SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Eksperci ze świata telewizji o 2006 roku

Specjalnie dla Wirtualnemedia.pl m.in.: Dominik Libicki, Marek Sowa, Jacques Aymar de Roquefeuil, Lis Tomasz, Marcin Bochenek, Bogusław Chrabota, Maciej Orłoś, Tomasz Żurański, Jerzy Straszewski, Krzysztof Ziemiec, Jacek Żakowski.

Zbliża się koniec bieżącego roku, czas na podsumowania. Jaki był ten 2006 rok?  Na pytania portalu Wirtualnemedia.pl odpowiadają eksperci związani z polskim rynkiem telewizyjnym.

Dominik Libicki, prezes Cyfrowego Polsatu
Z perspektywy rozwoju Cyfrowego Polsatu nie widzę jednego najważniejszego wydarzenia w 2006 roku. Z pewnością do kluczowych należą: start platformy „n”, wprowadzenie usługi videostrada przez TP S.A. oraz znacznie szybszy rozwój rynku telewizorów LCD niż zakładali eksperci. Jeśli ten ostatni trend utrzyma się, to mam nadzieję, że już wkrótce liczba kanałów HD znacząco wzrośnie, co umożliwi nam skonstruowanie atrakcyjnej dla widzów oferty kanałów wysokiej rozdzielczości.
 
Miłym zaskoczeniem było dla mnie tempo rozwoju rynku telewizyjnego. Widzowie znacznie szybciej, niż przewidywały to prognozy ekspertów, wyrazili swoją chęć i gotowość korzystania z usług płatnej telewizji, a takie właśnie usługi świadczy Cyfrowy Polsat.

Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największy wpływ na rynek?
W branży płatnej telewizji satelitarnej jest to z pewnością zarząd ITI Neovision oraz Ci, którzy podejmowali decyzje o starcie platformy „n”. Uważam, że decyzja dotycząca uruchomienia nowej platformy była bardzo odważna, a dla nas stanowi ona motywację do dalszego rozwoju i jeszcze większego nakładu pracy, by utrzymać pozycję lidera rynku.   

Jacques Aymar de Roquefeuil, dyrektor zarządzający CYFRY+
Najważniejsze wydarzenie branżowe w 2006 roku to start High Definition w Polsce. Bez wątpienia świetna jakość obrazu i doskonały dźwięk w połączeniu z wartościowymi treściami gwarantują widzom wielkie wrażenia przed małym ekranem. Ten rok to zaledwie początek, ekspansja HDTV jest dopiero przed nami.

Co było największym zaskoczeniem?
Trzecia platforma cyfrowa na polskim rynku. Na świecie obserwuje się odwrotną tendencję - na rozwiniętych rynkach platformy łączą się. Na pewno trzeciemu graczowi będzie trudno zbudować pozycję, a intensywna kampania promocyjna jak na razie przysporzyła więcej klientów dotychczasowym platformom niż nowej.

Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największy wpływ na rynek?
Ten rok obfitował w wydarzenia, w których bardzo ważną rolę odegrali dziennikarze. Myślę, że to właśnie oni wywarli największy wpływ na media w tym roku.

Marek Sowa, prezes Związku Mediów PKPP Lewiatan, wiceprezes UPC Polska
Najważniejsze wydarzenie branżowe w 2006 roku:
Początek ofensywy międzynarodowych koncernów medialnych na polskim rynku – News Corp w TV Puls, Bauer w RMF FM, Axel Springer w Polsacie.

Co było największym zaskoczeniem?
Zamiast konsolidacji, uruchomienie trzeciej w Polsce platformy satelitarnej (ITI). To jednak tylko przesunięcie w czasie.

Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największy wpływ na rynek?
Szefowie News Corp, Bauer i Axel Springer. W mijającym roku uchwycili znaczące przyczółki na polskim rynku mediów elektronicznych. Wszyscy istotni gracze polskiego rynku odnotowali fakt pojawienia się w ich ekosystemie międzynarodowych, pionowo zintegrowanych grup medialnych. Słowo „strategia” nabiera nowego wymiaru i będzie odmieniane w nowym roku przez wszystkie przypadki.

