SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Fenomen Wizaz.pl – 78% użytkowniczek ma zaufanie do opinii na Wizaz.pl, a tylko 21% do opinii w sklepach www

Niemal 1,5 miliona recenzji kosmetyków, ponad 104 tysiące produktów w bazie, ponad 130 tysięcy Recenzentek – to tylko kilka z dużych liczb odnoszących się do katalogu KWC w serwisie Wizaz.pl. Za wysokimi parametrami kryje się unikatowa społeczność Wizażanek – zaangażowanie, poczucie misji użytkowniczek i zaufanie do opinii na Wizażu to fenomen na polskim rynku serwisów internetowych już od prawie 20 lat. Potwierdziły to badania firmy IQS (1), których wyniki przedstawiamy poniżej.

Z potrzeby wiedzy, czyli jak narodziła się największa społeczność urodowa w Polsce

Prawie 20 lat temu, gdy powstawał serwis Wizaz.pl, nikt nie stosował jeszcze określenia „społeczności internetowe”. To właśnie wtedy garstka kobiet zaczęła wymieniać się swoimi doświadczeniami na temat kosmetyków, makijażu i wizażu, a także sprawdzonymi sposobami na pielęgnację. Pierwsze wątki o tematyce urodowej błyskawicznie zyskały popularność w polskim internecie, a do społeczności Wizaz.pl lawinowo dołączały kolejne użytkowniczki, spragnione rzetelnej wiedzy popartej cennym doświadczeniem. Z czasem forum Wizaz.pl stało się miejscem, w którym kobiety mogą dyskutować o wszystkim. – To miejsce swobodne, tylko dla nas, kobiecy raj – tak charakter portalu określa jedna z użytkowniczek (2). – Panuje tam solidarność, szacunek, że ktoś może mieć inne zdanie – dodaje kolejna. Nic dziwnego, że Wizażanki, nawet w dobie mediów społecznościowych typu Facebook, nadal chętnie dyskutują na forum, tworząc angażujące dyskusje i mikrospołeczności (np. Przyszłe mamy czy Perfumomaniaczki). Wspierają się, radzą sobie wzajemnie i wspólnie dążą do celu, np. razem zapuszczają włosy czy zrzucają zbędne kilogramy. Tym samym na forum powstaje około… 3 tysięcy postów dziennie. Rekordową aktywnością może poszczycić się użytkowniczka, która przez niemal 20 lat istnienia serwisu napisała ponad 130 tysięcy postów! Liczba opinii o kosmetykach zamieszczanych na forum była tak duża, że naturalne okazało się wyodrębnienie na nie miejsca. Tak powstał katalog Kosmetyk Wszech Czasów znany dzisiaj jako KWC.

 

Z miłości do kosmetyków – 84% Wizażanek czuje misję dzielenia się opiniami

KWC to jedyny taki katalog kosmetyków w Polsce – największa baza kosmetyków online (około 104 tysięcy produktów), prawie 1,5 miliona recenzji i ponad 130 tysięcy Wizażanek w Klubie Recenzentki – zaangażowanej społeczności z misją. Słowo „misja” znalazło się tutaj nieprzypadkowo. – Wizażanki kochają kosmetyki, ale także uwielbiają się dzielić opiniami o nich z innymi kobietami, czują potrzebę pomagania sobie nawzajem – mówi Dorota Szostek-Rejowska, dyrektor Wizaz.pl. – Potwierdziły to nasze ostatnie badania. Aż 84% ankietowanych użytkowniczek Wizaz.pl czuje misję szerzenia rzetelnych informacji odnośnie działania kosmetyków dostępnych na rynku. Badania wykonane przez IQS wskazują także, że aż 75% Wizażanek dodaje recenzje produktów w KWC dlatego, że kocha kosmetyki. Te same powody Wizażanki wskazują jako motywację do testowania produktów w Klubie Recenzentki – 84% robi to z miłości do kosmetyków, a 77% z potrzeby dzielenia się wiarygodnymi opiniami.

 

„Gdy nie wiem, co kupić, to tam zaglądam” – zakupy w drogerii z Wizażanką, nie z influencerką

Wizażanki chętnie dzielą się opiniami, ale też z zaangażowaniem czytają recenzje innych. To właśnie na ich podstawie podejmują decyzje zakupowe. – Zawsze gdy jestem w Rossmannie czy w innej drogerii i chcę kupić coś nowego, wyciągam telefon i pierwsze, co sprawdzam, to ranking danego kosmetyku w KWC – liczbę gwiazdek i opinie użytkowniczek – mówi Paulina, Wizażanka, uczestniczka sierpniowych warsztatów kosmetycznych Hello Beauty by Wizaz.pl.

Aż 78% procent użytkowniczek ma zaufanie do opinii w KWC, a co ciekawe, tylko 37% z nich do influencerek. – W dobie licznie działających influencerów to może wydawać się zaskakujące, ale nas nie dziwi. Nawet jeśli kobiety inspirują się zakupami znanych influencerek, zwykle przed zakupem weryfikują skuteczność produktu, sprawdzając opinie na Wizaz.pl – opowiada Katarzyna Brasiak-Filipczyk, menedżer Wizaz.pl. – Wizażanki często podkreślają, że decydując się na produkt polecany przez inne użytkowniczki, mają pewność, że sprawdził się u dziesiątek, a nawet setek kobiet, dokładnie takich jak one. Na straży rzetelności i wiarygodności katalogu recenzji stoją zresztą same użytkowniczki – to one stworzyły zasady oceniania produktów w KWC i one, wraz z grupą społecznych moderatorów, codziennie walczą o ich przestrzeganie. Troska użytkowników o portal to jeden z dowodów na to, że Wizaz.pl jest prawdziwym fenomenem na polskim rynku internetowym. W przyszłym roku serwis będzie obchodził 20-lecie istnienia.

Obecnie Wizaz.pl odwiedza miesięcznie około 4 milionów unikalnych użytkowników (3), co daje mu pozycję lidera w kategorii „Moda i uroda” (4). Serwis składa się z trzech części – oprócz forum użytkowniczki mają do dyspozycji największy w Polsce katalog z recenzjami kosmetyków KWC oraz część contentową z artykułami, galeriami i wideo.  

(1) BADANIA ILOŚCIOWE, KWIECIEŃ 2019, TOTAL N+1032, METODA CAWI
(2) BADANIA FOCUSOWE, MARZEC 2019
(3) GEMIUS PRISM, STYCZEŃ-PAŹDZIERNIK 2019
(4) GEMIUS/PBI, WRZESIEŃ 2019, GRUPA: INTERNAUCI 7+, UŻYTKOWNICY (REAL USERS), DANE TOTAL, RANKING STRON W KATEGORII „STYL ŻYCIA / MODA I URODA”

METODOLOGIA BADAŃ:
Badania ilościowe IQS, kwiecień 2019, Total N+1032 (użytkowniczki Wizaz.pl N=324 zarejestrowane, N=373 niezarejestrowane, N=335 nieużytkowniczki Wizaz.pl, kobiety 16-55 decydujące o zakupie kosmetyków, które dokonały zakupu kosmetyku w ciągu ostatniego miesiąca, metoda CAWI