SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Wystartował festiwal "Heart of Europe". Będą projekcje filmów i dyskusje o mediach

12 nadawców publicznych z Europy Środkowo-Wschodniej bierze udział w I Międzynarodowym Festiwalu Telewizyjnym „Heart of Europe”, który wystartował w środę w Warszawie. Widzowie będą mogli obejrzeć (stacjonarnie bądź na specjalnej, darmowej platformie internetowej) 90 produkcji, z czego lwią część stanowią dokumenty. Organizatorem przedsięwzięcia, które w zamyśle ma być cyklicznym - jest Telewizja Polska.

Założenia nowego festiwalu przedstawiali podczas prasowego briefingu prezes TVP Jacek Kurski i członek zarządu nadawcy, Mateusz Matyszkowicz Fot. Jacek KowalskiZałożenia nowego festiwalu przedstawiali podczas prasowego briefingu prezes TVP Jacek Kurski i członek zarządu nadawcy, Mateusz Matyszkowicz Fot. Jacek Kowalski

Celem festiwalu jest wzmocnienie wspólnoty mieszkańców tej części Europy, pobudzenie wymiany myśli, wymiany treści, czy zaanimowania współpracy na poziomie twórców z regionu - mówił podczas środowego briefingu prasowego prezes TVP, Jacek Kurski. - Odrabiamy spóźnioną lekcję przybliżania się do siebie, nas krajów Europy Środkowo–Wschodniej. Dzięki temu festiwalowi mamy okazję zobaczyć, co ciekawego dzieje się u sąsiadów, zajrzeć sobie w oczy i dusze - podkreślał Kurski. - Tutaj bije serce Europy tak samo, jak w Paryżu, Rzymie czy w Wenecji - komentował z kolei członek zarządu TVP i (jak podkreślał Jacek Kurski) pomysłodawca Festiwalu, Mateusz Matyszkowicz.

Ponad 90 produkcji

Swoje produkcje na Festiwal zgłosili nadawcy publiczni z Czech, Słowacji, Węgier, Litwy, Estonii, Ukrainy, Gruzji, Bułgarii, Rumunii, Chorwacji i Serbii. Łącznie do piątku, 5 bm., oglądać będzie można ponad90 produkcji w sześciu kategoriach konkursowych: film fabularny, serial fabularny, dokument, rozrywka, audycje dla dzieci i młodzieży, a także projekty digitalowe, wychodzące poza tradycyjną telewizję.

Najwięcej zgłoszono materiałów w kategorii dokument: 34. Między 3 a 5 listopada można bezpłatnie oglądać festiwalowe propozycje w Kinotece, a przez cały miesiąc – do 30 listopada, większość produkcji telewizyjnych będzie dostępna na specjalnie stworzonej do tego celu platformie Heartofeurope.tvp.pl.

 

W październiku, gdy ogłaszano szczegóły Festiwalu, prezes Kurski podkreślał, że chodzi o stworzenie „przestrzeni, która pozwoliłaby dzielić się sztuką telewizyjną z obszaru Europy Środkowo-Wschodniej, a jednocześnie konsolidować media publiczne regionu i skupionych wokół nich twórców”.  - Nowy festiwal jest nie tylko hołdem, złożonym środkowoeuropejskim artystom i ich dziełom - to także przestrzeń integrowania i promowania naszego dziedzictwa kulturowego zarówno między obecnymi tu nadawcami, jak i wobec reszty świata – komentował szef publicznego nadawcy.

TVP zgłosiła m.in. „Zenka” i "Osiecką"

Telewizja Polska zgłosiła swoje propozycje we wszystkich kategoriach. Film: „Zieja”, „Żelazny most”, „Zenek” i „Stan wyjątkowy” - koprodukcja polsko-chorwacko-serbska. Serial: „Ludzie i bogowie”, „Osiecka” i „Stulecie Winnych”.
 

 

W kategorii dokumentu zobaczyć można m.in. takie filmy jak „Agonia”, „Białoruś. Początek” – film o Swietlanie Cichanouskiej, „Trzeci maja, czyli dziś”, „Wojna światów”, „Skandal. Ewenement Molesty”, „Zwyczajny kraj”. Rozrywka: „Sanatorium miłości” i „Przystanek Slow Food”. Audycje dla dzieci i młodzieży: „Przyjaciele Misia i Margolci”, „Al-Chemik” i „Republika dzieci”. Digital: Festiwal Kultury Narodowej „Pamięć i Tożsamość” oraz kanał internetowy TVP Kultura2.

5 listopada uroczysta Gala wręczenia nagród transmitowana będzie o godz. 18:30 w TVP Kultura oraz na stronie heartofeurope.tvp.pl.

W programie także panele dyskusyjne

Oprócz pokazów w warszawskiej Kinotece, 3 i 4 listopada online odbędą się dwa panele z udziałem przedstawicieli nadawców mediów publicznych. Ten festiwal ma być bowiem także – jak podkreślał Jacek Kurski – „forum debaty w poszukiwaniu wspólnej tożsamości” nadawców z różnych krajów, ale także i odbiorców publicznych mediów z Europy.

Pierwszy panel zostanie poświęcony rozwojowi i wyzwaniom stojącym przed mediami publicznymi w kontekście zagrożeń ze strony rosnącej konkurencji platform cyfrowych. Wezmą w nim udział: Stanislav Kimchev CEETV, Hicran Lefort - Dyrektor ds. sprzedaży CIS, Oceania, CEE i kraje bałtyckie, MIP Markets oraz Toomas Luhats - dyrektor ds. pozyskiwania treści i VOD/estoński nadawca publiczny ERR.

Drugi dotyczyć będzie kwestii tożsamości Europy Środkowo-Wschodniej w produkcjach nadawców biorących udział w Festiwalu. Dyskutować będą: Jan Maxa - dyrektor ds. kontentu i nowych mediów/Telewizja Czeska, Marko Novaković- reżyser filmowy i telewizyjny redaktor odpowiedzialny ds. seriali/serbski nadawca publiczny RTS oraz producent Piotr Kornobis.

W ub.r. Telewizja Polska osiągnęła wzrost przychodów o 330 mln zł do 3,04 mld zł, a koszty jej działalności zwiększyły się o 120 mln zł do 2,82 mld zł. Wpływy nadawcy z reklam i sponsoringu zmalały o 12 proc. do 740 mln zł, natomiast z abonamentu rtv i zeszłorocznej rekompensaty wyniosły 2,04 mld zł (to 584 mln zł więcej niż w 2019 roku). Spółka osiągnęła 198 mln zł zysku netto.

W planie finansowym na br. TVP zakłada wzrost przychodów o 5,4 proc. do 3,2 mld zł oraz spadek wyniku netto ze 198,3 mln zł zysku do 250 mln zł straty. Rentowność nadawcy obniżą m.in. koszty obsługi Euro 2020 i igrzysk oraz uruchomienia nowych stacji.

Dołącz do dyskusji: Wystartował festiwal "Heart of Europe". Będą projekcje filmów i dyskusje o mediach

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Piotr
Jedyne co mnie w tym festiwalu uwiera to ... Kurski....
odpowiedź
User
Iryk
Poszło głupsze mln programy że nie oglądamy TVP
odpowiedź
User
Jurek
Ale głupie programy TVP nie wiem po co
odpowiedź