Tomasz Lis, Członek Zarządu Telewizji Polsat ds. programowych
Najważniejszym wydarzeniem w 2006 roku było przejęcie pełnej kontroli nad TVP przez władzę. Skutki było widać natychmiast. Poza tym wejście na polski rynek Murdocha. Na razie koncern Australijczyka chodzi na paluszkach, ale prędzej czy później zafunduje rynkowi telewizyjnemu solidne bum-bum. Jak duże? To w pewnym stopniu zależy od konkurencji.

Co było największym zaskoczeniem?
Największym zaskoczeniem była totalna klęska publicystycznego pasma „Nie ma przebacz”. Spodziewałem się porażki TVP, ale aż taka klęska jest jednak zaskoczeniem. Słuszność poglądów nie zamienia się, jak widać, na oglądalność.   

Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największy wpływ na rynek?
Bracia Kaczyńscy doprowadzając do przejęcia przez władzę mediów publicznych doprowadzą do ich degrengolady. Wstęp do niej już widać, a proces będzie postępował. Dlaczego bracia postanowili zrobić prezent komercyjnym telewizjom, których nie cierpią? Nie, chcieli zrobić prezent sobie. A że przy okazji zrobili innym? Tak wyszło.  

Marcin Bochenek, członek zarządu TVP


Jako członkowi władz telewizji publicznej nieco niezręcznie jest mi podsumowując mijający rok mówiąc o naszych sukcesach. Tak więc te parę słów komentarza poświęca  naszemu otoczeniu i rynkowi medialnemu. Dziś zresztą coraz trudniej o jego definicję, określenie ram choćby i dlatego, że zacierają się granice pomiędzy internetem i telewizją, a firmy telekomunikacyjne coraz agresywniej probują znaleźć swoje miejsce właśnie w świecie czwartej władzy.

Najważniejsze wydarzenie branżowe - zakup You Tube i rosnąca w szalonym tempie popularność  tak zwanego web 2,0 i user generated content, z naszego rodzimego rynku  wspomnieć wypadałoby o starcie Dziennika i pewno o pojawieniu się na rynku telewizyjnym Ruperta Murdocha.

Rok 2006 był pełen ciekawych wydarzeń, ale moim zdaniem nie zdarzyło się nic szczególnie zaskakującego.

Jerzy Straszewski, Prezes Zarządu Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej
Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2006 roku?
PIKE 2006 - XXIX Konferencja i Wystawa Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej w październiku 2006 roku w Zakopanem - 600 uczestników, przedstawicieli wszystkich firm działających w branży mediów elektronicznych oraz urzędów regulacyjnych i legislacyjnych.

Co było największym zaskoczeniem na rynku?
Agresywne, ogólnopolskie kampanie reklamowe TP S.A. oraz platformy „n” dotyczące nowych usług, które wprowadziły w błąd społeczeństwo i wywołały rozgoryczenie ponieważ: zawłaszczyły pojęcie „cyfrowej telewizji” dostępnej już u operatorów kablowych, nie są w stanie sprostać wywołanemu zainteresowaniu nową usługą.

Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największy wpływ na rynek?
Anna Streżyńska - jako znakomity, bezstronny fachowiec od regulacji rynku i wprowadzania zasad gwarantujących równość działającym na nich podmiotów,
Jarosław Sellin – jako konsekwentny i odważny orędownik uporządkowania prawa medialnego – wyrzucił do kosza zły projekt ustawy o prawie autorskim aby napisać go jeszcze raz z gwarancją ostatecznego uporządkowania istniejącego chaosu.

Co się wydarzy w branży w 2007 roku?
Rozwój usług opartych na cyfrowej transmisji danych takich jak VOD i PVR oraz standardu High Definition (HD) spotka się z realnymi oczekiwaniami konsumentów. Ponadto nastąpi dalszy wzrost zainteresowania usługami telefonii mobilnej.
 
Joanna Pasynkiewicz, Wiceprezes Zarządu ASTER, Dyrektor Marketingu, Sprzedaży i Obsługi Klienta
Mijający 2006 rok obfitował w wiele znaczących wydarzeń. Najistotniejszym wydarzeniem dla rynku, a dla nas w szczególności była  spektakularna transakcja przejęcia Spółki ASTER przez fundusz Mid Europa Partners za rekordową kwotę 1,6 miliarda złotych. Była to największa transakcja na polskim rynku telekomunikacyjnym.

