SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Kłopot Związku Firm Public Relations

Czyli jak ZFPR rozwiązuje problem agencji Glaubicz Garwolińska Consultants

W grudniu ub. roku dziennik "Gazeta Wyborcza" opublikował artykuły zawierające zarzuty pod adresem należącej do Związku Firm Public Relations agencji Glaubicz Garwolińska Consultants. Zarzuty te dotyczyły rekomendacji udzielonych przez agencję kierownictwu Polskiego Koncernu Naftowego Orlen i oparte były, jak napisała autorka artykułu, na przygotowanym dla PKN Orlen raporcie firmy Ernst & Young. Cytowane rekomendacje obejmowały m.in. zalecenia "walki ze Skarbem Państwa" i rozsiewania nieprawdziwych pogłosek.

Wczoraj Związek zakończył postępowanie wyjaśniające w tej sprawie i wystosowanym do mediów oświadczeniu czytamy:

"Publikacja ta wzbudziła ogromne zaniepokojenie Zarządu i członków ZFPR.

Chcemy przypomnieć, że jednym z najważniejszych celów naszej - powstałej przed trzema laty - organizacji jest krzewienie wysokich standardów etycznych i profesjonalnych w polskiej branży public relations. Deklaracja zasad uchwalona przez nas w czerwcu 2000 r., statut ZFPR, jak również Karta Sztokholmska Międzynarodowej Organizacji Konsultantów do Spraw Komunikacji (ICCO), której ZFPR jest aktywnym członkiem, zobowiązuje Związek i należące do niego agencje do zwalczania takich działań, jak świadome dezinformowanie i korumpowanie mediów, wypaczanie faktów, rozsyłanie anonimów i innych działań nie licujących z godnością naszego zawodu.

Dlatego też Zarząd ZFPR niezwłocznie poprosił agencję Glaubicz Garwolińska Consultants o ustosunkowanie się do zarzutów "Gazety Wyborczej". Kierownictwo agencji podczas spotkania z Zarządem zdecydowanie zaprzeczyło, aby zarzuty te były prawdziwe. Jednocześnie odmówiło ujawnienia Zarządowi treści rekomendacji, powołując się na klauzulę poufności obowiązującą ją w stosunkach z klientem.

W tej sytuacji Zarząd ZFPR zwrócił się do kierownictwa PKN Orlen o udostępnienie nam treści rekomendacji lub zwolnienie agencji z obowiązku poufności. Ze swojej strony, zobowiązaliśmy się do zachowania w tajemnicy ujawnionych informacji.

O naszych działaniach poinformowaliśmy członków Związku na Nadzwyczajnym Walnym Zgromadzeniu w dniu 5 stycznia 2004 r. Na spotkaniu tym Związek powołał Komisję Etyki, która obecnie opracowuje Kodeks Etyki i przygotowuje procedury postępowania w zakresie przestrzegania zasad statutowych Związku.

W dniu 9 lutego 2004 r. Zarząd otrzymał oficjalne stanowisko PKN Orlen. Dyrektor do Spraw Relacji Korporacyjnych Pan Tomasz Gryżewski oświadczył w nim m.in: "Jakiekolwiek publikacje prasowe na temat współpracy Agencji GGC z naszą firmą są wolną interpretacją dziennikarską i fragmentarycznymi stwierdzeniami mającymi niewiele wspólnego z rzeczywistością." P. Tomasz Gryżewski dodał, że w trakcie współpracy z PKN Orlen "zespół Glaubicz Garwolińska Consultants zaprezentował wysoki poziom profesjonalizmu świadczonych usług" i że "w każdej sytuacji agencja wykazywała się wysokim poczuciem etyki zawodowej oraz lojalności wobec swojego klienta". Oznajmił także, iż "nie jest możliwe zwolnienie Agencji GGC z obowiązującej jej klauzuli poufności dotyczącej naszego kontraktu".

W sytuacji, gdy obie zainteresowane strony zaprzeczają zarzutom, a Zarząd Związku nie ma możliwości zapoznania się z materiałem źródłowym, jakim jest treść rzeczywiście udzielonych rekomendacji, zwrócimy się do członków ZFPR o całościowe rozpatrzenie tej kwestii na najbliższym Walnym Zgromadzeniu, które odbędzie się w dniu 19 lutego 2004 r. Jesteśmy przekonani, że dyskusja w tak szerokim i demokratycznym gronie i podjęte uchwały potwierdzą, że Związek nie pobłaża i nie będzie pobłażał jakimkolwiek przypadkom postępowania sprzecznego ze statutem i etyką naszego zawodu.

Jako Zarząd ZFPR, ponownie deklarujemy, że do Związku mogą należeć jedynie firmy działające profesjonalnie, przejrzyście i uczciwie. Dla firm działających nieetycznie i nieprofesjonalnie nie ma i nie będzie wśród nas miejsca - czytamy w oświadczeniu Zarządu Związku Firm Public Relations.

W skład komisji etyki, powołanej w ramach Związku Firm Public Relations wchodzą: Paweł Trochimiuk, przewodniczący (prezes agencji Partner of Promotion), Jacek Jakubczyk z ITBC Communication, Norbert Ofmański z On Board PR, Mariusz Pleban z Multi Communications, Rafał Szymczak z Profile, Grzegorz Ziemniak z Impress Art PR & Lobbying, Dorota Zmarzlak z Twenty Four Seven PR.

Dołącz do dyskusji: Kłopot Związku Firm Public Relations

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl