SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Własny sklep internetowy krok po kroku: na co zwrócić uwagę?

Rynek e-commerce staje się jedną z najprężniej rozwijających się branż w światowym biznesie. Nie inaczej jest również w Polsce. Rozwój sklepów internetowych to przy tym nie tylko szansa na bardziej satysfakcjonujące zakupy z perspektywy konsumentów, ale również interesująca perspektywa dla przedsiębiorców. Założenie własnego biznesu to bardzo kusząca perspektywa, zwłaszcza że na dobrą sprawę każdy może spróbować w nim swoich sił. Z drugiej strony to jednak skomplikowany proces, który wymaga sporej wiedzy i umiejętności. Warto uporządkować informacje, wykorzystując w tym celu darmowy e-book „Jak założyć własny sklep internetowy”.

fot. materiały prasowefot. materiały prasowe

Własny sklep internetowy krok po kroku

Niezwykła popularność branży e-commerce nie bierze się znikąd. Przede wszystkim odpowiada ona na potrzeby coraz większego rynku. Według raportu „E-commerce w Polsce 2020” przygotowanego przez Gemius dla e-Commerce Polska doświadczenie z zakupami online ma 73% spośród 28,2 mln polskich internautów. Co ważne: z tego sposobu robienia zakupów coraz chętniej korzystają różne grupy społeczne, a dzięki internetowi kupujemy bardzo zróżnicowane towary – od produktów spożywczych, na artykułach specjalistycznych kończąc. Otwarcie własnego sklepu internetowego jest wobec tego świetnym pomysłem na biznes. To pozornie proste zadanie jest jednak w rzeczywistości dosyć skomplikowane. Znakomitym źródłem wiedzy stanie się przygotowany przez ALEO.com e-book „Jak założyć własny sklep internetowy”. W poręcznej formie pokazuje najważniejsze informacje dotyczące założenia i prowadzenia biznesu w branży e-commerce.

Biznesplan będzie pomocny

Przed przystąpieniem do zasadniczej pracy konieczne stanie się utworzenie koncepcji sklepu internetowego. Choć rynek jest niezwykle pojemny i wciąż otwierają się na nim kolejne nisze, bez dobrego pomysłu trudno będzie o stworzenie dochodowego biznesu. Biznesplan, choć kojarzy się głównie z wnioskowaniem o dotacje i minionymi czasami, może stać się bardzo cennym dokumentem, który wskaże mocne i słabe strony pomysłu oraz pomoże oszacować niezbędne nakłady finansowe. Przyszły przedsiębiorca będzie musiał pomyśleć m.in. o:

  • Sprzedawanych towarach,
  • Sposobie dystrybucji (magazyn, dropshipping, cross-docking, fulfillment),
  • Zapleczu technicznym, w tym serwerze, hostingu, oprogramowaniu sklepu,
  • Działaniach marketingowych,
  • Silnych i słabych stronach pomysłu, możliwościach i zagrożeniach.

Własny sklep internetowy: jaką platformę wybrać?

Rozpoczęcie przygody ze światem e-commerce pozornie jest bardzo proste. Przyszły właściciel sklepu ma do wyboru wiele platform umożliwiających rozpoczęcie i łatwe prowadzenie sprzedaży. Może przy tym  skorzystać zarówno z płatnych systemów, wymagających opłacania abonamentów, jak i oprogramowania open source, które samo w sobie jest bezpłatne. Najpopularniejsze spośród nich to WooCommerce, wykorzystujące popularny system CMS Wordpress, Presta Shop i Magento. Warto mieć jednak świadomość, że bezpłatny dostęp do narzędzi nie oznacza braku kosztów. Zapłacić będzie trzeba m.in. za niektóre rozszerzenia. Poza tym kosztowna może okazać się bieżąca obsługa sklepu oraz rozwiązywanie pojawiających się problemów. Wraz z rozwojem biznesu konieczne będzie także realizowanie większych inwestycji, umożliwiających sprawną obsługę zamówień.

Marketing w e-commerce to podstawa

Świat sklepów internetowych opiera się w pełni na potencjale Internetu. Ten daje także olbrzymie możliwości w zakresie pozyskiwania klientów i utrzymywania z nimi odpowiednich relacji. Rozpoczęcie rentownego biznesu nie będzie możliwe bez odpowiednich działań marketingowych. Te mogą wykorzystywać różnorodne kanały, a największe sukcesy gwarantuje równoległe rozwijanie wielu z nich. Do podstawowych należą:

  • SEO: wyszukiwarki to miejsca pozwalające na błyskawiczne dotarcie do szczególnie interesujących ofert. Pozycjonowanie stron staje się wobec tego jednym z największych wyzwań dla właścicieli sklepów internetowych. Pozyskiwanie ruchu organicznego przekłada się na znakomite rezultaty. Wymaga jednak sporej, fachowej wiedzy. Warto zaangażować w ten proces ekspertów.
  • SEM: pozyskiwanie ruchu może być skuteczne także dzięki różnego typu reklamom, które dzięki kontekstualizacji trafiają idealnie do konkretnych odbiorców. Przemyślane działania w tym zakresie przyniosą znakomite rezultaty.
  • Media społecznościowe: istnienie w świecie social media to obowiązek każdego właściciela sklepu. To nie tylko świetny sposób na utrzymywanie relacji z klientami, ale także doskonały kanał ich pozyskiwania. Warto pomyśleć również o tworzeniu eksperckiego bloga lub vloga, pozwalającego na kształtowanie odpowiedniego wizerunku oraz budowanie swojej pozycji.

Czy warto założyć własny sklep internetowy?

Przygotowany przez ALEO.com e-book „Jak założyć własny sklep internetowy” to znakomity przewodnik po świecie e-commerce. Udziela przy tym odpowiedzi na wiele pytań dotyczących zarówno biznesowych i prawnych, jak i technicznych aspektów funkcjonowania takiego miejsca. Sam w sobie ten proces nie musi być skomplikowany, a osoby chcące spróbować swoich sił na tym rynku mogą wykonać także większość prac samodzielnie po zdobyciu niezbędnej wiedzy. Warto mieć jednak świadomość, że sklep internetowy podlega tym samym prawom rynkowym co każdy inny biznes. Należy więc podejść do tego zadania odpowiedzialnie i właściwie przemyśleć swój pomysł i jego założenia.