Do najważniejszych wydarzeń 2006  roku zaliczam również zaoferowanie przez Telekomunikację Polską  potrójnej usługi – na rynku telewizyjnym przybył kolejny gracz. TP S.A zmieniła swój profil, przekształciła się w operatora multimedialnego i jako pierwsza wprowadziła usługę Video on Demand.

Uruchomienie przez Grupę ITI trzeciej w Polsce platformy cyfrowej „n”  zaowocowało natomiast zaostrzeniem konkurencji na ryku platform cyfrowych – obniżeniem cen, przyspieszeniem rozwoju ofert, zaoferowaniem nowych usług. Grupa ITI jako pierwsza wprowadziła na rynek telewizję wysokiej rozdzielczości HD, zaoferowała również VoD.

Pozyskanie  ponad miliona abonentów przez Polsat Cyfrowy pokazuje  jednak, że  pojawienie się trzeciej platformy cyfrowej na rynku nie tylko nie zachwiało ich pozycji, a wręcz ją umocniło.

Ważnym wydarzeniem w 2006 roku był również debiut Multimedia Polska na Giełdzie Papierów Wartościowych.

Za istotne uznaję też mianowanie Anny Streżyńskiej Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Co było największym zaskoczeniem?
Niespodziewane pojawienie się na rynku trzeciej platformy cyfrowej  - „n”. Informacja o jej wprowadzeniu utrzymywana była w tajemnicy do ostatniej chwili.

Kto w mijającym roku wywarł największy wpływ na rynek?
W tej kategorii wymienię Annę Streżyńską – Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej przede wszystkim  ze względu na podjęcie mocnych i skutecznych działań liberalizujących rynek telekomunikacyjny, przełamywanie dominującej pozycji TP S.A. oraz decyzje w sprawie hurtowego dostępu do sieci.

Bogusław Chrabota - Redaktor Naczelny Telewizji Polsat
Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2006 roku?
Dla mnie trzy sprawy. Po pierwsze B. Wildstein i jego ekipa w TVP. To wydarzenie absolutnie bez precedensu, rewolucjonizujące telewizję publiczną. Zobaczymy jaki będzie finał tej rewolucji. Oby szczęśliwy. Po drugie, sukces platformy Cyfrowy Polsat, zwłaszcza przejęcie na tym rynku palmy pierwszeństwa i przekroczenie liczby 1 mln subskrybentów. Po trzecie sukces TVN, przeskoczenie w ratingach (mam nadzieję,  że chwilowe!) Polsatu.

Co było największym zaskoczeniem?
‘Overpromise’ platformy cyfrowej  „N” TVN.

Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największy wpływ na rynek?
Prezes Bronisław Widstein i jego ekipa.


Katarzyna Kieli, VP Country Manager CE, Discovery Networks Europe
2006 rok był szczególny w rozwoju Discovery w regionie Europy Środkowej, wydarzyło się wiele niezwykle istotnych kwestii, do których na pewno zaliczam:

- Wprowadzenie na rynek kanału Discovery Historia realizowanego we współpracy programowej z TVN. Discovery Historia to kanał dokumentalny w nowoczesnym formacie oferujący świeże spojrzenie i nowatorskie podejście do tematów historycznych, przedstawionych w ciekawy i przystępny sposób. Ramówka zawiera produkcje polskie i zagraniczne traktujące o historii współczesnej, starożytnej, dziejach Polski czy sprawach militarnych. Celem kanału Discovery Historia jest zmiana sposobu postrzegania telewizji historycznej w Polsce, poprzez przedstawienie młodszym grupom widzów prowokującej do myślenia, dynamicznej i dostosowanej do indywidualnych gustów i potrzeb oferty.

- Wprowadzenie na rynek pierwszego kanału dokumentalnego w technologii HD - Discovery HD – Discovery HD to jedyna globalna sieć telewizyjna wysokiej rozdzielczości oferująca rozrywkę przy wykorzystaniu najnowszej technologii HD. Dzięki zapierającym dech w piersi obrazom, wyrazistym szczegółom, wzbogaconych dźwiękiem surround w systemie 5.1 oraz najwyższej jakości programom Discovery HD daje gwarancja niezapomnianych wrażeń płynących z oglądania. Ramówka dostosowana do potrzeb lokalnego rynku stanowi unikalne połączenie najlepszych serii i produkcji z bogatej biblioteki Discovery z programami stworzonymi specjalnie na potrzeby Discovery HD.

- Otwarcie biura na Węgrzech oraz w Rumunii – to nowy krok w rozwoju firmy w regionie Europy Centralnej. Pozwala nam to na bliższy kontakt z widzami i klientami, daje lepszą znajomość rynku oraz nowe możliwości rozwoju w przyszłości.

- Wprowadzenie łącza całkowicie dedykowanego dla Rumunii - co umożliwia poszerzenie oferty skierowanej do klientów reklamowych, szczególnie w zakresie akcji niestandardowych. Ponadto daje nam to możliwość lepszego dostosowywania ramówki programowej do potrzeb i zwyczajów rynku rumuńskiego.

- Discovery Media Polska, marka stworzona w ramach Discovery Polska do prowadzenia sprzedaży czasu reklamowego kanałów telewizyjnych, po raz 4 z rzędu została uznana w raporcie M&M Polska za 2006 rok, za najlepszy dom sprzedaży stacji tematycznych oraz biuro sprzedaży czasu reklamowego w Polsce.

Co było największym zaskoczeniem w branży?
Zdecydowanie największym zaskoczeniem było pojawienie się na rynku trzeciej platformy cyfrowej – telewizja nowej generacji n. To także pierwsza platforma, która rozpoczęła dystrybucje kanałów w formacie HD, jak np. Discovery HD.
Rok 2006 to rok zmian dystrybucyjnych, gdyż obok nowej platformy cyfrowej wystartowała także pierwsza platforma ADSL. Myślę, ze te nowe platformy dystrybucyjne będą miały duży wpływ na rozwój telewizji i kanałów kablowo-satelitarnych.

Co wydarzy się w branży w 2007 roku?
Myślę, iż rynek nadal będzie ulegał konsolidacji, pojawiać się będą nowe formy dystrybucji, które zwiększą zapotrzebowanie na stacje telewizyjne oraz najlepszej jakości zawartość programową, wzrośnie zatem zainteresowanie kanałami tematycznymi, w czym upatruję wiele nowych możliwości. Zaostrzy się także konkurencja. zacznie się prawdziwy boom na technologię cyfrową oraz technologię wysokiej rozdzielczości oraz programy produkowane i emitowane w tym formacie, wprowadzone zostaną na szerszą skalę nowe rozwiązania typu VoD, interakcja z widzami. Promocja oraz w dużej mierze sprzedaż będą oparte na niestandardowych działaniach i pomysłach. 
 
Tomasz Żurański - Prezes Zarządu Vectra S.A.
Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2006 roku?
Według mnie jest to pojawienie się platformy satelitarnej N. Przyspieszyło to wprowadzenie nowych usług i funkcjonalności wśród innych operatorów dostarczających usługi telewizyjne.

Co było największym zaskoczeniem?
Nie przychodzi mi do głowy żadne wydarzenie z rynku branżowego, które byłoby jakimś szczególnym zaskoczeniem.

Maciej Orłoś - dziennikarz TVP

Najważniejsze wydarzenia 2006 roku to:
a/ wejście na rynek "Dziennika"
b/ zmiana właściciela RMF FM
c/nowy Prezes Zarządu TVP - Bronisław Wildstein
d/ przejście Kamila Durczoka do Faktów w TVN
e/ wykupienie 25% akcji Polsatu przez Axel Springer
d/ odejście z TVP Niny Terentiew
e/ 20 lat Teleexpressu
f/ wejście Rupperta Murocha na polski rynek

Największe zaskoczenie:
Sprzedaż RMF FM przez Stanisława Tyczyńskiego.

