedTV, czyli telewizora podłączonego do Internetu. Ich liczba z roku na rok systematycznie rośnie, w chwili obecnej ok. 40% gospodarstw domowych posiada taki odbiornik  w domu, a jak wiemy oglądalność na tego typu urządzeniu jest inna niż na takim zwykłym telewizorze.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?
Na pewno zmieniła nieco konsumpcję treści wideo na rzecz streamingu. Platformy takie Netflix, Player (ale i inni) osiągały rekordowe wyniki liczby subskrybentów i oglądalności swoich treści w Internecie. Pandemia pokazała także jaka duża jest liczba ofert streamingowych i graczy w Internecie. Polubiliśmy oglądanie treści w Internecie i na każdym urządzeniu i o każdej porze - nawet w pracy czy szkole.
 
Największe wyzwanie na 2022 rok
Myślę, że są trzy takie aspekty. Po pierwsze, przygotowanie się nadawców telewizyjnych na wejście globalnych graczy streamingowych takich jak Disney+ i HBO Max do Polski, zmieniającą się konsumpcję wideo na telewizorach podłączonych do Internetu oraz rozwój ofert live streamingowych. Po drugie, kwestia pomiaru contentu wideo w Internecie - głównie mam tu na myśli regulacja pomiaru live streamingu w Internecie i zasadę must carry, must offer, must measure, czy po trzecie ustalenie regulacji i działań platformy DAI o której wspominałem na początku. Po trzecie, dalszy rozwój i ekspansja HbbTV po zmianie sposobu nadawania telewizji eterowej na DVB-T2/HEVC.

 


Maciej Gozdowski, dyrektor zarządzający Playera (TVN Grupa Discovery)

Wydarzenie roku
W 2021 roku Player się zmienił. W lutym staliśmy się platformą w pełni płatną. Dla serwisu, który wcześniej dużą część biznesu opierał na modelu bez opłat, była to  rewolucyjna zmiana, która zakończyła się sukcesem. W wyniku przemyślanej i od lat realizowanej strategii przekształciliśmy Playera w serwis OTT z najwyższej półki, a brak podziału oferty na płatną i bezpłatną podniósł znacząco nasz „user experience”. Dzięki tej decyzji mogliśmy wyprodukować więcej kontentu premium. W tym roku powstało bowiem ponad 10 produkcji Player Original, a to historycznie dla nas rekordowa liczba!

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022
Wraz z rozwojem technologii i platform VOD  obserwujemy coraz większe zainteresowanie widzów sportem w streamingu. Jeszcze parę lat temu mecze oglądało się tylko w telewizji. Obecnie oglądamy je nadal na ekranie odbiornika telewizyjnego, ale coraz częściej właśnie dzięki platformom streaminowym. Widzowie przychodzą  do serwisów VOD po najlepsze sportowe emocje. I tak Player relacjonował letnie igrzyska olimpijskie w Tokio, a obecnie pokazujemy skoki narciarskie i inne sporty zimowe. Ten kierunek widzą także nasi partnerzy i inne platformy. Potwierdzeniem jest chociażby wejście platformy Viaplay na nasz rynek.

Kolejnym widocznym trendem jest rozwój oferty seriali premium w Polsce. Na naszym rynku powstaje coraz więcej kontentu z najwyższej półki, który często odnosi sukcesy poza naszym krajem. To bardzo dobry znak! Mamy nad Wisłą ogromny potencjał produkcyjny.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?
Przede wszystkim pokazała, że widzowie szukają odskoczni od trudnej rzeczywistości. Poszukują dobrej rozrywki, która poprawia nastrój i pozwala na chwilę się oderwać od tego, co nas otacza. Widzimy to bardzo wyraźnie w naszych słupkach oglądalności. Nieprzerwanie od startu pandemii, serial „BrzudUla” – chyba najbardziej „feel good” propozycja z naszej stajni – cieszy się dużą popularnością.

Kolejną ważną sprawą, którą pandemia mocno uwypukliła, jest dostęp do wiarygodnych, sprawdzonych informacji – nie tylko w kontekście zdrowia. W trakcie pandemii oglądalność głównych kanałów informacyjnych poszybowała w górę! Ten trend utrzymuje się do dziś. Widzowie chcą wiedzieć i poszukują rzetelnych informacji.

Największe wyzwanie na 2022 rok
Niektórzy mówią, 2022 rok to będzie pojedynek gigantów streamingowych. Do Polski wejdzie nowy serwis – disney+ – który już teraz jest trzecią największą platformą w Stanach Zjednoczonych. Ja bym tego jednak określał tego w ten sposób, bo słowo „pojedynek” oznacza, że ktoś wygrywa, a ktoś przegrywa. Polski rynek VOD się po prostu zmieni, a użytkownik na tym zyska, dostanie większy wybór. Po naszej stronie – czyli dostawców kontentu – będzie to wyzwanie, aby tak przygotować naszą ofertę, żeby widzowie zawsze w niej coś ciekawego znaleźli.

 


Marcin Malicki, dyrektor obszaru subscriptions & new services w Wirtualna Polska Holding

Wydarzenie roku
Według mnie to zapowiedź rychłego uregulowania przez KRRIT możliwości emitowania reklamy DAI (dynamic ad insertion), która na pewno da nową dynamikę kanałom linearnym w internecie. Trzymam kciuki za tę inicjatywę, bo to kluczowy temat nie tylko dla przyszłości całej branży operatorskiej, ale także wielu nadawców.

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022
Zanikanie anachronicznego podziału, że „telewizja to jest na telewizorze” a „streaming ogląda się na komputerze”. Widzimy w jak ogromnym tempie rośnie z jednej strony np. oglądalność YouTube na telewizorach, a z drugiej strony kanałów telewizyjnych na telefonach. Widza nie obchodzą podziały modeli biznesowych i branż. Wybiera tego, kto daje mu swobodę w tym, co i gdzie chce w danej chwili oglądać.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?
Dla mnie najciekawszym zjawiskiem jest to, jak długi okres zamknięcia stadionów i hal wpłynął na eksplozję oferty streamingu sportu i wydarzeń na żywo. Powstało kilka wysokiej klasy gal MMA i boksu, które potrafią zgromadzić setki tysięcy widzów przed ekranami telefonów i komputerów. Na platformach pojawiły się też sporty mniej znane, a mające rosnące grono fanów jak futsal, ale także transmisje koncertów czy spektakli. Streaming dostępny pay per view oraz w subskrypcji będzie trwale niwelować podział na „prawdziwy” oraz „amatorski” sport i kulturę. To świetna wiadomość, bo otwiera wiele nowych możliwości.

Największe wyzwanie na 2022 rok
Narasta presja globalnych platform - w 2022 roku do Polski zawita nie tylko Disney+ i HBO Max, ale także rzadziej wymieniany, a bardzo ciekawy treściowo SkyShowtime.

Coraz więcej nadawców, twórców, dystrybutorów i operatorów dostrzega, że budowanie zdrowej przeciwwagi do globalnych platform jest dla ich biznesu ważniejsze niż walka między sobą. Od nas zależy, czy nauczymy się blisko współpracować, by zbudować lokalne, atrakcyjne alternatywy.

 


Paweł Wilkowicz, szef redakcji sportowej Viaplay w Polsce

Wydarzenie roku
Moja odpowiedź może wydać się oczywista, ale dla mnie był to start platformy Viaplay w Polsce trzeciego sierpnia 2021 roku. Na polskim rynku jest dostępnych wiele serwisów streamingowych, ale żaden z nich nie ma oferty tak dobrze łączącej światowej klasy treści sportowe, produkcje Viaplay Originals oraz najlepsze hollywoodzkie filmy i seriale. W bardzo krótkim czasie zdobyliśmy pozycję znaczącego gracza w branży VOD w Polsce, pozyskując zadowalającą liczbę subskrybentów, a w przyszłości widzowie mogą oczekiwać od nas jeszcze więcej.

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022
Streaming bardzo szybko przeradza się w główne źródło rozrywki. Około 25 proc. polskich gospodarstw domowych już dziś posiada abonament platformy streamingowej. Spodziewamy się, że ta liczba w najbliższym czasie znacznie wzrośnie. Coraz więcej widzów odkrywa także zalety odtwarzania programów na żądanie, a Viaplay ma w tej kwestii wiele do zaoferowania.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?
Po pierwsze uważam, że znacznie przyśpieszyła popularyzację istniejącego już trendu korzystania z serwisów VOD jako głównego źródła rozrywki. Jeśli spojrzymy na sytuację Viaplay na wszystkich rynkach, na których jesteśmy już obecni – zyskaliśmy aż 28 procent abonamentów względem zeszłego roku. Ludzie spędzają teraz więcej czasu w domu i szukają nowych możliwości wykorzystania go. Wiem, że ja w 2021 roku obejrzałem aż za dużo.

Największe wyzwanie na 2022 rok
Wyzwania mogą być oczywiście pozytywne, a w Viaplay szczególnie cieszymy się na wszystkie wydarzenia sportowe, które czekają nas w 2022 roku. Podając tylko kilka przykładów: będziemy transmitować Bundesligę i Ligę Europy UEFA, 12 gal KSW, a od sierpnia oczywiście również Premier League. Polscy kibice mają duże oczekiwania, które jesteśmy gotowi spełnić.

Na kolejnych podstronach wypowiedzi przedstawicieli Grupy Interia, VideoMill, Media4Fun, dentsu Polska, One House i Akademii Leona Koźmińskiego

Dołącz do dyskusji: VoD i wideo w internecie: podsumowanie 2021 roku, prognozy na 2022 rok

 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl