SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Wavemaker: irytacja reklamami w serwisach VOD mocno rośnie

Irytacja reklamami w serwisach VOD po raz pierwszy w historii badania VideoTrack agencji Wavemaker, zrównała się z poziomem irytacji reklamą telewizyjną. Dla klientów serwisów subskrypcyjnych fakt, że nie ma w nich reklam, wyrósł na kluczową motywację do zakupu abonamentu. Zbliżający się debiut Disney + budzi zainteresowanie blisko jednej trzeciej badanych - w szczególności osób, które już płacą za wideo.

VideoTrack5, cykliczne badanie agencji Wavemaker (GroupM) pokazuje, że irytacja reklamą w serwisach VOD osiągnęła rekordowy poziom, zrównując się poziomem z irytacją reklamą telewizyjną.

Aż 63 proc. polskich widzów internetowych twierdzi, że reklama w serwisach z programami na żądanie raczej lub zdecydowanie im przeszkadza, co plasuje VOD na szczycie rankingu mediów wideo pod względem poziomu irytacji (choć różnice między telewizją, YouTube i VOD są nieznaczne).

Irytacja reklamą w VOD pogłębiła się wraz z monitorowanym przez Wavemaker systematycznym wzrostem clutteru w serwisach wideo. Październikowa analiza Wavemaker pokazywała, że niemal zrównał się on z telewizyjnym, osiągając 9,5 minuty na godzinę programu w serwisach największych nadawców TV.

To, w połączeniu z karierą wolnych od reklam serwisów subskrypcyjnych (Netflix, HBO Go), które przyzwyczaiły widzów do komfortu oglądania bez reklam, mogło wpłynąć na tegoroczny wynik VOD w badaniu VideoTrack Wavemaker. Irytacja reklamami w tym medium jest najwyższa w grupie jej najaktywniejszych użytkowników, czyli osób w wieku 16-24 lata.

Wolność od reklam decyduje o wyborze serwisu

Wavemaker wskazuje, że to także wolność od reklam umocniła się na prowadzeniu w rankingu powodów, dla których polscy widzowie płacą za dostęp do serwisów na życzenie. W stosunku do poprzedniej edycji badania znaczenie tej kwestii wyraźnie wzrosło (13 p. procentowych), podobnie jak znaczenie seriali oraz kwestii technicznej wygody korzystania z płatnych serwisów VOD.  

Płatne serwisy abonamentowe z wideo (Netflix, HBO Go, Player+ itp.) wyraźnie zmieniły w ostatnich latach preferencje polskich widzów względem płacenia za treści wideo. Abonament systematycznie wypiera inne formy płacenia za filmy i seriale, a obecnie już 7 na 10 widzów internetowych uważa go za optymalną formę rozliczania się za treści.

Spore zainteresowanie Disney+

W tym kontekście, na znacznie dojrzalszy już rynek będzie wchodził do Polski kolejny globalny serwis subskrypcyjny - Disney+, który ma pojawić się w naszym kraju w przyszłym. Wavemaker w związku z jego spodziewanym debiutem pytał internetowych widzów o zainteresowanie jego repertuarem i ofertą.

Okazuje się, że dla 31 proc. widzów, w tym - dla 46 proc. płacących już za wideo internautów, Disney+ byłby propozycją wartą rozważenia. Dla co czwartego z nich amerykańska cena Disneya (tj. 6,99 dolara miesięcznie) w przeliczeniu na złotówki, byłaby akceptowalna. 

Większość badanych, myśląc o ewentualnym zakupie kolejnego serwisu SVOD, nie bierze pod uwagę rezygnacji z innych posiadanych usług wideo.

Tylko co dziesiąty badany mówi, że w takiej sytuacji anulowałby posiadaną już inną subskrypcję wideo lub zrezygnował z płatnej telewizji (cord-cutting).


 

 

Już 6 mln Polaków odwiedza Netflixa

Według wyników badania Gemius/PBI opracowanych przez Wirtualnemedia.pl przeglądarkową wersję Netflixa w listopadzie br. odwiedziło 5,98 mln polskich internautów, co dało 20,59 proc. zasięgu.

To rekordowe wyniki platformy w polskim internecie. Poprzedni szczyt odwiedzalności przeżywała wiosną br. w czasie lockdownu w związku z epidemią: w marcu br. miała 5,38 mln użytkowników i 18,8 proc. zasięgu, a w kwietniu 5,68 mln użytkowników i 20,1 proc. zasięgu (według poprzedniego badania Gemius/PBI).

Netflix nie podaje, ilu ma płacących użytkowników w naszym kraju, według szacunków firmy Comapritech na koniec marca było ich 880 tys. Globalnie na koniec września br. z platformy korzystało 201,15 mln subskrybentów, o 2,2 mln więcej niż na koniec czerwca. Kwartalne przychody platformy rok do roku zwiększyły się 5,24 z 6,43 mld dolarów, a zysk netto - z 1,28 do 2,22 mld dolarów.

Player przed CDA Premium

Serwis Player.pl (należący do TVN Grupy Discovery) odwiedziło 3,9 mln internautów. Jeszcze w grudniu mają się w nim pojawić treści z globalnej platformy discovery+, która zaczyna właśnie globalną ekspansję.

W zestawieniu są też platformy dwóch innych czołowych nadawców telewizyjnych. TVP VOD, funkcjonująca jako dział VoD domeny tvp.pl, miała 3 mln użytkowników, a Ipla.tv (Cyfrowy Polsat) - 1,68 mln.

Z kolei CDA Premium odwiedziło 3,83 mln internautów. Notowany na giełdzie właściciel witryny podał, że na koniec września miała 285 tys. subskrybentów, spółka osiągnęła wzrost przychodów o 29 proc. do 14,59 mln zł oraz zysku netto o 19 proc. do 3,38 mln zł.

Sekcja VoD na WP.pl zanotowała 3,52 mln użytkowników, a vod.pl (Ringier Axel Springer Polska) - 2,08 mln.

Canalplus.com coraz bliżej HBO GO

Oprócz Netflixa i CDA Premium w zestawieniu jest kilka innych w pełni płatnych serwisów. HBOGO.pl odwiedziło 2,82 mln internautów, a uruchomiony w maju br. Canalplus.com - 1,85 mln. Ten pierwszy w drugiej połowie przyszłego roku zostanie zastąpiony przez HBO Max, co zapowiedziano w zeszłym tygodniu.

Z kolei należąca do Amazona platforma Primevideo zanotowała 845,6 tys. polskich użytkowników.

W porównaniu z październikiem br., pierwszym miesiącem z którego upubliczniono wyniki Mediapanelu, przeglądarkowy Netflix zyskał 612,4 tys. polskich użytkowników (to 11,4 proc. w górę). W efekcie zwiększył przewagę nad Playerem, który zanotował spadek liczby odwiedzających o 259,8 tys. (6,2 proc.).

Canalplus.com przed Iplą

Duże wzrost osiągnęły CDA Premium, HBOGO.pl i Canalplus.com. Pierwszy zyskał 689,5 tys. internautów (21,9 proc.), drugi - 544,3 tys. (23,9 proc.), a trzeci - 784,1 tys. (73,6 proc.).

Canalplus.com wyprzedził Iplę, której liczba użytkowników zmalała o 335 tys. (16,6 proc.). Spadek zanotował też vod.pl - o 53,8 tys. (2,5 proc.).

W sekcji VoD WP.pl liczba odwiedzających zwiększyła się o 81 tys. (2,3 proc.), na TVP VOD - o 117,9 tys. (4,1 proc.), a na Primevideo.com - o 97,8 tys. (13,1 proc.).

Wavemaker realizował badanie VideoTrack V na próbie 1,5 tys. internautów metodą CAWI.

Dołącz do dyskusji: Wavemaker: irytacja reklamami w serwisach VOD mocno rośnie

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
językowy
poetyckie "irytacja reklamami w serwisach VOD mocno rośnie" to jakby powiedzieć, że -20 stopni to przymrozek
odpowiedź
User
Kordon
Trudno nie dostać k...cy mózgu, kiedy Google podkręciło tak ze dwa, trzy razy liczbę reklam. Za przeproszeniem, srają tym YouTube Premium i eToro non stop.
odpowiedź
User
Lucjan
W aplikacji CDA jest mało reklam, dokładnie tylko jedna kilkusekundowa na początku filmu
odpowiedź