Największy wpływ na rynek wywarł Axel Springer - wydają najbardziej poczytną gazetę w Polsce (Fakt), wprowadzili na rynek opiniotwórczy "Dziennik", kupili akcje Telewizji  Polsat; a więc - rosną w siłę.

Co wydarzy się w branży w 2007 roku?
Rupert Murdoch silniej zaznaczy swoją obecność w Polsce (telewizja, radio); Axel Springer kupi więcej akcji Polsatu; upadnie/zostanie wykupiony Super Express; Teleexpress skończy 21 lat ;).

W nadchodzącym 2007 roku życzyłbym sobie, żeby media mniej próbowały kreować rzeczywistość i mniej goniły za sensacją za wszelką cenę; żeby było mniej polityki w mediach (choć  to zależy też od samych polityków); chciałbym mieć autorski program - ten, o  który walczę o dawna (lub inny, ale taki, który byłby naprawdę właściwy dla mnie).


Krzysztof Ziemiec - dziennikarz TVP
Największe wydarzenie 2006 roku to bez wątpienia pojawienie się Dziennika. To zmieniło rynek prasowy i sposób prowadzenia debaty publicznej w gazetach - mocny gracz wymusił zmiany na innych ( choćby cena GW) i definitywnie pokazało że "monopol" myśli odchodzi do muzeum....

Zaskoczenie? Raczej nie było, może chyba odejścia z Newsweeka i powroty do TVN.

Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największy wpływ na rynek?
Blogujący dziennikarze i politycy - już dawali newsy i wywołali kilka skandali...a w "starych mediach" to Bracia Karnowscy - już ktoś o nich napisał że to nowa fala dzienikarstwa....może nie są jeszcze aż tak widoczni i nie jest o nich aż tak "głosno", ale na pewno są skuteczni, wnikliwi i błyskotliwi, choć działają osobno i są niezależni to pokazują jak dużą siłą są bliźniaki.

Co wydarzy się w branży w 2007 roku?
To tylko wie Najwyższy, ale na pewno czekają nas ciekawe czasy - przyszłośc TV Puls i plany Murdocha, i odpowiedzi konkurentów, już tworzone nowe strony internetowo-telewizyjne, przejęcia i może nowe tytuły prasowe....no i mam nadzieję ciekawy nowy TVP Info,

Czego sobie życzę w nadchodzącym roku?
Bardzo dobrej pozycji, i tak już coraz lepiej postrzeganej Panoramy, i nowych wiernych widzów - od stycznia wczesniej bo o 22,00 - to szansa i wyzwanie! A prywatnie więcej czasu dla siebie....

Marta Karasińska, Zone Club i Zone Romantica Senior Marketing Manager
Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2006 roku?
Zakup przez wydawnictwo Bauer stacji RMF FM. Media rozpoczynają konsolidację.

Co było największym zaskoczeniem?
Imponująco szybki start platformy „n” w tym roku.

Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największy wpływ na rynek?
 Piotr Walter, Tomasz Sekielski i Andrzej Morozowski z telewizji TVN. Telewizja bezpośrednio zaangażowała się w politykę. Brawo za odwagę.

Co wydarzy się w branży w 2007 roku?
Bardzo ważnym wydarzeniem będzie sfinalizowanie zakupu przez Axel Springer udziałów w telewizji Polsat. Prawdopodobnie Polsat podniesie znacznie swoją atrakcyjność i rentowność. Już teraz pozyskał wiele gwiazd jak i inwestuje w nowe programy. Szykuje się zacięta walka z TVN!

Czego sobie Pani życzy w nadchodzącym roku?
Dalszego rozwoju i wzrostu znaczenia rynku telewizyjnych kanałów tematycznych oczywiście!

Jacek Żakowski - dziennikarz, publicysta
Najważniejsze wydarzenie branżowe w 2006 roku? Przejęcie mediów publicznych przez PiS.

Co było największym zaskoczeniem? Zakup przez Axel Springer udziałów w Polsacie.

Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największy wpływ na rynek?
Twórcy Dziennika rzucając rękawicę Gazecie niezwykle zdynamizowali cały rynek medialny.

Podobne informacje:

Dołącz do dyskusji: Eksperci ze świata telewizji o 2006 roku

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl