SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Meta Platforms z droższymi reklamami i pierwszą dywidendą. Inwestorzy w euforii

W zeszłym kwartale właściciel Facebooka, Instagrama i WhatsAppa zarobił na czysto 14 mld dolarów przy wzroście przychodów o 25 proc., dużo wyższym niż w poprzednich kwartałach. Koncern pierwszy raz podzieli się zyskiem z akcjonariuszami.

Mark Zuckerberg, fot. screen z YouTube / New York Times EventsMark Zuckerberg, fot. screen z YouTube / New York Times Events

Kwartalne przychody Meta Platforms zwiększyły się rok do roku o 25 proc. do 40,11 mld dolarów. Koncernowi przysłużyło się osłabienie dolara wobec wielu innych walut, bez uwzględniania zmian kursów wpływy byłyby o 816 mln dolarów niższe, a ich dynamika wyniosłaby 22 proc.

Przychody przewyższyły średnią prognoz analityków pytanych przez platformę LSEG - 39,18 mld dolarów. Ich dynamika było nieco większa niż w trzecim kwartale br. (23 proc), a mocno przebiła tę w pierwszego i drugiego kwartału (odpowiednio 3 i 11 proc.).

Meta Platforms zarabia głównie na reklamach, których średnie ceny były w zeszłym kwartale o 2 proc. większa niż przed rokiem, a łączna liczba ich emisji obejrzanych przez użytkowników poszła w górę o 21 proc. Wcześniej w ub.r. reklamy na platformach firmy taniały, w drugim kwartale aż o 16 proc.

Coraz bliżej 4 mld użytkowników

Z należących do koncernu platform Facebook, Instagram, Messenger i WhatsApp na koniec grudnia ub.r. codziennie korzystało 3,19 mld osób (8 proc. więcej niż przed rokiem), a przynajmniej raz w miesiącu - 3,98 mld (po wzroście o 6 proc.).

Sam Facebook miał 2,11 mld codziennych użytkowników, o 6 proc. więcej niż rok wcześniej. Natomiast liczba użytkowników odwiedzających go chociaż raz w miesiącu zwiększyła się o 3 proc. do 3,07 mld.

Najcenniejsi użytkownicy z USA, Kanady i Europy

Przeciętny przychód od użytkownika platform koncernu w zeszłym kwartale sięgnął 10,10 dolarów, wobec 8,63 dol. rok wcześniej i 9,39 dol. przed dwoma laty.

Sam Facebook zarabia na użytkownikach więcej: średnie wpływy zwiększyły się rok do roku z 10,86 do 13,12 dolarów. Zdecydowanie najcenniejsi dla platformy są internauci z USA i Kanady, gdzie ten wskaźnik wzrósł z 58,77 do 68,44 dolarów. W Europie zwiększył się z 17,29 do 23,14 dolarów, a w pozostałych regionach jest wiele razy niższy: w Ameryce Południowej, Środkowej i Afryce wyniósł 4,50 dol., a w Azji i regionie Pacyfiku -  5,52 dol. (wobec odpowiednio 3,52 i 4,61 dol. rok wcześniej.).

Łączne przychody Meta Platforms w USA i Kanadzie poszły w górę z 15,64 do 18,58 mld dolarów. To więcej niż koncern wypracował w sumie w Europie (wzrost z 7,05 do 9,44 mld) oraz Azji i regionie Pacyfiku (z 6,05 do 7,51 mld).

Kwartalna marża operacyjna Meta Platforms poszła w górę z 21 do 40 proc., zysk netto z 4,65 do 14,02 mld dolarów, a w przeliczeniu na akcję z 1,76 do 5,33 dolara (analitycy prognozowali średnio 4,96 dolara).

Zyskowność Meta Platforms byłaby jeszcze lepsza, gdyby nie mocno nierentowny pion Rality Labs, obejmujący głównie metawersum i producenta gogli do wirtualnej rzeczywistości Oculus Rift. W zeszłym kwartale wypracował on co prawda rekordowe przychody (rok do roku urosły z 727 mln do 1,07 mld dolarów), ale jego strata operacyjna też była najwyższa w historii: 4,65 mld dolarów, wobec 4,28 mld przed rokiem.

Całoroczne przychody koncernu wzrosły o 16 proc. do 134,9 mld dolarów, marża operacyjna z 25 do 35 proc., a zysk netto z 23,2 do 39,1 mld dolarów.

Ubyło ponad 20 proc. pracowników

Meta Platforms ograniczyła w minionym kwartale wydatki o 8 proc. do 23,73 mld dolarów. Zwiększyły się jedynie koszty badań i rozwoju - z 9,77 do 10,52 mld dolarów.

Natomiast koszty uzyskania przychodów zmalały z 8,34 do 7,69 mld dolarów, nakłady na sprzedaż i marketing - z 4,57 do 3,23 mld, a koszty ogólne i administracyjne - z 3,08 do 2,29 mld. W całym ub.r. wydatki koncernu wzrosły nieznacznie - z 25,25 do 25,96 mld dolarów.

Na przełomie 2022 i 2023 r. Meta Platforms w ramach dwóch tur zwolnień pożegnała się z 21 tys. pracowników, ograniczyła też zatrudnianie nowych osób oraz zrezygnowała z rozbudowy centrum danych w Danii. W całym ub.r. koszty restrukturyzacji wyniosły 3,45 mld dolarów, wobec 4,61 mld dolarów rok wcześniej, z czego 4,2 mld w czwartym kwartale.

W ciągu ub.r. liczba pracowników koncernu zmalała z 86 482 do 67 317, czyli o 23 proc.

Pierwsza dywidenda, akcje Meta Platforms na szczycie

Meta Platforms pierwszy raz od debiutu giełdowego wiosną 2012 roku podzieli się zyskiem z inwestorami. Rada dyrektorów zdecydowała, że 26 marca akcjonariusze dostaną po 0,50 dolara na walor. Dzień ustalenia praw do dywidendy wyznaczono na 22 lutego. Koncern zapowiedział, że chce co miesiąc wypłacać dywidendę, w zależności od warunków rynkowych i zgody rady dyrektorów.

Po ogłoszeniu wyników i dywidendy akcje Meta Platforms w czwartek w handlu posesyjnym drożały o ponad 14 proc. Od kilku tygodni kurs firmy wyznacza swoje historyczne maksima, na koniec czwartkowej sesji sięgnął 394,78 dolarów, o 109 proc. więcej niż przed rokiem. Poprzedni szczyt, w wysokości 379 dolarów, wyznaczył we wrześniu 2011 roku.

Niedługo potem Mark Zuckerberg ogłosił rozwój metawersum kosztujący koncern setki mld dolarów. Ponadto po wybuchu wojny w Ukrainie i skoku inflacji wyhamował rynek reklamowy, a na popularności cały czas zyskiwał TikTok. W konsekwencji kurs Meta Platforms zmalał do ok. 90 dolarów w listopadzie 2022 roku.

Dołącz do dyskusji: Meta Platforms z droższymi reklamami i pierwszą dywidendą. Inwestorzy w euforii

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Pink
Przestałem używć kiedy jednego dnia kipnąłem się że przeglądam gazetkę reklamową zamiast postów znajomych.
odpowiedź