SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Zalando, Booking i Travelist z zarzutami od UOKiK

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił zarzuty właścicielom platform Zalando, Booking i Travelist dotyczące niewdrożenia zmian wynikających z unijnej dyrektywy Omnibus, obowiązującej od początku br.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podkreśla, że przeprowadził szeroki monitoring platform e-commerce dotyczący realizacji nowych obowiązków, wynikających z dyrektywy Omnibus. W 19 przypadkach wykrył naruszenia, wezwał przedsiębiorców do przedstawienia wyjaśnień i zmiany zakwestionowanych praktyk.

W komunikacie Urzędu opisano, że najczęściej nie informowano w sposób wymagany przepisami o tym, że sprzedający na platformie podmiot jest przedsiębiorcą (np. taka informacja występowała tylko w regulaminie platformy), a informacje o podziale obowiązków pomiędzy platformą a sprzedawcami były rozproszone w kilku dokumentach.

Wyliczono, że po interwencji UOKiK zakwestionowane działania zmienili lub zadeklarowali to właściciele platform Glovo, Uber Eats, Pyszne.pl, Wolt, Bolt Food, Aliexpress, Wakacje.pl, Free Now, Uber, Bolt, Facebook, Morele.net, Empik, Triverna.pl, Amazon i Allegro.

Zarzuty dla Zalando, Booking i Travelist

Natomiast mimo wezwania skierowanego przez UOKiK wskazanych zmian nie wprowadzili ani nie zadeklarowali właściciele platform Zalando, Booking i Travelist. Dlatego prezes Urzędu postawił im zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Jeśli zarzuty zostaną potwierdzone w postępowaniu regulatora, firmom grozi kara do 10 proc. obrotu.

- Klienci tych platform mogli nie być wyraźnie informowani, czy prezentowana oferta pochodzi od przedsiębiorcy czy osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą oraz jaki jest podział obowiązków między platformą a sprzedającymi lub usługodawcami, co mogło utrudniać konsumentom podjęcie działań np. w przypadku reklamacji. Konsumenci mogli być pozbawieni dostępu do ważnych informacji, a w rezultacie możliwości świadomego zawierania transakcji na jasnych i przejrzystych zasadach - opisano w komunikacie UOKiK.

- Prawidłowo realizowany obowiązek informacyjny to większa ochrona konsumentów korzystających z e-commerce. Kupując produkty, zmawiając jedzenie czy decydując się na skorzystanie z usługi poprzez platformę internetową, konsumenci powinni mieć łatwy dostęp do kluczowej informacji o tym czy podmioty, z którymi zawierają umowę, są przedsiębiorcami, czy osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Od tego zależą choćby przysługujące im prawa. Jeśli nie zawierają umowy z przedsiębiorcą – nie są chronieni prawem konsumenckim i nie dotyczą ich wynikające z niego przywileje. Przykładowo, nie będą mieć zapewnionej ustawowej możliwości odstąpienia od umowy zawartej na odległość - komentuje Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Urząd przypomina, że obowiązująca w Polsce od początku stycznia br. implementacja unijnej dyrektywy Omnibus zwiększa ochronę konsumentów w cyfrowym świecie. - Przepisy nakładają na działających w internecie przedsiębiorców nowe obowiązki informacyjne, np. podawanie numeru telefonu, informowanie czy i jak weryfikują udostępniane opinie, a w przypadku platform handlowych – wskazywanie, czy dana oferta pochodzi od przedsiębiorcy czy od osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą. Wymagane jest również, by dostawcy internetowych platform handlowych w sposób jasny i zrozumiały wskazywali jak podzielone są obowiązki związane z realizacją umowy zawieranej na platformie między nimi a dostawcami oferowanych produktów i usług. Z punktu widzenia konsumenta jasna informacja o tym kto odpowiada na przykład za dostawę produktu lub obsługę płatności (sprzedawca czy operator platformy handlowej) jest istotna, choćby w przypadku konieczności złożenia reklamacji - podkreślono.

Dołącz do dyskusji: Zalando, Booking i Travelist z zarzutami od UOKiK

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Teleman
Brawo UOKiK, taki booking to rzadko przestrzega praw konsumenta, a kontakt z nimi jest bardzo ograniczony
12 6
odpowiedź